کیا اپتیما سدان سایز متوسط کرهای است که از سال ۲۰۰۰ در لیست محصولات شرکت کیا جای گرفته و تاکنون در چهار نسل عرضه شده است. از این چهار نسل، نسل دوم، سوم و چهارم آن به بازار ایران راه یافتند. البته بسیاری کارشناسان معتقدند کیا اپیما نسل چهارم که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، در واقع فیسلیفتی جدی بر نسل سوم آن بود که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود. بر همین اساس، کیا این نسل را در سال ۲۰۱۷ مجدداً تحت بازطراحی قرار داد. با این حال، نمونه جدید پس از توقف واردات خودرو در ایران، وارد بازارهای جهانی شد. بنابراین شاهد این نسخه جدید از اپتیما در ایران نیستیم. اپتیما را تا حدودی میتوان سدان نیمهلوکس کیا دانست. این خودرو که در نسل سوم عنوان بهترین طراحی سال اروپا را به خود اختصاص داد، در ایران محبوبیت و مقبولیت ویژهای دارد و از بازار خوبی بهره میبرد. حضور کیا اپتیما نسل اول در ایران مربوط به فیسلیفت سال ۲۰۰۸ بود. این خودرو که حضور کوتاهی در کشور داشت با موتور ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد. اپتیما با امکاناتی مانند سانروف، کنترل پایداری (ESP)، کیلس استارتر، پخش اینفینیتی، صندلی برقی، 2 گرمکن (جلو) و شش ایربگ (جلو+جانبی جلو+پرده ای) عرضه شد. کیا اپتیما ۲۰۱۰ یا اپتیما TF، که در ایران به «اپتیما فیس قدیم» معروف است، با موتور ۲.۴ لیتری به کشورمان راه یافت. موتور ۴ سیلندر این خودرو قادر به تولید ۱۷۸اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتنمتر گشتاور است. این قدرت را یک گیربکس ۶ سیلندر MPI اتوماتیک به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند. واردات این نسخه از اپتیما در سال ۲۰۱۳ پایان یافت و در سال ۲۰۱۴ نسخه فیسلیفت آن جایگزین شد. نسخه فیسلیفت آن که واردات گستردهای دارد تا سال ۲۰۱۵ به ایران راه یافت، تنها در طراحی ظاهری با نسخه قبلی متفاوت بود و در بخش فنی کاملاً مشابه آن ظاهر شد. در بخش امکانات رفاهی فرمان دیکات، سه حالت رانندگی و رادار ۳۶۰ درجه را فراتر از نسخه قبلی داشت. اپتیما نسل چهارم نیز در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به ایران راه یافت، با موتور ۲.۴ لیتری GDI و گیربکس ۶ سرعته شیفت لاک عرضه شد. این خودرو که با عنوان «اپتیما JF» معروف است عمدتاً در تیپ GT لاین در ایران دیده میشود.
سرعت
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ، ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹ ثانیه-۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۱ - ۹.۱ لیتر
حجم موتور
۲.۳۵۹ - ۲.۶۵۶ لیتر
تعداد سیلندر
۶-۴ سیلندر
کیا اپتیما از آن دست خودروهای کرهای است که حضور پرتعداد و البته مقبولی در ایران داشته است. طراحی جذاب بدنه، کابین پر تجهیزات و امکانات و زیبا، کیفیت ساخت خوب و پایداری و فرمانپذیری مناسب عموماً از نکات مثبت این خودرو هستند که در تمامی نسلها و مدلهای موجود در ایران دیده میشوند. هرچند کیا اپتیما معمولاً سواری خشکی دارد و صندلیهای آن صفت و ناراحت هستند. البته این ضعف از نسل دوم هر بار بهبود یافته و در نسل چهارم تاحد زیادی رفع شده است. یکی دیگر از ضعفهای عمومی کیا اپتیما را باید شتاب اولیه نامناسب دانست. در واقع اپتیما خودروی چندان چالاکی نیست و در شتابگیری اولیه کند و کرخت ظاهر میشود. بهطوری که شتاب صفر تا صد آن در نسل دوم معادل ۹.۸ ثانیه، نسل دوم ۱۰ ثانیه و نسل چهارم ۹.۵ ثانیه است. البته که این رقم در برابر محصولات چینی خوب و رضایتبخش است، اما دربرابر رقبای ژاپنی و اروپایی، کیا اپتیما حرفی برای گفتن ندارد. سقف سرعت این خودرو ۶ سیلندر ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. این رقم در مورد کیا اپتیما ۴ سیلندر نسل سوم با حجم موتور ۲.۴ لیتر به ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت و ۸.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. نکته مهم اینکه سقف سرعت اپتیما در فیسلیفت نسل سوم و نسل چهارم آن تغییری نکرده و حتی نسخه جیتی لاین آن نیز با سقف سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت عرض اندام میکند. مصرف سوخت این دو مدل اپتیما در سیکل ترکیبی به ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر بهبود یافته است. کیا اپتیما همچنین در نسل دوم با معضل عایقبندی کابین مواجه است و در آن میتوان به وضوح شاهد نفوذ صدای باد در سرعتهای بالا بود. موتور خودرو بسیار نرم و بیصدا کار میکند بنابراین صدایی از آن در کابین شنیده نمیشود. کیا اپتیما همواره از متریال خوبی در کابین بهرهمند میشود و به همین دلیل شاهد افت کیفی آن در این بخش نیستیم. اپتیما اتاق جادار و بزرگی دارد و به عنوان یک سدان میانسایز به خوبی میتواند فضای لازم برای یک خانواده پنج نفره را تامین کند. صندوق بار آن نیز بزرگ و جادار است و جوابگوی نیازهای سفرهای جادهای خانوادگی خواهد بود. مصرف سوخت کیا اپتیما مناسب است. نمیتوان آن را خودرویی کم مصرف دانست، اما این خودرو پرمصرف هم نیست. این خودرو همواره بازار کارکرده خوبی دارد و در تمام مدلها و نسلها آمار خرید و فروش خوبی را به نام خود ثبت کرده است.