سورنتو شاسی بلند سایز متوسط کیا است که از سال ۲۰۰۲ روی خط تولید این کمپانی کرهای قرار دارد. این خودرو تاکنون در ۴ نسل عرضه شده است که در این بین سه نسل از آن به ایران راه یافته است. اولین ورودی آن مربوط به نسخه فیسلیفت نسل اول است که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این حضور که بسیار کوتاه بود و در سال ۲۰۱۰ با ورود نسل دوم جایگزین شد، موفقیتآمیز و خاطرهانگیز رقم خورد. کیا سورنتو نسل اول نیز مانند دیگر محصولات کیا در نسل اول با موتور ۶ سیلندر خطی و حجیم تولید شد. این خودروی دو دیفرانسیل در کنار موتور ۳.۳ لیتریاش از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره میبرد و قابلیت سه حالت مختلف رانندگی داشت. سورنتو که در پلتفرم با هیوندای سانتافه مشترک بود و رقیب اصلی این خودرو محسوب میشد، در نسل دوم با موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و به صورت چهار چرخ متحرک مجهز به قفل الکترونیک تولید شد. این نسل از کیا سورنتو در سال ۲۰۱۳ تحت فیسلیفت قرار گرفت. فیسلیفت سورنتو ۲۰۱۳ که آخرین نسخههای ۶ سیلندر وارد شده از این خودرو است، تنها در طراحی بدنه و کابین و امکانات رفاهی نسبت به نسخه قبلی متفاوت بود و در بخش فنی کاملاً مشابه نسخه قبلی ارائه شد. پس از توقف واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۳.۵ لیتر در سال ۲۰۱۳، نسل بعدی وارد شده از کیا سورنتو به ایران، مربوط به نسخه ۲۰۱۵ این خودرو میشود. نسلی که با چهرهای کاملاً متفاوت و البته جذاب به ایران راه یافت. این نسل از کیا سورنتو مانند نسل جدید اپتیما در دو نسخه ساده و جیتیلاین وارد شد و عمده فروش آن مربوط به نسخه جیتی است. این بار موتور کیا سورنتو از نوع ۴ سیلندر GDI با ۲.۴ لیتر حجم بود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خودرو که مجهز به شیفت لاک بود، قدرت موتور را به هر چهار چرخ آن منتقل میکرد. بنابراین سورنتو از موتوری مشابه موتور اپتیما نسل جدید بهره میبرد.کیا سورنتو نسل جدید از نظر امکانات رفاهی در سطحی بالاتر از سانتافه همنسل خود قرار میگیرد. آخرین نسخه سورنتو وارد شده به ایران در سال ۲۰۱۸ و پیش از توقف واردات خودرو به ایران راه یافت. این خودرو همچنین آخرین فیس لیفت از نسل سوم سورنتو بود. فیس لیفت جدید در بخش فنی تفاوتی با نسخه قبلی نداشت، اما امکانات رفاهی آن در نسخه استاندارد افزایش یافته بود.
سرعت
۱۸۹ کیلومتر بر ساعت ، ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۸.۸ ثانیه-۱۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۹ - ۱۰.۸ لیتر
حجم موتور
۲.۳۵۹ - ۳.۴۷ لیتر
تعداد سیلندر
۶-۴ سیلندر
کیا سورنتو شاسی بلند میان سایز کیا در تمام نسلهای راه یافته به ایران دو مزیت را همراه دارد. فضای جادار کابین و صندوق بار و دو محور متحرک. اما تمامی نسخههای کیا سورنتو موجود در ایران توانایی آفرود ندارند. ضمن اینکه برخی از آنها دچار ضعف پیشرانه و بازده فنی هستند. یک خصوصیت مشترک دیگر در آنها طراحی زیبا و متناسب بدنه و کابین است. کیا سورنتو را میتوان خودرویی کارآمد و عموما خوش ساخت دانست. این شاسی بلند میان سایز در نسخه ۲۰۰۹ با ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۷ نیوتنمتر گشتاور، صفر تا صد ۹.۲ ثانیهای را به ثبت میرساند و میتواند به سرعت کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف آن در سیکل ترکیبی ۱۰.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. کیل سورنتو ۲۰۱۰ با موتوری به قدرت ۲۷۷ اسب بخار و گشتاور ۳۳۵ نیوتنمتر شتاب صفر تا صدی معادل ۸.۵ ثانیه و سقف سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ثانیه دارد. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. کیا سورنتو ۲۰۱۳ که فیس لیفتی از نسخه قبلی بود، در بخش فنی همین بازده را در اختیار راننده قرار میداد. اما در نسخه ۲۰۱۵، با کاهش چشمگیر حجم موتور سورنتو و تغییر موتور آن از ۶ به ۴ سیلندر قدرت آن به ۱۸۸ اسب بخار و گشتاورش به ۲۴۱ نیوتنمتر کاهش یافت. سقف سرعت این نسخه جدید ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۱.۱ ثانیه است. مصرف سوخت سورنتو ۲۰۱۵ در سیکل ترکیبی معادل ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است. فیس لیفت نهایی نسل سوم کیا سورنتو، یعنی نسخه ۲۰۱۸، دقیقاً بازده و عملکردی مشابه نسخه قبلی را ارائه میکند. به این ترتیب، کیا سورنتو به عنوان یک خودروی بزرگ و حجیم با وزن بالا، خودرویی نسبتاً چالاک است و میتوان از سرعت عمل آن احساس رضایت داشت. سورنتو در سه مدل اولیه راه یافته به ایران قابلیت آفرودی دارد و البته نمیتوان آن را یک خودروی کاملاً مناسب برای مسیرهای صعبالعبور دانست. در نسخههای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ بیشتر مناسب مصارف شهری شناخته میشود. یکی از ضعفهای اصلی محصولات کیا، خشکی سواری آنها است. اما سورنتو از فنربندی مناسبی بهره میبرد. لذا سواری نرم و خوبی را بهویژه نسبت به کلاسش تقدیم سرنشینان خود میکند. این خودرو از نظر کارشناسان استهلاک بالایی ندارد و هزینه نگهداری آن در صورت دقت به سرویسهای دورهای چندان بالا قلمداد نمیشود. کیا سورنتو از بازار کارکردههای خوبی بهرهمند است و با وجود واردات محدودش به کشور، خودروی محبوبی شناخته میشود.
GT Line نسل سوم، سال ۱۳۹۷
۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته