![امجی 350](https://car.divarcdn.com/static/brandmodels/MG_350.jpg)
از حدود سال ۹۱ که عرضه خودروهای چینی در ایران رواج یافت، انواع محصولات امویم سهم بزرگی در بازار خودروی کشور پیدا کردند. یکی از این محصولات، سدان رده متوسط چری A5 بود که شرکت «مدیران خودرو»، آن را با نام امویام 530 به بازار عرضه کرد. امویام 530 نسبت به تمام خودروهای چینی پیش از خود در بازار ایران، حرف بیشتری برای گفتن داشت و در بازار خودروهای چینی در ایران تحولی ایجاد کرد. محوریت ساخت امویام 530 بر خانوادگی بودن آن متمرکز است و برای جوانان گزینه جذابی نیست، زیرا از نظر شتاب، هندلینگ و طراحی، معمولی محسوب میشود. امویام 530 طراحی بسیار سادهای دارد و با رینگ و لاستیک کوچک نسبت به بدنه و صندوقعقب مکعبی طراحی چندان جالب توجهی ندارد. طراحی مکعب مانند و بدون شیب قسمتِ عقب خودرو، چهره زیبایی را به آن نمیدهد و چندان خوشایند نیست. ناهماهنگی و سادگی بیشازحد طراحی داشبورد و خطوط صافِ بخش میانی مربعمستطیل ضبط در ابتدا شاید ناخوشایند به نظر برسد، اما قابلتحمل است و کیفیت متریالهای استفادهشده درون خودرو، نسبت به رقبای آن در این رده قیمتی، این طراحی و ناهماهنگی را قابلتحملتر میکند و دیگر بهچشم نمیآید. ویژگی مثبتی که میتوان به این خودرو نسبت داد، تعبیه کردن سانروف برای این خودرو است. امویام 530 از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با توان تولید ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نوتنمتر گشتاور بهره میبرد. عملکرد این موتور، منجر به سقف سرعت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیهای میشود. این خودرو از جعبهدنده دستی ۵ سرعته برخوردار است که توان و گشتاور تولیدی موتور را به چرخهای جلوی آن منتقل میکند. سیستم تعلیق امویام ۵۳۰ در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع اتصالات چندگانه است و عملکرد آنها بهقدری نرم است که میتوان گفت بر روی هندلینگ تأثیر منفی گذاشتهاند و در مدلهای اولیه 530 برخی از مالکان ناچار به تعویض کمکفنرها میشدند تا از شدت بازی و ناپایداری خودرو کاسته شود. یکی از برتریهای 530 سیستم ترمز آن است. چرا که ترمزهای استفادهشده در هر چهار چرخ، دیسکی هستند و عملکرد آنها قابلقبول و مورد اطمینان بهنظر میرسد. حال اینکه همچنان در بسیاری تولیدات داخلی برای یک ردیف چرخها، از ترمزهای کاسهای بهره میبرند.
سرعت
۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۲.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۳۹ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۵%
فنی
۳۰%
ایمنی
۳۵%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
فضای جادار کابین
فرمان نرم
عایقبندی ضعیف کابین
بازار دست دوم
امویام 530 ساختار شاسی و سیستم تعلیق پیشرفتهای دارد. در طراحی این خودرو از همکاری و تکنولوژی شرکت وتوس، طراح و سازنده خودروهای اسپرت در انگلستان، بهره گرفته شده و تمامی اجزای خودرو از نظر لرزش صدا و سختی بهینهسازی شدهاند. فرمان امویام ۵۳۰ خوشدست است و تجربه رانندگی شما با این خودرو را لذتبخش میکند. هرچند این فرمان از تکنولوژی قفل الکتریکی فرمان، بیبهره است و ممکن است نرمی بیش از حد آن در سرعتهای بالا دردسرساز باشد. فضای کابین امویام ۵۳۰ به اندازه کافی بزرگ و جادار است. اگرچه سقف بلند این اتومبیل از زیبایی آن کاسته، اما باعث شده افراد با قد بسیار بلند نیز در آن احساس راحتی کنند. اما در داخل کابین، نفوذ زیاد صدای موتور به داخل کابین که در دور های بالای تشدید نیز میشود، کمی آزار دهنده به نظر میرسد. این خودرو بهواسطه استفاده از دندههای سبکتر دارای مصرف سوخت پایینی است. گرچه این خصیصه بر روی شتاب ثانویه و کشش خودرو تأثیر منفی میگذارد و گاهی باعث میشود خودرو در سربالاییهای تیز کم بیاورد. این معضل با ضعف موتور نسبت به بدنه و وزن آن تشدید میشود. البته باید گفت شتاب و سرعت امویام ۵۳۰ در رانندگی عادی و سبقتگیریهای معمول راضیکننده است. یکی دیگر از مشکلات این بخش را باید بالا بودن پدال کلاچ و بلندی فاصله بین تعویض دندهها دانست؛ بهنوعی که دست شما باید فاصله زیادی را برای تغییر دنده از ۱ به ۲ و ... طی کند. سیستم تعلیق امویام 530 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع سیستم تعلیق کشنده چندگانه است که عملکرد مناسب و نرمی را به ارمغان میآورد. در این خوردو دید راننده به اطراف خوب است و هیچ نقطه کوری وجود ندارد. امویام 530 صندوق عقب جاداری دارد؛ ضمن اینکه صندوق مکعبی شکلاش علیرغم ظاهر نهچندان جذاب، دهانه بزرگی دارد که برای قرار دادن اجسام حجیم بسیار کارآمد است. آینهها و شیشههای برقی مجهز به پاور ویندوز، تهویه مطبوع خودکار، کیسه هوای راننده و سرنشین، سانروف برقی، دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) در هر چهار چرخ، مهشکن، سنسور دندهعقب با نشانگر فاصله، نمایش مصرف سوخت لحظهای، پخش سیدی MP3 با کلید کنترل روی فرمان، روکش صندلی چرمی و ... برای خودرویی در این رده قیمت، آپشنهای مناسبی محسوب شده و میتواند تجربه خوبی در سواری گرفتن از آن برای شما به ارمغان بیاورد. هرچند باید گفت کامپیوتر سفری امویام ۵۳۰ امکانات زیادی ندارد و فقط مسافت طیشده و مصرف لحظهای سوخت را نشان میدهد و خبری از میانگین مصرف و کیلومتر قابل پیمایش و میانگین سرعت نیست.