هایما S7 2000cc
Haima S7 automatic-2000cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    ایران خودرو، شاسی بلند سایز کوچک هایما S7 را در سال۹۴ وارد لیست محصولات خود کرد. این خودرو که در دو نسخه اتوماتیک و دستی تولید شده، در این زمان تنها در نسخه‌ اتوماتیک به ایران راه یافت. این خودرو که از سال ۲۰۱۱ (زمان عرضه) تا ۲۰۱۶ سه‌بار تحت فیس‌لیفت قرار گرفت، با اولین نسخه فیس‌لیفتش به ایران راه‌یافت. هایما S7 اتوماتیک را نمی‌توان خودرویی موفق در کشور دانست چرا که طراحی ضعیف این خودرو که هنوز تحت تاثیر طراحی دیگر هم‌وطنانش متحول و مدرن نشده بود و سوابق ناخوشایند چینی‌های ناشناخته در ایران، بی‌اعتمادی را در بین کاربران ایرانی نسبت به آن تقویت می‌کرد. در واقع، بسیاری از ایرانیان آن را یک چینی نوظهور ضعیف و نامطمئن می‌دانستند و این دلیل مهم‌تری از شرایط طراحی، بازده فنی و امکانات آن بود. هایما S7 اتوماتیک از طراحی یک‌نواخت، به‌دور از هیجان و ساده بهره می‌برد. نمی‌توان این طراحی را ضعیف یا پراشکال دانست، اما کسل‌کننده چرا. هایما S7 در این نسخه از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. هایما S7 اتوماتیک با وزن ۱.۵ تن قادر است در زمان ۱۳ ثانیه از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد و سقف سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. همین ارقام کافی است تا بدانیم که بار دیگر با یک چینی تنبل و کند روبرو هستیم. مصرف سوخت این خودرو نیز ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است. هایما اس ۷ در بخش تجهیزات ایمنی از مواردی مانند سيستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سيستم كمک در سربالایی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكی (ESP)، سيستم كنترل كشش (TCS) و ۴ عدد ایربگ بهره می‌برد. در بخش امکانات رفاهی نیز شاهد بهره‌مندی S7 اتوماتیک از صفحه نمايش لمسی 7 اینچی دارای پورت AUX ،USB و GPS، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ حالت و مجهز به گرم‌کن، آینه‌های جانبی برقی تاشونده مجهز به گرمكن،‌ آينه وسط ضد انعکاس نور با قابليت نمايش فاصله عقب تا مانع و نمايش ميزان باد لاستيک (TPMS)، سانروف، دوربين ديد عقب، سنسور دنده عقب، كمربندهای پيش كشنده جلو با امكان تنظيم ارتفاع و کمربندهای سه‌نقطه‌ای ردیف عقب هستیم.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۸ لیتر


    کلاس بدنه

    شاسی بلند


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۸ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۵%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۳۵%

    کیفیت ساخت

    ۳۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    فضای جادار کابین


    موتور قوی


    نقاط ضعف

    عدم همخوانی موتور توربو با بنزین


    تجربه رانندگی

    بسیاری این روزها پیش از بررسی تجربه رانندگی با خودروهای چینی، یک نکته را پیش‌بینی کرده و تقریباً قطعی می‌دانند و آن ضعف موتور در برابر وزن بدنه است. آنچه باعث می‌شود خودرو در شتاب‌گیری‌ها کند و کرخت بوده و در مسیرهای ناهموار کشش مناسبی را به نمایش نگذارد. این سابقه بد باعث شده که بسیاری از کاربران ایرانی، چشم بر امکانات و تجهیزات بهتر محصولات چینی بسته و به سمت خودروهای دیگری در بازار بروند. هایما S7 اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. موتور با ۲۴۸ اسب بخار قدرت، توان کافی برای حمل وزن ۱.۵ تنی خودرو را در سربالایی‌ها ندارد و البته رانندگی تند و تیز و هیجانی را نصیب راننده نمی‌کند. هرچند عملکرد گیربکس خودرو خوب و رضایت‌بخش است و با هماهنگی مناسبی که با موتور دارد، راننده را دچار دردسر و سردرگمی نمی‌کند. ضرایب دنده در آن به خوبی انتخاب شده است و تاثیر منفی بر شتاب‌گیری خودرو ندارد. هایما S7 اتوماتیک به عنوان یک شاسی‌بلند سایز کوچک شهری، فضای نسبتاً جاداری دارد و می‌توان راحتی ۴ سرنشین بزرگ‌سال را فراهم کند. البته در ردیف عقب در بخش سر کمی برای افراد قدبلند احساس ناراحتی ایجاد می‌شود که در سفرهای طولانی سخت خواهد بود. اتاق خودرو طراحی ساده و کسل‌کننده‌ای دارد که متریال ضعیف موجود در آن شرایط را ناخوشایند‌تر هم خواهد کرد. در ازای این موارد، فضای بار بزرگ خودرو در بین مزایایش قرار می‌گیرد. راننده پشت فرمان S7 اتوماتیک تسلط خوبی بر محیط دارد و با هیچ نقطه‌کوری مواجه نیست. هایما اس ۷ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و مصرف سوخت آن چندان اقتصادی نیست. فرمان برقی خودرو نرمی لازم را دارد و مهم‌تر اینکه این نرمی در حدی نیست که در سرعت‌های بالا کنترل خودرو را سخت‌کند. سواری خودرو را می‌توان متوسط ارزیابی کرد. فنربندی آن نه آنقدر خشک است که موجب خستگی و آزار سرنشینان شود و نه آن‌قدر نرم است که هیج ضربه‌ای به داخل وارد نشود. البته می‌توان گفت این شرایط برای یک شاسی‌بلند کوچک شهری مناسب و ایده‌آل است. امکانات رفاهی خودرو چندان زیاد نیست و شاهد نبود مواردی مانند کیلس استارت و خروجی تهویه مطبوع برای ردیف عقب هستیم که در حال حاضر بسیاری از خودروهای داخلی نیز از آن‌ها بهره می‌برند. هایما S7 استهلاک بالایی در قطعات مصرفی دارد و نکته منفی دیگر اینکه قطعات آن نیز چندان ارزان نیستند. هرچند معضل ضعف خدمات پس از فروش و سختی تامین قطعات درمورد آن حس نمی‌شود. مجموع موارد ذکر شده باعث می‌شود S7 اتوماتیک بازار کارکرده‌های خوبی را نیز تجربه نکند.