سایپا خط مونتاژ کیا ریو را پس از تجربه موفق مونتاژ و تولید محصول دیگر این کمپانی یعنی پراید، در سال ۱۳۸۴ راه اندازی کرد. البته ریوی مونتاژ ایرانی، در واقع نسخه فیسلیفت شده نسل اول این سدان سریع و بادوام کرهای است که مونتاژش حدود ۷ سال در سایپا تداوم داشت، تا این که با تصویب قانونی مبنیبر الزام داشتن کیسه هوا برای تمامی خودروهای سواری و عدم موافقت مسئولان کیا برای اعمال تغییرات و نصب کیسه هوا بر روی ریو، در سال ۹۱ شمسی با توقف تولید مواجه شد. کیا ریو تولید شده در ایران از یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۰ سیسی سود میبرد که امکان تولید قدرتی معادل ۹۶ اسببخار و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۹ و سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن نزدیک به ۱۲ ثانیه است. شرکت سایپا، پس از ۳ سال مونتاژ و عرضه کیا ریو با جعبهدنده ۵ دنده دستی، در سال ۱۳۸۷ اقدام به مونتاژ و پیشفروش مدلهای اتوماتیک این خودرو با جعبهدنده ۴ دنده اتوماتیک کرد و تولید آن را تا سال ۹۱ شمسی ادامه داد. در این بین، جز تفاوت عمده در تغییر جعبهدندهها، تغییر شایانتوجهای در این سدانهای کرهای رخ نداد و تنها به مواردی چون بزرگتر شدن دیسک چرخها، افزودن امکان تنظیم چراغها، افزایش پهنای لاستیکها، تغییر در سیستم ترمز چرخهای جلو و در نظر گرفتن کمربند ایمنی قابل تنظیم بسنده شد. لازمبهذکر است که جعبهدندههای کیا ریوهای اتوماتیک، دارای قابلیت اُوِردرایو هستند که نتایج مثبتی چون کاهش معنادار صدای پیشرانه و پیشگیری از انتقال آن به داخل کابین، کاهش میزان مصرف سوخت و نرمتر کار کردن موتور را بهدنبال دارد. همچنین، با وجود شهره بودن کیا ریو به شتابگیری سریع و تیز بودن خودرو در نمونههای دنده دستی، در انواع دنده اتوماتیک، بهدلیل کاهش دندهها به چهار دنده و افزایش وزن جعبهدنده، دیگر خبری از آن شتاب اولیه نیست. همچنین، شنیدهها حاکی است که برخی از خودروهای سری اول کیا ریو اتوماتیک، بهدلایل نامعلومی، با ایراداتی مواجه بودند که در تولیدات بعدی بهکلی رفع شدند. لازمبهذکر است که کیا ریو اتوماتیک، بهدلیل دیرتر عرضه شدن به بازار و تولید و فروش محدود طی سالهای فعالیت خط تولید ریو، از محدودیت و تعداد کمتری برخوردار است و نمونههای دندهای خیلی راحتتر و بهوفور در دسترس هستند.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۵ ثانیه-۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۹ - ۸ لیتر
حجم موتور
۱.۴۹۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
کیا ریو از جمله معدود خودروهای ارزانقیمت است که مزایای آن بر معایبش میچربد و اگر هوایش را داشته باشید، تا چندینوچند سال نیاز شما و خانوادهتان را به داشتن خودرویی بادوام فراهم میکند. فرمان، کلاچ و گیربکس نرم ریو و عملکرد مطلوب آنها، از مزایای مهم این خودرو محسوب میشود. عملکرد قابلقبول فرمان خودرو حین دور زدن و پارک کردن، بههمراه هندلینگ و پایداری نسبتاً متعادل در هنگام عبور از مسیرهای منحنیشکل و پُرپیچوخم بخشی از این موارد هستند. عملکرد جعبهدنده کیا ریو مناسب است و باتوجهبه ضرایب دندهسنگین، امکان دور گرفتن تصاعدی را ممکن میسازد. هماهنگی بسیار بالای بین موتور و گیربکس در ریوهای اتوماتیک منجر به سهولت در شروع حرکت، عدم اعمال فشار بر موتور، لذتبخش شدن رانندگی و عدم خستگی راننده در ترافیکهای سنگین میشود. بسیاری از کسانی که تجربه رانندگی با کیا ریو را داشتهاند، عمدهترین مشکل آن را ترمزهایش میدانند زیرا این خودرو از سیستم ABS ترمزها تا سال ۹۱ برخوردار نبود. حذف آپشنها و امکانات رفاهی چون رینگهای آلومینیومی، ایربگها، جاعینکی، چراغ مطالعه، تنظیم برقی چراغها، تنظیم فرمان، آنتن برقی، آینههای برقی، زِه روی دربها، نمد زیر کاپوت و … در مدل مونتاژ داخل بهجهت کاهش قیمت تمامشده و رساندن آن به قدرت خرید اقشار وسیعی از مردم، تا حدودی منجر به کاهش کیفیت ریو از حیث امکانات شده است. عمدتاً قیمت قطعات یدکی و لوازم مصرفی کیا ریو بهخصوص لوازم اصلی و کرهای ریو بسیار بالاست و دسترسی به آن بسیار دشوار. تاب برداشتن دیسکهای چرخهای جلو در مدتی کوتاه و ایجاد لرزش هنگام ترمزهای شدید و ناگهانی بهدلیل ارتفاع نسبتاً کمِ اکسل عقب، احتمال برخورد عقب خودرو با سطوح ناهموار جاده را به وجود میآورد. البته نباید از تعلیق خشک ریو نیز گذشت. برخلاف شتابگیری سریع در دندههای پایین، برخی اعتقاد دارند که شتاب ثانویه این سدان کرهای در دندههای ۴ و ۵ چندان مطلوب نیست. نکاتی چون دید محدود چراغها در شب و لزوم تعویض لامپها با نمونههای قدرتمندتر، محدود بودن شعاع حرکت دربهای عقب، تنظیم دستی آینهها، ظرفیت محدود باک، ارتفاع کم صندوقعقب برای قرار دادن وسایل حجیم و مرتفع، پاک شدن رنگ دستگیرههای داخل کابین و نیاز به زدن لاک بیرنگ، کاهش بازدهی موتور بههنگام روشن کردن بخاری در فصل سرما، راحت نبودن پدالها خصوصاً پدال کلاچ، نامناسب بودن صندلی راننده برای افراد قویهیکل و درشتاندام و سختی در سوار و پیاده شدن، سادگی بیشازحد و عدم برخورداری از تزئینات داخلی، نامناسب بودن کیفیت ساخت درب صندوقعقب، طراحی قدیمی داشبورد و … بهعنوان برخی از ویژگیهای منفی کیا ریو ذکر شده است.