پژو 205
Peugeot 205
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

تولید پژو ۲۰۵ به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد، به روزگاری که پژو تصمیم گرفت یک خودروی مناسب را برای شرکت در مسابقات رالی ارائه کند. قبل از این‌که نسخه اصلی پژو ۲۰۵ تولید شود، نسخه‌های دیگری نیز از این خودرو عرضه می‌شد که جزو بهترین هاچ‌بک‌های سرعتی آن روز دنیا بودند، ولی برای مسابقات رالی مناسب به نظر نمی‌رسیدند. بر همین اساس، تیمی به مدیریت «ژان تاد» تشکیل شد تا طراحی پژو ۲۰۵ را از نو آغاز کند. روی این خودرو، پیشرانه توربو ۱.۸ لیتری با قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخار نصب شد که به همه چرخ‌ها منتقل می‌شد. پژو ۲۰۵ توانست درخشش خوبی در مسابقات رالی داشته باشد و در سال ۱۹۸۵ در رقابت‌های رالی، به مقام نخست برسد. پژو ۲۰۵ در اروپا به‌عنوان خودرویی با مصرف سوخت کم، ایمنی بالا، استهلاک پایین شناخته می‌شد و تولید آن در سال ۱۹۹۸ متوقف شد. این خودرو در مدل‌های سه در و پنج در هاچ‌بک تولید می‌شد. این هاچ‌بک‌های جمع‌و‌جور شهری به قدری مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت که مجله معتبر Car انگلستان این خودرو را به‌عنوان خودروی دهه انتخاب کرد و حتی نسخه‌های قدیمی و کلاسیک آن نیز با قیمت بالا خرید و فروش می‌شدند. ایران خودرو در سال ۱۳۷۴ زمانی که موج دیگری از تحریم‌ها آغاز و واردات با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود، تصمیم گرفت پژو ۲۰۵ را مونتاژ کند. به همین دلیل از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷، مدل‌هایی از این خودرو تولید و عرضه شد. البته در آن بازه زمانی به دلیل طراحی قدیمی و آپشنال نبودن، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. مدل تولید شده در ایران، از نوع هاچ‌بک پنج در با موتور ۱.۴ لیتری کاربراتوری و قدرت ۷۰ اسب بخار بود که به سختی نیز فروش رفت. هرچند کیفیت این خودرو به نسبت سال‌های تولیدش قابل قبول بود، اما در حال حاضر و در مقایسه با خودروهای دیگر، حرفی برای گفتن ندارد. بعد از دیدن پژو ۲۰۵ معمولا یاد پرایدهای قدیمی یا رنو PK می‌افتید، هرچند کیفیت ساخت این خودرو به مراتب بهتر از پرایدهای قدیمی و پی‌کی است. به هر حال سال‌هاست این مدل جای خودش را به نوادگان شیک و جوان‌پسندش داده است. سادگی، آپشنال نبودن و قدیمی بودن آن نیز باعث می‌شود مخاطب شیک‌پسند امروزی که خودروهای بسیاری برای انتخاب دارد، سراغ آن نرود. از دیگر مشکلاتی که این خودرو دارد، تامین قطعات و حتی ارائه خدمات آن است. البته پژوهای تولید و مونتاژ داخل، توسط ایران خودرو پشتیبانی می‌شوند، اما خدماتی که برای این مدل از پژوهای قدیمی ارائه می‌شود، بسیار محدود و انگشت‌شمار است.

مشخصات فنی

سرعت

۱۶۴ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۷.۵ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۸.۲ لیتر


کلاس بدنه

هاچبک


حجم موتور

۱.۱ لیتر


قدرت موتور

۱۲۰ اسب بخار


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


نقد کارشناسی

۲۵%

فنی

۲۰%

ایمنی

۲۵%

کیفیت ساخت

۱۵%

کابین و امکانات

نقاط قوت

مصرف کم بنزین


نقاط ضعف

بازار دست دوم ضعیف


کمبود قطعات


تجربه رانندگی

وقتی با پژو ۲۰۵ مواجه می‌شوید، شاید کوچکی و قدیمی بودن آن را نپسندید، اما گاهی تجربه رانندگی صرفاً در چیزی که می‌بینید خلاصه نمی‌شود. در کل رانندگی با این خودروی خاص می‌تواند یک تجربه کلاسیک برای شما باشد. در اولین مواجهه چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد، سپرهای عمیق‌تر و رینگ‌های آلیاژی‌ بزرگ‌تر این خودرو است. رنگ سپرهای این خودرو قرمز بوده و نشان GTI هم روی آن نصب شده، مدلی که قوی‌ترین نسخه پژو ۲۰۵ از نظر تولید قدرت و شتاب است. صندوق عقب این خودرو ۲۱۶ لیتر حجم دارد و این فضا برای هاچ‌بکی قدیمی قابل قبول است. ستون‌های کابین پژو ۲۰۵ نازک و کاپوت آن نیز مربعی است. همین امر باعث شده موقع رانندگی، وسعت دید شما گسترش یابد و راحت‌تر اطراف‌تان را ببینید. پژو ۲۰۵ در چند مدل ساخته شده است و مدل‌های GTI آن از قدرت بالاتری برخوردار هستند. بعضی از این مدل‌ها، دارای پیشرانه بنزینی ۱.۹ لیتری با قدرت ۱۲۰ تا ۱۳۰ اسب بخار هستند. پیشرانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۵ ثانیه‌ است. وقتی پشت فرمان هستید، تصور کنید که این شتاب در دوره خودش، تنها یک ثانیه از خودرویی مثل BMW M3 کم‌تر بوده است. کمی مراقب پدال گاز باشید زیرا سریع عمل می‌کند. به هر حال یک خودروی رالی،‌ باید تفاوتی با خودروهای معمولی داشته باشد. بعضی از راننده‌ها ذاتاً دوست دارند از دنده‌ها استفاده کنند و به همین دلیل تمایلی به استفاده از مدل‌های دنده اتوماتیک ندارند. آن‌ها تجربه عوض کردن دنده‌ها و لذت ناب رانندگی مکانیکی را ترجیح می‌دهند. چنین لذتی را در رانندگی با پژو ۲۰۵ هم تجربه خواهید کرد. یادتان نرود این خودرو در اصل برای رقابت‌های رالی B بازطراحی و بازسازی شده بود و قرار بود قدرت مانور و کنترل بالایی داشته باشد. فرمان‌پذیری خودرو قابل قبول و دقیق است که از همان زمان حضور در رالی به یادگار مانده است. چسبندگی پژو ۲۰۵ به جاده خوب است و شاسی خودرو، محکم و پابرجاست. وجود سان‌روف، رنگ‌ متالیک و البته فرمان هیدرولیک در برخی از مدل‌ها نیز جالب توجه است. اگرچه کابین پژو ۲۰۵ به اندازه کافی جا دارد، اما طراحی آن ساده و فاقد آپشن‌های خودروهای جدید است. سادگی و قدیمی بودن را در کابین و طراحی آن می‌توانید مشاهده کنید. جنس پلاستیک استفاده شده در کابین پژو ۲۰۵ خشک است. درهای این خودرو نازک هستند و دست‌گیره‌های کوچکی هم دارند. با توجه به عدم وجود آپشن‌های رفاهی و ایمنی در پژو ۲۰۵، موقع تصادف‌ و ترمزهای ناگهانی، احتمال آسیب‌دیدگی شما بالا خواهد بود.