نبرد تماشایی غول‌های صنعت خودرو

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی‌سی GT Line با خودروهای هم‌رده

0
202

بسیاری از ایرانیان اولین تجربه خوش و متفاوت رانندگی با خودروهای کلاس «کراس‌اوور کامپکت» را همراه با خودروهای چون هیوندای توسان، سوزوکی گرند ویتارا، کیا اسپورتیج تجربه کرده‌اند و همچنان‌که این دسته از طرفداران پروپاقرص خودروهای این کلاس تمایل مفرطی به هرچه بالاتر بردن سطح کیفی چنین تجربه‌ای دارند، طی سال‌های اخیر اکثر خودروسازان بزرگ و نامدار جهان نیز، پابه‌پای این نیاز مشتریان و همسو با میل به لذت بردن از رانندگی با خودروهای متفاوت، پیش آمده‌اند و با ارتقای کیفیت فنی، طراحی‌های جسورانه و خلاقانه، افزایش سطح کارایی تجهیزات رفاهی و… به ارائه محصولات جدیدی در قالب این کلاس محبوب خودرو پرداخته‌اند. شرکت کره‌ای «کیاموتورز» نیز، از این قاعده مستثنی نیست و همواره درصدد اعمال تغییراتی بنیادین و بالاتر بردن کیفیت محصولاتی چون کیا اسپورتیج برآمده است. طراحی، تولید و عرضه نسخه GT Line کیا اسپورتیج با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی خودروسازی، خود گواه این مسئله است. اما از سوی دیگر، رقبای آسیایی و غربی این خودروساز کره‌ای نیز، بی‌کار ننشسته‌اند و در خلال این نبرد تماشایی، مدام در پی رونمایی از آخرین دستاوردهایشان بوده‌اند. در این بین، مقایسه دو خودروی و با کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی GT Line می‌تواند صحنه‌هایی از این نبرد غول‌های صنعت خودرو را بازگو کند.  

و درمیان سگمنت‌های مختلف موجود در بازار و توانست ضمن رفع نواقص نسل قبلی‌اش، به آنالیز ویژگی‌های برجسته و نقطه‌ضعف‌های رقبایش بپردازد و به‌خوبی خودش را آماده رقابت کند. 

مقایسه با هیوندای توسان
با وجود اینکه مدت‌هاست کمپانی‌های خودروسازی کیا و هیوندای با هم ادغام شده‌اند و تشابهات زیادی بین محصولات آن‌ها دیده می‌شود، ولی خریداران هنگام انتخاب بین خودروهای شرکت‌های فوق، بی‌گمان دست به مقایسه می‌زنند تا انتخاب بهتری داشته باشند. مقایسه بین کیا اسپورتیج با هیوندای IX35، با نام دیگر توسان، از همان زمان عرضه اولین نسل از این کراس‌اوور کامپکت هیوندای در سال ۲۰۰۴ میلادی، همواره مطرح بوده است و با عرضه دومین نسل هیوندای IX35 در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی در سه مدل GL و GLS و Limited، همچنان ادامه داشته است. در همین راستا، قصد داریم به مقایسه آخرین مدل‌های نسل دوم هیوندای توسان با سومین نسل از کیا اسپورتیج بپردازیم.

در بحث طراحی ظاهری نسل سوم کیا اسپورتیج زیباتر و جوان‌پسندتر به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که دومین نسل هیوندای توسان دارای طراحی بیرونی محافظه‌کارانه‌تری است. با وجود یکسان بودن کیفیت متریال به‌کاررفته در هر دو خودرو، کابین هیوندای توسان دارای این ویژگی‌های متمایز است: بالاتر بودن حجم فضای بار؛ تسلط و دید بهتر سرنشینان نسبت به اطراف؛ قرارگیری دکمه‌ها و ابزارآلات مختلف داخل کابین به‌صورت ارگونومیک و کاربردی‌تر؛ جادارتر بودن صندلی‌های عقب و… اما در مقابل، اسپورتیج دارای کابین تنگ‌تر،کم‌حجم‌تر و با دید کمتری نسبت به اطراف است و سرنشینان عقب این خودرو، راحتی سرنشینان هیوندای IX35 را ندارند. استفاده از پیش‌رانه مشابه در این دو اتومبیل کره‌ای، قدرت، شتاب، حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت یکسانی را به آن‌ها بخشیده است. اما، جدای از عملکرد تا حدودی مطلوب‌تر هندلینگ محصول کیا، برتری نسبی آن در بحث امکانات رفاهی نیز به‌چشم می‌خورد. 

لازم‌به‌ذکر است که با وجود قرارگیری این دو خودرو در بازه قیمتی یکسان، بازار خرید و فروش کیا اسپورتیج از رونق بیشتری برخوردار است و اساساً خودروی محبوب‌تری دربین ایرانیان محسوب می‌شود. درمجموع، ضمن اعتراف به تشابه و هم‌سطح بودن عمده ویژگی‌های این کراس‌اوورهای کامپکت کره‌ای، باید از طرفی به طراحی جذاب و فریبنده‌تر اسپورتیج و عملکرد اسپورت‌ترش اشاره کرد، و از سوی دیگر، نباید رانندگی آسان‌ و روان و فضای خانوادگی هیوندای IX35 از نظر پنهان بماند. اما با بررسی جمیع‌جهات و درنظر گرفتن تشابه‌ها و تفاوت‌های موجود، خرید کیا اسپورتیجِ خوش‌نام‌تر و محبوب‌تر، به‌مراتب عقلانی‌تر به‌نظر می‌رسد. 

مقایسه با رنو کولئوس
رنو کولئوس (RENAULT Koleos) عنوان یک کراس‌اووری کامپکت از کمپانی رنو فرانسه است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی دو بار فیس‌لیفت شد. پس از ورود کولئوس در سال ۲۰۱۲ میلادی به ایران، مدل فیس‌لیفت دوم آن در سال ۲۰۱۴ میلادی به کشور ما راه یافت و با وجود مقاومت اولیه در برابر ظاهر نه‌چندان شکیل آن، به‌مرور تبدیل به یکی از خودروهای موفق این کلاس در بازار ایران شد. در ادامه، به مقایسه همین مدل ارتقا یافته رنو کولئوس با سومین نسل کیا اسپورتیج پرداخته‌ایم. 

رنو کولئوس از یک پیش‌رانه چهار سیلندر خطی با حجم ۲۴۸۸ سی‌سی برخوردار است که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در مقابل، پیش‌رانه ۲۴۰۰ سی‌سی اسپورتیج به‌لحاظ اطلاعات عددی، برتری نامحسوسی در این زمینه دارد. همچنین، با مصرف کمی بیشتر از ۹ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی، مصرفشان هم‌اندازه است و شتاب اولیه کولئوس با شتاب ۹.۸ ثانیه است و تقریبا مشابه به رقیب کره ای است. در بخش آپشن‌ها برتری از آن کیا اسپورتیج است. البته که در برخی بخش ها، کولئوس نسبت به کیا اسپورتیج برتری دارد و با همان امکانات متفاوت می تواند مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. عدم جذابیت طراحی خارجی و سادگی کابین کولئوس حتی در مدل‌های ارتقا یافته، در بحث طراحی رقابت را به اسپورتیج واگذار می‌کند. اما متریال به‌کار رفته در این محصول رنو بسیار باکیفیت‌تر؛ فضای سرنشینان و صندوق‌بارش بیشتر و میدان دید مناسب‌تری دارد.
با درنظر گرفتن محدودیت‌های ارائه خدمات پس‌ از فروش و کمیاب بودن لوازم یدکی رنو کولئوس و بازار خریدوفروش بسیار پُررونق‌تر کیا اسپورتیج، خرید کراس‌اوورکره‌ای لااقل در کشور ما عقلانی‌تر از رقیب فرانسوی‌اش به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:
معرفی کیا اسپورتیج GT Line و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی GT Line

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید