پیشرانه جدید سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی شد

0

با آغاز به کار نمایشگاه قطعات خودروی تهران ۱۳۹۹، پیشرانه جدید سایپا به غرفه شرکت مگا موتور آمد و این موتور ارتقا یافته با نام M15GSI در معرض دید عموم قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۲ شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شد و ماموریت یافت که با فعالیت‌های خود زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو در تولید قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم نماید.

پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور، نسخه ارتقا یافته موتور M15 به حساب می‌آید که با کد فنی M15GSI در این خودروساز ساخته شده است. آن طور که مهندسان مگا موتور و سایپا می‌گویند، این پیشرانه ارتقا یافته قرار است تا بر روی محصولات جدید خانواده X200 نصب شود. در حال حاضر، محصولات جدید این پلتفرم سایپا، ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت نام دارند که فعلا در تیپ پایه (نسخه S) وارد خط تولید سایپا و پارس خودرو شده‌اند.

پس از انجام فاز طراحی مفهومی و جزئیات، تکمیل نقشه‌ها و مدارک اولیه موتور و نمونه‌سازی قطعات انجام شده و طی یک فرآیند چند ماهه شامل اصلاح طراحی برخی قطعات و نمونه سازی‌های مکرر، پارامترهای عملکردی و مصرف سوخت موتور M15GSI تثبیت شده است.

بیشتر بخوانید: امکانات و تجهیزات کوییک اتوماتیک اعلام شد

پیشرانه جدید سایپا یا همان موتور M15GSI چه مزایایی دارد؟

پیشرانه جدید سایپا نسبت به نسخه پایه با برخی تغییرات ساختاری همراه شده است. خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین، سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد.

از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. پیش از این پیشرانه M15 تنها در نسخه‌های اتوماتیک ساینا و کوییک دارای دریچه گاز برقی بوده و از چند هفته قبل هم با آغاز تولید ساینا S و کوییک S، دریچه گاز برقی بر روی این خودروها هم دیده شده است.

پیشرانه جدید سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی شد

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین، در موتور M15GSI با از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است.

پیشرانه جدید و ارتقا یافته سایپا برای خانواده X200، همچنان دارای حجم ۱۴۹۷ سی سی ( ۱٫۵ لیتر ) است و ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ در آن دیده می‌شود. این پیشرانه به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو ۶ هم فراهم است.

بیشتر بخوانید: فیس‌لیفت جک S5 به زودی وارد ایران خواهد شد

موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد.

حداکثر قدرت اسب بخار پیشرانه جدید سایپا در ۲۲۵۰rpm قابل بهره‌برداری است و بیشترین گشتاور در ۴۰۰۰rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همچنین به گفته مهندسان این خودروسازی موتور M15GSI نسبت به M15 معمولی، حدود ۷ درصد مصرف سوخت کمتری را در محصولات خانواده X200 دارد.

پیشرانه جدید سایپا قرار است تا در سال ۱۴۰۰ بر روی محصولات اقتصادی این خودروساز نصب شود و ابتدا بر روی خانواده ساینا فیس‌لیفت و کوییک فیس‌لیفت قرار خواهد گرفت. به گفته مهندسان مگا موتور در کنار نصب پیشرانه M15GSI بر روی ساینا و کوییک فیس‌لیفت، تغییراتی در نسبت و ضرایب جعبه دنده، پلوس و … اعمال شده است.

برای همین با توجه به مشخصات موتور M15GSI و تفاوت‌های آن با M15 معمولی، می‌توان توقع داشت که صدای تولیدی این پیشرانه تا حد قابل توجهی کمتر از نسخه‌های قبلی باشد. زیرا ساختار VVT و از سویی وجود خروجی دود جدید، این امکان را برای همه پیشرانه‌ها فراهم می‌کند که نسبت به نسخه پایه خود چند دسی بل صدای کمتری را تولید کنند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین شرایط ثبت نام و فروش سایپا

مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر، لرزش موتور کمتر، آلایندگی کمتر، قدرت حرکتی بیشتر و … از جمله ویژگی‌هایی است که برای پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور بیان می‌شود.

همزمان با بهبود در حوزه طراحی، انتظار می‌رود ارتقای زیرساخت‌های تولید به منظور حفظ اهداف عملکردی پروژه توسط قطعه سازان و همچنین در حوزه مونتاژ قوای محرکه با جدیت تمام صورت گیرد که خوشبختانه این امر در حد قابل قبولی در حال پیگیری و انجام است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.