طراحی امویام ۵۵۰ یا همان چری E5، مربوط به سال ۲۰۱۳ بوده و برای اولینبار در بازار چین عرضه شد. «چری اتومبیل» یکی از شرکتهای خودروسازی بزرگ چین است که با توجه به میزان تولیدش، بیست و هشتمین خودروساز بزرگ جهان محسوب میشود. امویام ۵۵۰ جانشین چری A5 یا همان امویام ۵۳۰ بوده و بر مبنای همان خودرو ساخته شده است. پیشینه سری E چری به سال ۲۰۱۲ باز میگردد، کماکان مدل E5 یک خودروی تازهوارد در بازار محسوب میشود که رقبایی همچون جک J5 و نیز خودروی کرهای کیا سراتو را هدفگذاری کرده است. امویام ۵۵۰ در رده سدانهای متوسط شهری جای میگیرد. طراحی و امکانات طراحی بیرونی امویام ۵۵۰ تا حدی مناسب سلیقه آسیای شرقی انجام شده و داخل کابین طراحی بهمراتب بهتر و بهروزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. در طراحی داخلی آن نیز سعی شده فضایی دلانگیز برای سرنشینان ایجاد شود؛ ادوات در جای مناسبی قرار گرفتهاند و ارگونومی مناسبی دارند. میزان پلاستیک استفادهشده در کابین بیشازحد نیست و به شکل هوشمندانهای از نگاه سرنشینان پنهان نگه داشته شده است. امکانات خودرو بهاندازه کافی است و امکاناتی نظیر سانروف حس لذتبخشی را هنگام سواری به سرنشینان القا میکند. سیستم چندرسانهای با نمایشگر لمسی ۷ اینچی و رهیاب و نقشهخوان ازجمله ویژگیهای خوب این خودرو است. مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری بهخوبی صورت میگیرد و قابل قبول است. البته جعبهدنده اتوماتیک از نوع CVT نیز در این امر بیتأثیر نیست. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعه یافته، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. حجم مخزن سوخت امویام ۵۵۰، ۵۲ لیتر است. امویام ۵۵۰ برادر کوچکتر امویام ۵۳۰ است، که در سال ۹۳ در سبد محصولات مدیران خودرو قرار گرفت. این خودرو به مدد بهرهجویی از جاده هموار شدهای که برادر بزرگترش (امویام ۵۳۰) در بازار ایران احداث کرده بود، توانست خیلی زود در دل مشتریان ایرانی جایی برای خود باز کند.
سرعت
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۵ ثانیه-۱۱.۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۵ - ۶.۸ لیتر
حجم موتور
۱.۹۷۱ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
امویام ۵۵۰ سدان چینی مونتاژ داخلی است که فروش خوبی را در ایران تجربه کرده است و توانسته نظر مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. این خودرو با ظاهری قابل قبول و طراحی داخلی نسبتاً زیبا که از امکانات رفاهی و ایمنی در حد استاندارد نیز برخوردار است، برای مصارف شهری و جادهای مناسب به نظر میرسد. امویام ۵۵۰ با توجه به ابعاد بدنه، دارای فضای خوب و جادار هم برای سرنشینان و هم برای بار در قسمت صندوق عقب است که این ویژگی برای خانوادههای پر جمعیت ایرانی بسیار مهم و جذاب است. همچنین صندلیهای بهاصطلاح خوشنشین MVM 550، در مقایسه با برخی از خودروهای همرده، خستگی کمتری را بر بدن راننده وارد میکنند. البته به دلیل بزرگی و پهنی صندلیهای جلو و اندازهای نسبتاً بزرگ آنها، در برخی تنظیمات این صندلیها، سرنشینان ردیف عقب فضای کافی نخواهند داشت. قریب به اتفاق مالکان امویام ۵۵۰ از پیشرانه و جعبهدنده خودروی خود راضی هستند و این رضایت در نظر صاحبان نسخه اتوماتیک مجهز به جعبهدنده CVT، بیشتر نمود پیدا میکند. عایقبندی صوتی کابین نیز در حد مناسبی ارزیابی شده و اکثر افراد از نرمی سیستم تعلیق و سکوت نسبی کابین راضی هستند. وضعیت فرمان با توجه به وزن سبک در سرعتهای بالا ممکن است کمی چالشبرانگیز ظاهر شود، اما به واقع به فرماندهی خودرو ایرادی وارد نیست و از این نظر میتوان محور جلوی این خودرو را بههمراه جعبه فرمان آن یکی از بهترینها در این رده قیمتی دانست. این خودرو مجهز به سیستم ضد قفل، ترمز ABS + و ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ است. با توجه به گفته برخی از دارندگان این مدل، تهیه لوازم مصرفی امویام ۵۵۰ در بازار آزاد بسیار سخت و گاهی اوقات کمیاب است و خدمات پس از فروش آن نیز توسط نمایندگیهای مدیران خودرو در برخی از نقاط کشور با ضعفهایی روبهرو بوده که این موضوع باعث نارضایتی برخی از مالکان شده است. نکته مهم اینکه بازار نامناسب نمونههای کارکرده این خودروها امروز کاملا متفاوت شده و با تغییر شرایط، شاهد رونق خرید و فروش نسخههای دست دوم امویام ۵۵۰ هستیم. علاوهبر اینکه معضل افت شدید قیمت نمونههای کارکرده این خودرو نیز مرتفع گشته است. نبود حداقل ۴ کیسه هوا و سیستمهایی نظیر کنترل هرزگردی TCS و سیستم کنترل پایداری ESP، قانعکننده نیست و قطعاً در انتخاب خودرو باید به این سیستمها که نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان بر عهده دارند، دقت کنیم. تعویض نامناسب دندهها و عملکرد نهچندان مناسب جعبهدنده از دیگر ضعفهای امویام ۵۵۰ بهشمار میرود.