امویام ۳۱۵ یکی از قدیمیترین محصولات مدیران خودرو است که از سال ۱۳۹۱عرضه میشود و تاکنون تحت یک فیس لیفت در سال ۹۴ و تغییراتی تکمیلی در سال ۹۵ قرار گرفته است. امویام ۳۱۵ طی این سالها در دو نسخه هاچبک و سدان لیفتبک تولید میشد، اما چند وقتی است که تولید نمونه سدان آن متوقف شده است. نسخه سدان قدیمی امویام با توجه به اینکه از محصولات قدیمی چری است، طراحی چندان مقبولی ندارد، اما چهره آن پس از فیسلیفت ۲۰۱۲ با تغییرات اعمال شده بر فرم صندوق بار بهتر شد. در این فیسلیفت، طراحی داشبورد نیز تغییراتی به خود دید. مدیران خودرو به دنبال استقبال عمومی از امویام ۳۱۵ فیسلیفت، نسخه جدید آن را در سال ۹۵ با عنوان ۳۱۵ اسپرت عرضه کرد که در دو تیپ لاکچری و اکسلنت به بازار آمد. این نسخه جدید که در طراحی داخلی کاملا متفاوت ظاهر شده بود، از نظر امکانات رفاهی نیز در سطحی بالاتر از نسخه قدیمی قرار میگرفت. البته امویام ۳۱۵ جدید در بازار جهانی، با تریم داخلی دو رنگ عرضه میشد، اما مدیران خودرو آن را با تریم داخلی مشکی عرضه میشود. این خودرو در تمام مدلها و نسخههایش، از سال ۹۱ تا امروز، از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که توان تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. نیروی تولیدی توسط موتور، به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود. نتیجه همکاری گیربکس و موتور شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیهای و سقف سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که قابل قبول به نظر میرسد. سدان سایز کوچک امویام ۳۱۵ موفق به کسب تنها دو ستاره ایمنی از سازمان بازرسی کیفیت ایران شده است. از امکانات این خودرو میتوان به سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع نیروی الکترونیکی نیروی ترمز EBD، قفل مرکزی و ایموبلایزر، کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، کمربند ایمنی سه نقطهای برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 بههمراه ۶ بلندگو و ورودیهای AUX و USB، چراغ مهشکن جلو و عقب، تنظیم صندلی جلو در 4 جهت، سنسور پارک، تنظیم برقی آینههای کناری، شیشه بالابرهای برقی برای هر چهار در اشاره کرد.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۲.۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۵ لیتر
حجم موتور
۱.۴۹۷ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
امویام ۳۱۵ سدان از خودروهای چینی موجود در بازار ایران محسوب میشود که تاکنون پیشرفتهای زیادی به خود دیدهاند. این خودرو میتواند برای افرادی که بهدنبال یک خودروی خانوادگی با ظرفیت صندوق بزرگتر هستند مناسب باشد. امویام ۳۱۵ سدان در میان خودروهای چینی حاضر در بازار کیفیت مناسبی را ارائه میکند و میتواند در حد توان خودش پاسخگوی نیازها باشد. اگر پشت فرمان امویام ۳۱۵ (بهخصوص نسخههای جدیدتر) نشسته باشید، حتماً سروصدای کم کابین که نشان از عایقبندی و مونتاژ مناسب اجزای کابین دارد، نظر شما را جلب کرده است. صدای کم پیشرانه بهویژه در دورهای پایین هم از موارد آرامشبخش در رانندگی با امویام ۳۱۵ است. این خودروی چینی سواری نرمی دارد که برای رانندگی شهری میتواند انتخاب بسیار مناسب و ایدهآلی باشد. فرمان هیدرولیک آن عملکرد خوب و دقیقی را ارائه میکند، بهطوریکه بر روی کیفیت رانندگی با این خودرو تاثیر مستقیم دارد. صندوق بار امویام ۳۱۵ ظرفیت مناسبی دارد و برای خودرویی با این ابعاد و در این کلاس بدنه، کافی بهنظر میرسد. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو تعلیق نرم آن است که با توجه به کیفیت جادهها و خیابانهای ایران این مورد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. البته این نرمی تعلیق به فرمانپذیری خودرو لطمه زده است، تا جایی که در پیچها حرکت گهوارهای خودرو کاملاً حس میشود، اما با این وجود، چسبندگی قابلقبول و مناسبی دارد و خودرو از کنترل راننده خارج نمیشود. امویام ۳۱۵ خودرویی ایمن است. از مهمترین تجهیزات ایمنی که روی این خودرو ارائه شده میتوان به کیسههوا برای سرنشینهای جلو، کمربند ایمنی سهنقطهای، بهرهمندی از سیستمهای ترمز ABS و EBS و ایموبلایزر اشاره کرد. امویام ۳۱۵ از نظر مصرف سوخت نیز عملکرد بسیار خوبی دارد، بهطوریکه این خودرو برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر بهصورت ترکیبی، تنها به ۶.۵ لیتر سوخت نیاز دارد.کشش ضعیف خودرو در هنگام حرکت بر روی مسیرهای سربالایی با اندکی مشکل مواجه است و از شتاب مناسبی برخوردار نیست. با این حال، در مقایسه تجربه رانندگی با خودروهای خودروسازان داخلی نظیر، سمند، پارس و پژو ۴۰۵ شتاب اولیه امویام ۳۱۵ بهتر است. امویام ۳۱۵ از نظر توانایی فنی خودروی چندان قدرتمندی نیست و در مقایسه با رقیبی مانند ۲۰۶ از عملکرد ضعیفتری برخوردار است و شتاب آن را نیز نمیتوان چندان مطلوب ارزیابی کرد. یکی از ایرادات وارده بر امویام ۳۱۵ عملکرد ضعیف جعبهدنده آن است. عملکرد این جعبهدنده در تعویض دندهها چندان مناسب نیست و در مواردی نیز مالکان این خودرو را به دردسر میاندازد؛ بهویژه اینکه هماهنگی مناسبی بین گیربکس و موتور دیده نمیشود.