آریو اتوماتیک 1600cc
Ario automatic-1600cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    برند زوتی (Zotye) چین در بازار خودروی ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما وقتی نام «آریو» به زبان می‌آید داستان کمی فرق می‌کند. آریو که مدتی در سایپا مونتاژ می‌شد، نسخه تغییر نام یافته زوتی Z300 است. این خودرو ابتدا به S300 تغییر نام داد و بعد هم آریو نامیده شد. کمپانی زوتی در چین هم یک کمپانی تازه‌کار به‌حساب می‌آید. این کمپانی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و قبل از هر چیز سراغ خرید امتیاز کپی محصولات برندهای دیگر رفت تا بتواند در مدتی کوتاه به کیفیتی قابل قبول برسد. خودروی زوتی Z300 هم کپی کاملی از تویوتا آلیون ۲۰۰۷ است؛ طوری‌که به هر قسمت از طراحی آن از چراغ‌ها گرفته تا انحناهای خودرو نگاه کنید، یاد تویوتا می‌افتید. این خودرو در ابتدا در تعدادی محدود وارد ایران شد و پس از آن سایپا خط تولید و مونتاژ آن را راه انداخت و با نام آریو وارد بازار کرد. آریو ۱۶۰۰ دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی است. این پیشرانه ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با طول ۴۵۶۵، عرض ۱۷۶۶و ارتفاع ۱۴۸۶ میلی‌متر، یک سدان سایز متوسط خانوادگی به‌ حساب می‌آید که طراحی داخلی آن به نسبت کلاس قیمتی‌اش، زیبا و مدرن است. صندلی‌های راحت و ارگونومیک آن سرنشین‌ها را در طول سفر راضی نگه می‌دارد. از سوی دیگر صندلی راننده در چهار جهت مختلف قابل تنظیم است و صندلی‌های ردیف عقب هم به شکل تاشو طراحی شده‌اند تا هم برای قرارگیری صندلی کودک مناسب باشند و هم برای بزرگ‌تر کردن فضای صندوق‌عقب مورد استفاده قرار گیرند. آریو ۱۶۰۰ با دو مدل دنده اتوماتیک و دستی در بازار ایران عرضه شده است که مصرف سوخت آن حدوداً ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای دنده اتوماتیک و ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای دنده دستی است. این خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک، رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب است و در آن سنسور دنده‌ عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آینه‌های برقی مجهز به چراغ راهنما و چراغ‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع به‌چشم می‌خورد. آریو ۱۶۰۰ خلاف بسیاری از محصولات چینی، ایمنی قابل قبولی در بدنه دارد و همچنین از سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، قفل خودکار درها، قفل ایمنی کودک، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD بهره می‌برد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۱۲ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۵%

    فنی

    ۳۵%

    ایمنی

    ۳۵%

    کیفیت ساخت

    ۳۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    تعلیق نرم


    فضای جادار کابین


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم نه‌چندان خوب


    عایق‌بندی ضعیف


    گیربکس ضعیف


    تجربه رانندگی

    آریو (۱۶۰۰ ‌سی‌سی) یک سدان خانوادگی است که امکانات متوسطی به شما می‌دهد. این خودرو در نمای روبه‌رو شباهت زیادی با تویوتا آلیون دارد و از این جهت، کسانی را که دنبال یک خودروی کلاسیک و میان‌سال هستند، راضی می‌کند. اما نباید فراموش کرد که طراحی نمای کناری و چراغ‌های بزرگ آن، چهره پیری به خودرو می‌دهد که همین باعث می‌شود جوان‌ترها سراغش نروند. شاید مهم‌ترین نقطه‌قوت آریو، ایمنی بالای آن باشد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره از سوی موسسه ایمنی C-CNAP شده است. با این اوصاف می‌توان گفت کم‌تر خودروی تولید داخل توان رقابت با ایمنی آریو را دارد (البته نمونه ۶ کیسه هوای آن که در ایران مونتاژ نمی شود و تنها نسخه های وارداتی آن در بازار قابل دسترس است). سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای مناسب آن باعث می‌شود سواری نرم و راحتی را تجربه کنید. به‌خصوص در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که پر از ناهمواری هستند. عملکرد ترمز ضد قفل آریو بسیار قابل‌قبول و بالاتر از خودروهای هم‌رده است. طراحی داخلی آریو به نسبت هم‌رده‌هایش، مثل رانا و دنا، زیبا و ساده است. استفاده از از نوارهای چوبی در قسمت داشبورد و کیلومتر شمار، از دلایل این ادعا هستند. البته استفاده از پلاستیک سخت در اتاق خودرو کیفیت و ظرافت کار را کم کرده است و قرارگیری نامناسب صفحه کیلومترشمار و شیب ملایمی که به عقب دارد باعث می‌شود که راننده برای دیدن کیلومتر به‌زحمت بیفتد. در ادامه می‌توان گفت، فضای خوبی در کابین آن برای سرنشین‌ها در نظر گرفته شده اما در عین حال، عایق‌کاری ضعیف آن منجر به ورود صدای موتور و محیط به اتاق می‌شود. این مشکل در دست‌اندازها و سرعت‌های بالا تشدید می‌گردد. کولر خودرو خنک‌کنندگی مناسبی دارد و فشار چندانی هم به موتور وارد نمی‌کند. در آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک، از جعبه‌دنده ۴ سرعته و با ساختار قدیمی استفاده شده که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. درنتیجه، خودرو توانایی‌های حرکتی متوسطی دارد که نسبت به رقبای خود در این کلاس قیمت، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. شتاب صفر تا صد ۱۴ ثانیه‌ای نسبتا ضعیف آریو ۱۶۰۰ کارتان را راه می‌اندازد، اما تجربه لذت‌بخشی در رانندگی برای‌تان فراهم نمی‌کند. نکته دیگر اینکه، در سربالایی‌ها، در زمان وجود سرنشین‌ها یا شرایط رانندگی اسپرت متوجه می‌شوید پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو تناسب چندانی با وزن آن ندارد و در واقع ضعف موتور خودنمایی می‌کند. برخی آپشن‌ها مثل کیسه هوای کناری، سان‌روف، گرم‌کن صندلی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم مولتی‌مدیا در نسخه اولیه وارداتی وجود داشته که در آریو ۱۶۰۰ حذف شده است. در آخر باید گفت به دلیل تیراژ پایین تولید، قطعات یدکی آریو قیمت بالایی دارند.

    قیمت روز صفر در بازار

    اتوماتیک 1600cc، سال ۱۳۹۸

    ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان



    ۰۴/۰۱
    ۰۴/۰۲
    ۰۴/۰۳
    ۰۴/۰۴
    ۰۴/۰۵
    ۰۴/۰۶
    ۰۴/۰۷
    امروز
    ۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰