مقایسه پراید ۱۳۲ با کیا ریو و پژو ۴۰۵

پراید صفر یا دیگر خودروهای کارکرده؟

0

در واقع پراید ۱۳۲، با دریافت عنوان دومین سدان پرفروش کشور، یکی از برندگان اصلی رقابت با خودروهای موجود در بازار است. دلیل اصلی این امر، قیمت پراید نسبت به همه خودروهای دیگر موجود در بازار است. به‌طوری‌که اگر بخواهیم پراید را با خودرویی هم‌سطح از نظر قیمتی مقایسه کنیم، ناچار باید به سراغ خودروهای کارکرده برویم و اگر بخواهیم آن را با یک خودروی هم‌سطحش از نظر فنی، مقایسه کنیم، موردی غیر از هم‌خانواده‌های خودش در مدل‌های دیگر، مانند ۱۳۱ یا ۱۴۱، باقی نمی‌ماند.

شاید مقایسه مدل‌های مختلف پراید با هم جذاب باشد، اما این مقایسه بسیار مفصل و زمان‌بر است. پس سعی می‌کنیم سدان‌هایی هم‌قیمت پراید اما با عمر چند ساله را پیدا کرده و در این مقایسه جای دهیم. در ادامه به مقایسه پراید ۱۳۲ با کیا ریو و پژو ۴۰۵ می‌پردازیم.

مقایسه پراید ۱۳۲ با کیا ریو LS

کیا ریو LS در واقع نسخه فیس‌لیفت (تغییر یافته) کیا ریو است که در سال ۲۰۰۲ وارد ایران شد. سایپا که از قرارداد اولش با کیا، یعنی مونتاژ و تولید پراید، سود کلانی برده بود، در سال‌های اوج پراید در ایران، یعنی حوالی سال ۸۴، برای مونتاژ ریو LS با شرکت کیا کره قراردادی دیگر امضا کرد. خط مونتاژ این خودروی جدید هم تا سال ۹۱ فعال بود. پس از آن، به‌دلیل اجبار در به‌کارگیری کیسه‌هوا در تولیدات داخلی، این خط مونتاژ برای همیشه تعطیل شد. اما ریو LS در زمان ورود به ایران، چنان مورد توجه قرار گرفت که با وجود قیمت بالاتر، به یکی از اصلی‌ترین رقبای پراید تبدیل شد. به‌نحوی‌که مدل کارکرده آن که حداقل ۶ سال عمر دارد، همچنان از رقبای پراید صفر کیلومتر محسوب می‌شود.

با مقایسه پراید ۱۳۲ با کیا ریو از لحاظ بدنه باید گفت که در زمان ورود ریو LS به کشور، نظرات متفاوتی درباره طراحی ظاهری آن مطرح بود؛ اما در کل، استقبال از این خودرو نشان از قابل‌قبول بودن طراحی آن داشت. اما در حال حاضر، طراحی این خودرو تحت‌تأثیر گذر زمان قرار گرفته و قدیمی شده است. اگرچه ریو که متولد سال ۲۰۰۰ است، در مقایسه با پراید ۱۳۲ که طراحی اولیه‌اش مربوط به ۱۹۸۷ است، دل‌رباتر به نظر می‌آید، حتی اعمال تغییرات مستمر و متعدد روی پراید، ظاهر اولیه‌اش را چندان متفاوت‌تر یا جذاب‌تر از ریو نکرده است.

با مقایسه ابعاد دو خودرو، که هر دو در کلاس سدان‌های کوچک شهری قرار می‌گیرند، درمی‌یابیم که کیا ریو با فاصله بیش‌تر بین دو محور، کابین بزرگ‌تر و جادارتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، ضمناً صندوق‌عقب بزرگ‌تری هم دارد. کیفیت متریال و مونتاژ نیز در کیا ریو بهتر از پراید است. در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز به‌غیراز کیسه‌ هواهای پراید ۱۳۲ در مدل‌های SE و TL، باقی تجهیزات و امکانات در خودرو تقریباً یکسان است. گفتنی‌ست که کیا ریو مجهز به فرمان هیدرولیک است، ولی در مدل TL این آپشن حذف شده است.

با مقایسه پراید ۱۳۲ با کیا ریو از لحاظ قدرت موتور، بدون قیدوشرط برتری کیا ریو آشکار می‌شود. موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حداکثر توان ۹۷ اسب بخار و شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت، حرفی برای موتور پراید باقی نمی‌گذارد. حتی مصرف سوخت کیا ریو از پرایدهای ۱۳۲ مدل SE و TL، که در واقع پرایدهای تقویت شده هستند، کم‌تر است و در این بخش که برگ برنده پراید است نیز برتری از آن این محصول کمپانی کیا است.

اما درباره استهلاک خودروها و هزینه نگهداری آن، باید گفت که کیا ریو یک خودروی کم استهلاک است. پراید هم که تحت اختیار سایپاست، به‌فراوانی در قطعات و ارائه خدمات پس از فروش شهره است؛ پس در این زمینه نیز دو خودرو برابر عمل می‌کنند. باتوجه‌به ریوهای کارکرده در بازار، به‌نظر این خودرو گزینه خوبی برای جایگزینی پراید صفر ۱۳۲ باشد.

مقایسه پراید ۱۳۲ با پژو ۴۰۵ GLX

پراید و پژو ۴۰۵ از هرنوع که باشند، آن‌قدر در ایران شناخته شده‌اند که نیاز به توضیح و مقایسه جزءبه‌جزء نداشته باشند. تقریباً همه ایرانی‌ها دست‌کم چندین بار با این دو خودرو رانندگی کرده یا در آن نشسته‌اند. ظاهر آن‌ها نیز به‌واسطه فراوانی‌شان در جاده‌ها، برای همه آشنا و قابل مقایسه است. در این مقایسه، شاید تنها باید درباره هزینه‌های پراید ۱۳۲ صفر و پژو ۴۰۵ کارکرده صحبت کرد و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها.

ازآن‌جاکه قیمت پژو ۴۰۵ تولید سال ۹۰ تا ۹۲ تقریباً هم‌قیمت پراید ۱۳۲ صفر است، نمی‌توان اقتصادی و به‌صرفه‌بودن را برای یکی از این خودروها یک مزیت تلقی کرد.

همچنین، پژوهای ۴۰۵ تولید سال ۹۰ تا ۹۲ دارای کیسه هوا نیستند و از این جهت برتری با پراید است؛ گرچه این امر الزاما ایمنی بیش‌تر پراید را تأیید نمی‌کند، و بدنه مستحکم‌تر و ستون‌های جان‌دارتر ۴۰۵ بدون کیسه هوا امنیت سرنشینان را حتی از پراید دارای کیسه هوا، بیش‌تر تأمین می‌کند.

با مقایسه پراید ۱۳۲ با پژو ۴۰۵ در بخش استهلاک و هزینه‌ها هم باید گفت که پژو ۴۰۵ خودرویی با استهلاک بالاتر و هزینه‌های بیش‌تر محسوب می‌شود. همچنین مصرف سوخت پژو ۴۰۵ نیز بالاتر از پراید ۱۳۲ است. در کل، پراید خودرویی کم هزینه با درصد خرابی کم به‌حساب می‌آید، اما در مقابل، ۴۰۵ خودرویی ایمن‌تر و با کلاس بالاتر است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پژو ۴۰۵ با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از پراید ۱۳۲ در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پراید ۱۳۲ در بازار مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.