مقایسه ساینا با تیبا صندوق‌دار و پژو ۲۰۶

رقابت سدان‌های ایرانی

5

تعداد سدان‌های ایرانی کم نیست، اما برخی از آن‌ها با اضافه کردن آپشن‌ها و تقویت پیشرانه و البته طراحی متفاوت گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند. برندهای معتبر داخلی در این زمینه رقابت نفس‌گیری با هم دارند و سعی می‌کنند بهترین عملکرد را در بازار خودروهایی از این دست داشته باشند. در این مطلب نیم‌نگاهی به مقایسه ساینا با تیبا صندوق‌دار و پژو ۲۰۶ می‌اندازیم تا ببینیم کفه ترازو به کدام سمت سنگینی می‌کند.

مقایسه ساینا با تیبا صندوق‌دار SX

ساینا و تیبا صندوق‌دار SX اگرچه به یک خانواده خودروسازی تعلق دارند، اما دلیل نمی‌شود که رقابتی بین‌شان در بازار خودروهای داخلی نباشد. تفاوت ساینا و تیبا به قدری کم است که کاملا مشخصا است که از یک خانواده هستند، اما این تفاوت به قدری هم نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

تیبا از جمله سدان‌های تولید داخل است که در سال ۱۳۸۷ وارد بازار شد و مدل هاچ‌بک آن هم ۴ سال بعد به جمع خودروهای ارزان‌قیمت پیوست.

با مقایسه ساینا با تیبا صندوق‌دار از نظر مشخصات فنی و ظاهری به این نتیجه می‌رسیم که ساینا از نظر ظاهری پیشرفته‌تر و عقب خودرو جوان‌پسندتر است. چراغ‌‌های جلو نیز از حالت بیضی به‌‌صورت کشیده و بزرگ‌تر تغییر شکل داده، که می‌‌توان به‌ جرئت گفت از کیفیت ساخت بالاتری نسبت به تیبا برخوردار است.

فرم و شمایل داشبورد ساینا هم از روی تیبا الگوبرداری شده، اما در این مورد هم باز جزییات هستند که تفاوت ساینا و تیبا را رقم می‌زنند. مثلاً در ساینا، داشبورد از رنگ طوسی روشن به خاکستری تغییر پیدا کرده و بخش‌‌هایی از کنسول میانی و دست‌گیره درها با رنگ نقره‌‌ای تزیین شده‌اند.

از آن‌جا که ساینا نمونه فیس‌لیفت‌شده تیبا لقب گرفته از لحاظ فنی هم نمی‌توان تفاوت خاصی بین ساینا و تیبا بین آن‌ها قائل شد. هردو خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برند. جالب این‌که موتور ۱۵۰۳ سی‌‌سی تیبا در نسخه‌‌های اولیه توانایی تولید ۸۰ اسب‌‌بخار را داشت، اما با بهینه‌‌سازی‌ای که روی آن‌ صورت گرفت به ۸۷ اسب‌بخار، یعنی به‌اندازه قدرت موتور ساینا، افزایش یافته است.

گشتاور ۱۰۶ نیوتن‌متری تیبا در ساینا به ۱۲۸ نیوتن‌‌متر ارتقا یافته که همین موضوع در سربالایی‌‌ها حس بهتری را به راننده منتقل می‌کند. به‌طورکلی با مقایسه ساینا و تیبا باید گفت که ساینا از نظر شتاب دست بالا را دارد و تجربه سواری بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مقایسه ساینا با پژو ۲۰۶ تیپ ۲

در مقایسه ساینا با سایر رقبا نباید از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به‌سادگی عبور کرد (پیشتر پژو ۲۰۶ را با رقبایش مقایسه کرده‌ایم). کارخانه پژو از سال ۱۳۸۰ اولین مدل پژو ۲۰۶ را با تیپ ۱ روانه بازار ایران کرد و به‌مرور زمان با افزودن آپشن‌ها و تقویت پیشرانه این خودرو به تیپ ۶ رسیده است. در این‌جا ساینا را با پژو ۲۰۶ تیپ ۲، که از نظر امکانات و قیمت در یک رده قرار دارند، مقایسه می‌کنیم.

با مقایسه ساینا با پژو ۲۰۶ متوجه می‌شویم فرم شیب‌دار و آیرودینامیک قطعات پژو ۲۰۶ چهره جذابی به این خودرو بخشیده و از این نظر نسبت به ساینا دست بالا را دارد، اما صندوق‌عقب جادار ساینا یک برگ برنده است.

طراحی داخل کابین پژو ۲۰۶ به‌گونه‌ای است که ارگونومی و دسترسی به تجهیزات در سطح خوبی قرار دارد و ساینا و پژو ۲۰۶ از این نظر رقابت شانه‌به‌شانه‌ای باهم دارند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از پیشرانه TU3A بهره می‌برد که ۱۳۶۰ سی‌سی حجم دارد و در مقایسه با ساینا که ۱۵۰۳ سی‌سی حجم دارد قافیه را باخته است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قابلیت تولید ۷۵ اسب‌بخار را دارد و در این زمینه هم ساینا با تولید ۸۷ اسب‌بخار برنده است و موتور این خودرو شتاب و سرعت بیش‌تری دارد. البته این‌گونه نیست که پژو ۲۰۶ در رقابت با ساینا بازنده تمام‌عیار باشد. این خودرو به‌دلیل طراحی عالی پیشرانه TU3A به استهلاک کم معروف است و راندمان خوب و استهلاک کم را می‌توان مهم‌ترین ویژگی آن در مقایسه با ساینا، که قطعات چندان با کیفیتی ندارد، دانست. از طرفی شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو به ۱۴ ثانیه می‌رسد اما شتاب اولیه ساینا تعریف چندانی ندارد.

مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی ساینا به ۷ لیتر می‌رسد. سیستم فرمان پژو ۲۰۶ هم عملکرد دقیقی دارد و لذت رانندگی با یک خودروی کم‌خرج و مطمئن را برای راننده دوچندان می‌کند درحالی‌که کیفیت سواری با ساینا به‌واسطه جعبه‌دنده خشک و انتقال صدای موتور به داخل خودرو، توسط کارشناسان با درجه متوسط ارزیابی می‌شود. 

شما می‌توانید با مراجعه به بخش خودرو آگهی‌های سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش ساینا مطلع شوید. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

5 نظرات
  1. tahathmrh73@gmail.com می‌گوید

    به نظر من ساینا EX از تیبا و پراید خیلی بهتر و از پژوهم بهتر ماخودمون هم پژو داشتیم هم پراید و میگم از پژوهم بهتر پژو ماشین خوبی ولی ظاهر زیاد قشنگی ندارم و مرگش گرما و سرسیلندضعیفی داره و واشر میزنه و گرم کنه بیچاره میشی و قیمت بالایی هم داره خلاصه من ساینا بیشتر دوست دارم

  2. محسن می‌گوید

    ساینا جلوبندی بهتر و نرم تر و هزینه پایین تر

  3. آقای پاک رو می‌گوید

    ساینا از خیلی از ماشینها در آینده سبقت میگیره.جای پیشرفت خیلی زیادی داره

  4. فرامرز می‌گوید

    مشخصات و امکانات سایناex :

    حجم موتور : ۱۵۰۳ cc
    قدرت : ۸۷ اسب بخار
    وزن : ۱۰۵۰ kg
    حجم باک : ۴۱ لیتر

    امکانات :
    دو ایربک
    ترمز ABS + EBD
    شیشه های عقب و جلو برقی
    قفل کودک درها و پنجره ها
    قفل مرکزی ایموبلایزر
    آینه ها برقی
    چراغ مه شکن جلو و عقب
    تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
    صندلی راننده چند حالته
    دماسنج محیط + ساعت + تاریخ
    ریموت قفل درها و صندوق پران
    سنسور دنده عقب
    کولر و بخاری دیجیتال از همه جهات و پرتاب باد ده سرعته
    رینگ اسپورت آلومینیومی
    مصرف اتوبان: ۶/۵لیتر در ۱۰۰کیلومتر

    معایب کلی ساینا:
    فنرهای نرم که باعث خوابیدن ماشین میشه موقعیکه دونفر سوار میشن و سر پیچها لش میشه

    مشکل بعدی صدای موتورشه، دور موتور روی ۲/۵ به بالا که میره صداش خیلی زیاد میشه

    مشکل آخرشم سنسورهای اکسیژن بیکیفیته که روشون نصبه، زود خراب میشن.

  5. امید می‌گوید

    قطعات ضعیف ورنگ بی کیفیت زود میپره وبدنه خیلی ضعیفی دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.