آزرا سدان فول سایز هیوندای است که از سال ۱۹۸۶ تاکنون توسط این کمپانی تولید میشود. این خودرو تا سال ۲۰۱۵ سدان نیمه لوکس این کمپانی محسوب میشد و پس از جدایی جنسیس از هیوندای، جایگزین سدانهای لوکس جنسیس و به عنوان سدان لوکس این کمپانی معرفی شد. این خودرو که با نام گرنجور نیز شناخته میشود در دو نسل وارد ایران شده است و واردات آن از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ توسط آسانموتور انجام میشد. پس از ۲۰۱۳ به دلیل محدودیت واردات خودروهایی با حجم موتور ۲.۵ لیتر، دیگر شاهد گرنجور افسانهای هیوندای در ایران نبودیم. آزرا در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در ایران به همین نام شناخته میشد، اما نسخهها ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ آن را با دو نام گرنجور و آزرا میشناسند. به این ترتیب، نسل چهارم این خودرو با نام آزرا در ایران معروف است و نسل پنجم آن را عموماً با نام آزرا گرنجور میشناسند. هیوندای آزرا در دو نسل وارد شده به ایران همواره محبوبیت بالایی داشته و یکی از بهترینهای هیوندای یا حتی کرهایها به حساب میآید. طراحی متفاوت و بهروز، آپشنهای رفاهی متعدد و بازده فنی بالا از دلایل محبوبیت گرنجور در ایران هستند. هر دو نسل هیوندای وارد شده به ایران دارای موتور ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ خورجینی دارند. آزرا نسل پنجم یا همان گرنجور با قدرت ۲۳۵ اسب بخار، گشتاور ۲۸۸ نیوتنمتر و گیربکس ۶ سرعته تیپترونیک که قدرت موتور به چرخهای جلو منتقل میکنند قادر است به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و شتاب صفر تا صد آن نیز ۸ ثانیه است. این خودرو در سیکل ترکیبی معادل ۱۰.۲ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند. هیوندای آزرا نسل چهارم نیز قدرت ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۴ نیوتنمتر گشتاور خروجی موتور خود را به یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک میسپارد تا به چرخهای جلو منتقل شوند. این خودرو قادر است به سقف سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۷.۸ ثانیه است. گرنجور در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۱۰ لیتر بنزین میسوزاند. هیوندای آزرا در هر دو نسلش کلکسیونی از امکانات و تجهیزات را عرضه میکند. این دو نسل که در دو تیپ فول و نیمهفول وارد شدهاند حتی در تیپ نیمهفول نسل چهارم خود مواردی مانند ۸ ایربگ و کنترل اتوماتیک دوگانه با سنسور کنترل کیفیت و رطوبت را ارائه میکند.
سرعت
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ، ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۷.۸ ثانیه-۹.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۲ - ۹.۹ لیتر
حجم موتور
۲.۴ - ۳.۳ لیتر
تعداد سیلندر
۶-۴ سیلندر
تجربه رانندگی با همهٔ سدانهای سایز بزرگ یک مزیت مشترک دارد و آن فضای بزرگ کابین است. آزرا گرنجور نیز از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو البته راحتی فوقالعاده صندلیها و دربرگیرندگی لذتبخش آنها را نیز ارائه میکند. آزرا نسل ششم علاوه بر موارد ذکر شده مزیت کیفیت سواری، تعلیق نرم و آرام و فنربندی خوب را نیز ارائه میکند. بهطوری که حتی با رانندگی در خیابانهای پردستانداز ایران نیز داخل کابین این خودرو احساس ناراحتی به سرنشینان دست نمی دهد. این شاخصه در هیوندای آزرا نسل چهارم به این شدت دیده نمیشود و نمیتوان گفت که سواری نرمی ارائه میکند. انتقال ضربات جاده به شاسی خودرو در داخل کابین کاملاً محسوس و گاهی آزاردهنده است. کیفیت ساخت و متریال بهکاررفته در آزرا همواره بالا است. این خودرو که امروز به عنوان پرچمدار هیوندای معرفی میشود، در ایران از بازار کارکردههای خوبی هم بهره میبرد و با وجود قیمت بالا همواره خریداران خود را دارد. یکی از نکات منفی آزرا را باید حساسیت موتور و گیربکس آن دانست. این حساسیت در موتور به کیفیت بنزین شدید بوده و باعث میشود استهلاک فنی خودرو بالا رود. علاوه بر این، انجام سرویسهای دورهای برای موتور و گیربکس خودرو الزامی است و در صورت هرگونه بیتوجهی نسبت به این سرویسها، آسیبهای جدی گیربکس و موتور خودرو را تهدید خواهد کرد. باید گفت که هیوندای آزرا خودرویی پرهزینه است و مخارج نگهداری آن در هر زمینهای بالا است. قطعات آن قیمت بالایی دارند و البته پیدا کردن این قطعات هم کار سادهای نیست. خدمات پس از فروش ضعیف نیز از مواردی است که شامل حال همه آزرا گرنجورهای موجود در ایران میشود. این خودرو نسبتا استهلاک بالایی دارد و در قطعات مصرفی کمی ضعیف است. از نکات مثبت گرنجور باید به ایمنی بالای آن، حتی در نسخههای نسل چهارم اشاره کرد. بازده فنی فوقالعاده و موتور قدرتمندش از دیگر مزایای این خودرو هستند. گرنجور با وجود جثهٔ بزرگ و وزن نسبتاً بالا، شتاب بسیار خوبی دارد و خودرویی چالاک محسوب میشود. میتوان با آن یک رانندگی هیجانانگیز را تجربه کرد. عملکرد جعبه دنده این خودرو نیز بسیار خوب بوده و با موتور هماهنگی لازم را دارد. گیربکس محدودیتی در دورگیری موتور ایجاد نمیکند و کندی در تعویض دندهها نشان نمیدهد. هنگام رانندگی با گرنجور نیاز نیست از سرعتگیری با آن نگران بود چرا که خودرو از ترمزهای قوی و مناسبی بهره میبرد. این ترمزها حتی در ترمزگیریهای ناگهانی عملکردی سریع و قاطع دارند. هیوندای آزرا گرنجور با وجود واردات محدود در تمامی نسلها و مدلها بازار خوبی دارد.
هیوندای آزرا گرنجور 2400cc
ساخت ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹
هیوندای آزرا گرنجور 3000cc
ساخت ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴
هیوندای آزرا گرنجور 3300cc
ساخت ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
2400cc، سال ۱۳۹۸
۳,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
2400cc، سال ۱۳۹۷
۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته