معرفی خودرو

ورود اولین شای‌بلند‌های ارزان و اقتصادی چینی به ایران مربوط به ام‌وی‌م X33 می‌شود که توسط مدیران خودرو در سال ۸۹ صورت گرفت. این خودرو که به دلیل نیاز بازار به کراس‌اوورهای اقتصادی به سرعت مورد توجه قرار گرفت، از آن دست چینی‌هایی است که همچنان در داخل تولید می‌شود. گفتنی است از آن جا که برند ام‌وی‌ام زیر مجموعه شرکت چری است ، ام‌وی‌ام X33 در چین تیگو ۳ نامیده می‌شود و در ایران نیز برخی آن را چری تیگو ۳ خطاب می‌کنند. مدیران‌ خودرو تیگو ۳ را در مدل‌های پایه و فیس‌لیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ و اسپرت با کد S وارد کرده است. مدل اولیه ام‌وی‌ام X33 به دلیل الگوبرداری واضح از کراس‌اوورهای ژاپنی مثل تویوتا راو ۴ و سوزوکی گرند‌ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. به نظر بر همین اساس، برخلاف نمای روبه‌رو که در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییراتی شده است، در نمای پشت ثباتی نسبی را در مدل‌های مختلف شاهد هستیم. ام‌وی‌ام X33 حجم‌دهی درخوری در نمای کناری بدنه دارد. حفره مربوط به چرخ‌های عقب و جلو، دایره منظم نیستند و با حالتی منحنی طراحی شده است. در ساخت این خودرو برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای کامپکت چینی، از قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ دور گل‌گیرها و پایین رکاب استفاده نشده و وجود آینه‌های جانبی فلزی هم‌رنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، آن را لوکس‌تر از رقبای هم‌وطنش نشان می‌دهد. البته از نظر مواد به کار رفته در داخل کابین، این خودرو نیز مانند دیگر چینی‌های موجود در بازار حرفی برای گفتن ندارد و حتی اگر از معضل طراحی نه‌چندان رضایت‌بخش داخلی بگذریم نمی‌توان پلاستیک خشک و بی‌کیفیت به کار رفته در قطعات مختلف داخل کابین آن را نادیده گرفت. موتور آن ۱۹۷۱ سی‌سی و ۴ سیلندر است. بیشینه قدرت این موتور ۱۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاورش ۱۸۰ نیوتن‌متر است. کراس‌اوور ام‌وی‌ام X33 با جعبه‌دنده اتوماتیک CVT و ۷ سرعته (در حالت تعویض دستی) عرضه می‌شود که نتیجه آن رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۱۴.۵ ثانیه است. نهایت سرعت خودرو با موتور ۲ لیتری، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. فرمان مدل X33s اسپرت کلیدهای کاربردی متعدد برای کروز‌کنترل و سیستم صوتی و پاسخ‌گویی به تماس تلفنی دارد.

مشخصات فنی

سرعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۲.۳ ثانیه-۱۲.۵ ثانیه


مصرف سوخت ترکیبی

۶.۷ - ۶.۹ لیتر


حجم موتور

۱.۹۷۱ لیتر


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


تجربه رانندگی

ام‌وی‌ام X33 به سبب فعالیت و عملکرد جعبه دنده CVT خود کراس‌اوری پرشتاب و سریع نیست و به همین جهت خودرویی کاملا خانوادگی محسوب می‌شود. از نکات مثبت این چینی محبوب ایرانیان می‌توان به فرمان‌پذیری و ترمز‌های آن اشاره کرد. پایداری این خودرو را می‌توان در جاده‌ها قابل‌قبول و مثبت دانست. ترمزها نیز در سراشیبی‌ها واکنش مطلوبی دارند. دو کیسه هوای ام‌وی‌ام X33 هم باعث شده هنگام رانندگی اطمینان خاطر بیش‌تری داشته باشید. از نظر کیفیت رانندگی، باید اعتراف کرد فنربندی و تعلیق درخور توجه‌ای در X33s وجود دارد و به‌خوبی از دست‌اندازهای شهری عبور می‌کند. فرمان این خودرو نرم بوده و راننده کنترل خوبی روی آن دارد. البته به دلیل مجهز نبودن به سیستم کنترل پایداری بهتر است سر پیچ‌ها کمی محتاطانه رانندگی کنید. به‌طور‌کلی، سر پیچ‌ها چسبندگی خودرو به جاده خوب است و فرمان‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهد. در بالا رفتن از تپه‌های خاکی و پایین آمدن، سیستم تعلیق آن به نسبت نرم عمل کرده و زاویه ورود و خروج آن خوب است. قابلیت تیپ‌ترونیک جعبه‌دنده CVT این کراس‌اوور مونتاژی هم یکی از ویژگی‌های خوب آن به‌حساب می‌آید. وقتی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت با کروز‌کنترل رانندگی می‌کنید، می‌توانید به حالت تیپ ترونیک بروید و وضعیت دنده را در حالت ۷ قرار دهید تا دور موتور کم شود و مصرف سوخت کمی را هم در جاده‌های مستقیم تجربه کنید. فضای کابین و گنجایش بار خوب و بزرگ از دیگر دلایل انتخاب این خودروی خانوادگی است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این خودرو سیستم صوتی به نسبت کامل آن است که می‌تواند به‌صورت مستقیم اطلاعات گوشی را حین رانندگی روی نمایش‌گر خود نشان دهد و انواع سیستم‌‌عامل‌های اندروید و IOS را ساپورت کند. عملکرد سیستم صوتی ام‌وی‌ام X33 هم معمولی و قابل قبول است. یکی از مشکلات ام‌وی‌ام X33 را می‌توان کشش نه‌چندان قوی در سربالایی‌ها دانست. وقتی با ۵ سرنشین و در شیب حرکت می‌کنید عملاً با ضعف جعبه‌دنده روبه‌رو می‌شوید و حتماً باید از حالت L یا سنگین جعبه‌دنده استفاده کنید. گفتنی است اگر به جعبه‌دنده CVT این خودرو عادت کنید می‌توانید کشش خوب آن را احساس کنید. هنگام رانندگی عادی و یکنواخت با این کراس‌اوور، صدای موتور و جعبه‌دنده آنچنان وارد کابین نمی‌شود و فقط هنگام شتاب‌گیری‌ها نفوذ صدا به داخل کابین را داریم. مورد قابل توجه دیگر حین رانندگی با X33، کولر آن است که حساس به دور موتور بالا بوده و وقتی به موتور فشار آورید، قطع‌کن خودکار کولر وارد عمل می‌شود. این سیستم با توجه به جعبه‌دنده CVT باعث می‌شود در برخی شتاب‌گیری‌ها نتوان به درستی از سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده کرد.