هیوندای i20
Hyundai i20
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    هیوندای i20 در دو نسخه وارداتی (نسل قدیم) و مونتاژ (نسل جدید) در بازار ایران موجود است. هیوندای i20 وارداتی که نسل قدیم این خودرو محسوب می‌شود، در واقع یک هاچ‌بک شهری است که با توانایی‌های بالای خود یک گزینه ایده‌آل برای طرفداران خودروهای هاچ‌بک محسوب می‌شود. هیوندای i20 را در واقع باید مدلی مابین هیوندای i30 و هیوندای i10 دانست که در دو نسخه 3 و 5 در تولید می‌شد و تنها مدل 5 در آن به بازار ایران راه یافت. طراحی نسخه‌های اولیه هیوندای i20 شباهت بسیاری به هیوندای i30 داشت، اما با گذشت زمان و اعمال فیس‌لیفت سال ۲۰۱۳، به زبان طراحی جدید هیوندای شباهت‌های بیشتری پیدا کرد. هیوندای i20 در داخل کابین نیز از طراحی و کیفیت متریال خوبی برخوردار است. ابعاد کابین به دلیل ماهیت این خودرو چندان بزرگ نیست ولی برای خودرویی در این کلاس مناسب به نظر می‌رسد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به ۶ عدد کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS ،EBD BAS ،ESC ،TCS، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، پشت سری‌های فعال شونده، صندلی برقی راننده، اتولایت، کروز‌کنترل، سنسور باران سیستم قفل خودکار درها، آینه‌های جانبی برقی و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد. البته ممکن است در نسخه قبل از فیس‌لیفت نیز شاهد امکانات کمتری باشید. در ضمن هیوندای i20 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است. نسخه‌های اولیه هیوندای i20 با پیشرانه ۱.۶ لیتری که قادر به تولید ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور است، عرضه شد. شتاب صفر تا صد هیوندای i20 با این موتور ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی i20 با این پیشرانه که استاندارد آلایندگی یورو ۳ دارد، در حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. این خودرو در نسخه فیس لیفت به موتوری ۱.۴ لیتری با بیشینه قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر مجهز شد. در نسخه جدید گیربکس ۵ سرعته دستی قبلی نیز جای خود را به یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک داد. شتاب صفر تا صد هیوندای i20 جدید ۱۱.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.‌ مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۱.۴ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۵ لیتر


    کلاس بدنه

    هاچبک


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۲۴ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    بازار دست دوم


    امکانات مناسب به نسبت رقبا


    خدمات پس از فروش


    موتور کم مصرف


    نقاط ضعف

    کیفیت پایین قطعات کابین


    صندوق و کابین کوچک


    تجربه رانندگی

    در نبود آپشن‌هایی همچون سانروف و همچنین عرضه این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری باز هم نکات مثبت زیادی در هیوندای i20 وجود دارد. فضای کافی، پایداری خوب، ترمز مناسب، استهلاک پایین و ظاهر زیبا از مواردی است که می‌توانیم به‌عنوان نقاط قوت این خودرو به آن‌ها اشاره کنیم. اگر کندی شتاب و عدم وجود برخی از آپشن‌ها برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند می‌توانید با خیال راحت از رانندگی با چنین خودروی با کیفیتی لذت ببرید. هیوندای i20 علی‌رغم اینکه یک هاچ‌بک شهری محسوب می‌شود، درون کابین خود فضای بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. هیوندای i20 مناسب چهار سرنشین است، اما اگر که مجبور به حضور یک مسافر پنجم باشید نیز در صورت متناسب بودن وزن سرنشینان با مشکل حادی مواجه نخواهید شد. البته فضای سرنشینان صندلی‌های ردیف عقب برای افراد بلند و افراد درشت جثه شاید چندان راحت نباشد، اما بدون‌شک در مقایسه با رقبا وضعیت مناسبی دارد. پشت فرمان هیوندای i20 دید خوبی به اطراف وجود دارد که موجب می‌شود در زمان رانندگی تسلط خوبی بر خودرو داشته باشید. در واقع، فرمان خودرو عملکرد دقیقی دارد، اما هیچ اطلاعاتی از جاده به راننده منتقل نمی‌کند و در واقع باید گفت فرمان این خودرو بی‌روح است.کیفیت ساخت هیوندای i20 مناسب است و عایق‌بندی کابین خوبی نیز شرایط خوبی دارد. ضمن اینکه موتور هیوندای i20 بسیار کم سر‌و‌صدا است و آرامش داخل کابین را مختل نمی‌کند. عملکرد گیربکس اتوماتیک این خودرو رضایت‌بخش است و هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و در تعویض دنده‌ها نرم و روان عمل می‌کند. هیوندای i20 از نظر میزان مصرف سوخت خودروی نسبتا کم‌مصرفی است و مصرف ۶ لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر این موضوع را اثبات می‌کند. با وجود پیشرانه نه‌چندان قدرتمند، شتاب هیوندای i20 خوب به‌نظر می‌رسد و در‌مجموع می‌توان i20 را هاچ‌بکی چابک دانست. البته باید اضافه کرد، از آنجایی که این خودرو برای استفاده‌های شهری تولید شده است روی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تمرکز دارد و به‌همین‌دلیل گاهی اوقات می‌توان حس کرد که وزن ۱.۲ تنی این خودرو روی دوش موتور آن کمی سنگین است و می‌توانیم در سربالایی‌ها شاهد این موضوع باشیم. ظرفیت صندوق بار هیوندای i20 با توجه به هاچ‌بک بودن این خودرو قابل قبول است و با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، شرایط بهتر نیز خواهد شد. سیستم ترمز عملکرد مناسبی دارد و به‌خوبی از پس این خودرو برمی‌آید. سیستم تعلیق هیوندای i20 اندکی خشک است و نمی‌توان انتظار یک سواری کاملا نرم و راحت را از آن داشت. به دلیل وزن کم چسبندگی خودرو چندان تعریفی ندارد و در برخی موارد، انتهای آن تمایل به چرخیدن دارد.