مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی‌ لاین با هیوندای توسان و رنو کولیوس

نبرد تماشایی غول‌های صنعت خودرو

0

بسیاری از ایرانیان اولین تجربه خوش و متفاوت رانندگی را با خودروهای کلاس «کراس‌اوور کامپکت» و خودروهایی همچون هیوندای توسان، سوزوکی گرند ویتارا، کیا اسپورتیج تجربه کرده‌اند.در این مقاله، قصد داریم به بررسی و مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین با هیوندای توسان و رنو کولیوس بپردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین

طرفداران پروپاقرص خودروهای این کلاس تجربه زیادی در بهتر شدن سطح کیفی آنها در گذر زمان دارند. طی سال‌های گذشته، بیشتر خودروسازان بزرگ و نامدار جهان هم پابه‌پای این نیاز مشتریان برای لذت‌بردن از رانندگی با خودروهای متفاوت پیش آمده‌اند و با ارتقای کیفیت فنی، طراحی‌های جسورانه و خلاقانه، افزایش سطح کارایی تجهیزات رفاهی و … به ارائه محصولات جدیدی در قالب این کلاس محبوب خودرو پرداخته‌اند.

شرکت کره‌ای کیا موتورز از این قاعده مستثنی نیست و همواره درصدد اعمال تغییراتی بنیادین برای بهترشدن کیفیت محصولاتی چون کیا اسپورتیج برآمده است. طراحی، تولید و عرضه نسخه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی جی‌تی لاین با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی خودروسازی، خود گواه این مسئله است. از سوی دیگر، رقبای آسیایی و غربی این خودروساز کره‌ای نیز بیکار ننشسته‌اند و در خلال این نبرد تماشایی، مدام در پی رونمایی از آخرین دستاوردهایشان بوده‌اند.

مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین با هیوندای توسان و رنو کولیوس می‌تواند صحنه‌هایی از این نبرد غول‌های صنعت خودرو را بازگو کند. این خودرو درمیان سگمنت‌های مختلف موجود در بازار، توانست ضمن رفع نواقص نسل قبلی‌اش، به آنالیز ویژگی‌های برجسته و نقطه‌ضعف‌های رقبایش بپردازد و به‌خوبی خودش را آماده رقابت کند.

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی‌ سی GT Line با هیوندای توسان
کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌ سی GT Line از نمای روبه‌رو

مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین با هیوندای توسان

با وجود اینکه مدت‌هاست کمپانی‌های خودروسازی کیا و هیوندای با هم ادغام شده‌اند و تشبیه‌های زیادی بین محصولات آنها دیده می‌شود، ولی خریداران هنگام انتخاب بین خودروهای شرکت‌های فوق، بی‌گمان دست به مقایسه می‌زنند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین با هیوندای توسان از همان زمان عرضه اولین نسل از این کراس‌اوور کامپکت هیوندای در سال ۲۰۰۴ میلادی، همواره مطرح بوده است و همچنان با عرضه دومین نسل هیوندای توسان در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی، در سه مدل GL و GLS و Limited ادامه داشته است. در همین راستا، قصد داریم به مقایسه آخرین مدل‌های نسل دوم هیوندای توسان با سومین نسل از کیا اسپورتیج بپردازیم.

  • در بحث طراحی ظاهری، نسل سوم کیا اسپورتیج زیباتر و جوان‌پسندتر به ‌نظر می‌رسد، درحالی‌که دومین نسل هیوندای توسان دارای طراحی بیرونی محافظه‌کارانه‌تری است. با وجود یکسان بودن کیفیت متریال به‌کاررفته در هر دو خودرو، کابین هیوندای توسان دارای این ویژگی‌های متمایز است:
  • بالاتر بودن حجم فضای بار؛
  • تسلط و دید بهتر سرنشینان نسبت به اطراف؛
  • قرارگیری دکمه‌ها و ابزارهای مختلف داخل کابین به‌صورت ارگونومیک و کاربردی‌تر؛
  • جادارتر بودن صندلی‌های عقب.

در مقابل، کیا اسپورتیج دارای کابین تنگ‌تر، کم‌حجم‌تر و با دید کمتری نسبت به اطراف است و سرنشینان عقب این خودرو راحتی سرنشینان هیوندای IX35 را ندارند. استفاده از پیشرانه مشابه در این دو اتومبیل کره‌ای، قدرت، شتاب، حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت یکسانی را به آنها بخشیده است. جدا از عملکرد تا حدودی مطلوب‌تر هندلینگ محصول کیا، برتری نسبی آن در بحث امکانات رفاهی نیز به‌ چشم می‌خورد.

لازم‌ به ‌ذکر است که با وجود قرارگیری این دو خودرو در بازه قیمتی یکسان، بازار خرید و فروش کیا اسپورتیج از رونق بیشتری برخوردار است. به‌طورکلی کیا اسپورتیج دربین ایرانیان محبوب‌تر است. درمجموع، ضمن اعتراف به تشابه و هم‌سطح بودن عمده ویژگی‌های این کراس‌اوورهای کامپکت کره‌ای، باید از طرفی به طراحی جذاب و فریبنده‌تر اسپورتیج و عملکرد اسپورت‌ آن اشاره کرد. از سوی دیگر، نباید رانندگی آسان‌ و روان و فضای خانوادگی هیوندای ix35 از نظر پنهان بماند. با بررسی همه موارد و درنظرگرفتن تشابه‌ها و تفاوت‌های موجود، خرید کیا اسپورتیجِ خوش‌نام‌تر و محبوب‌تر، به‌مراتب عقلانی‌تر به‌ نظر می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه هیوندای توسان نسل دوم با خودروهای هم‌رده و مقایسه هیوندای توسان نسل سوم با رقبا را هم مطالعه کنید.

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی‌ سی GT Line با هیوندای توسان
نمای داخلی کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌ سی GT Line

مقایسه کیا اسپورتیج جی‌تی لاین با رنو کولیوس

رنو کولیوس عنوان یک کراس‌اووری کامپکت از کمپانی رنو فرانسه است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی دو بار فیس‌لیفت شد. پس از ورود کولیوس در سال ۲۰۱۲ میلادی به ایران، مدل فیس‌لیفت دوم آن در سال ۲۰۱۴ میلادی به کشور ما راه یافت. با وجود مقاومت اولیه در برابر ظاهر نه‌چندان شکیل آن، به‌مرور تبدیل به یکی از خودروهای موفق این کلاس در بازار ایران شد. در ادامه، به مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی سی GT line با مدل ارتقایافته رنو کولیوس پرداخته‌ایم.

رنو کولیوس از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۲۴۸۸ سی‌سی برخوردار است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌ بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در مقابل، پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی اسپورتیج به‌لحاظ اطلاعات عددی، برتری نامحسوسی در این زمینه دارد. همچنین با مصرف کمی بیشتر از ۹ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی، مصرفشان هم‌اندازه است. شتاب اولیه کولیوس ۹٫۸ ثانیه و تقریباً مشابه به رقیب کره‌ای خود است.

مقاسیه کیا اسپورتیج 2400 سی سی GT line با رنو کولیوس
نمای پشتی کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی سی GT line

در بخش آپشن‌ها برتری از آن کیا اسپورتیج جی‌تی لاین است. البته در برخی بخش‌ها، کولیوس نسبت به کیا اسپورتیج GT Line برتری دارد و با همان امکانات متفاوت می‌تواند مشتریان زیادی را به‌سمت خود بکشاند. عدم جذابیت طراحی خارجی و سادگی کابین کولیوس حتی در مدل‌های ارتقایافته، در بحث طراحی رقابت را به اسپورتیج واگذار می‌کند. متریال به‌کاررفته در این محصول رنو بسیار باکیفیت‌تر، فضای سرنشینان و صندوق‌بارش بیشتر و میدان دید مناسب‌تری دارد.
با درنظر گرفتن محدودیت‌های ارائه خدمات پس‌ از فروش و کمیاب‌بودن لوازم یدکی رنو کولیوس و بازار خرید و فروش بسیار پُررونق‌تر کیا اسپورتیج، خرید کراس‌اوور کره‌ای لااقل در کشور ما عقلانی‌تر از رقیب فرانسوی‌اش به‌ نظر می‌رسد.

سخن آخر

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی را درباره مقایسه کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی سی GT line در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار، از آخرین قیمت آگهی‌های خرید و فروش کیا اسپورتیج GT line مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.