پژو 404
Peugeot 404
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پژو ۴۰۴ یک سدان قدیمی است که در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ در فرانسه تولید می‌شد. پژو ۴۰۴ که از‌ سوی، موسسه معتبر پینین فارینای ایتالیا طراحی شده، جزو خودروهای موتور جلو-محور عقب است که دو گیربکس ۳ سرعته خودکار و ۴ سرعته دستی تولید شده است. کمپانی پژو مدل اسپرت ۴۰۴ را در سال ۱۹۶۴ با‌عنوان 404S تولید کرد و با ایجاد تغییر در پیستون‌ها و سرسیلندرها و استفاده از دو کاربراتور قدرت این خودرو را به ۱۱۵ اسب بخار برساند. شرکت پژو با مدل دیزل پژو ۴۰۴ نیز توانست در سال ۱۹۶۵ در پیست Montlhery چهل رکورد بین‌المللی از خود برجای بگذارد و نشان دهد تکنولوژی و قدرت موتور دیزلی تولیدی کمپانی پژو که بر این نمونه سوار شده بود، حتی از مرسدس ۱۹۰D W110 نیز بیش‌تر است. پژو ۴۰۴ با کابین‌های مختلف همچون سدان، کانورتیبل، پیکاپ، کوپه و استیشن به بازار عرضه شد. نمونه کوپه این خودرو بسیار گران بود، در حدی که گاهی قیمت آن در برخی بازارهای جهانی فقط کمی ارزان‌تر از یک جگوار E محسوب می‌شد. کمپانی پژو در سال ۱۹۶۲ مدل استیشن این خودرو را راهی بازار کرد که یک خودروی هفت‌نفره بود. مدل کروکی پژو ۴۰۴ نیز در همان سال عرضه شد و در سال ۱۹۶۳، بازار خود را در آمریکا که بازار خودروهای لوکس و گران‌قیمت شناخته می‌شد، به دست آورد. پژو ۴۰۴ در سال ۱۳۴۰ توسط شرکت بازرگانی شبدیز، نماینده انحصاری پژو در ایران، به کشور وارد ‌شد و چون خودروی به‌روز، کارآمد، خانوادگی و با قیمتی مناسب (حدود ۶۰۰۰ تومان) بود، مورد استقبال قرار گرفت. در واقع، ایرانی‌ها در سال ۱۳۴۰ می‌توانستند خودرویی را خریداری کنند که یک سال قبل به بازار اروپا عرضه شده بود. تعداد سفارش‌های ثبت شده در شرکت شبدیز به‌قدری زیاد بود که دیگر خودرویی از این مدل در پارکینگ این شرکت وجود نداشت و در‌ واقع، با دریافت مبلغی برای این خودرو ثبت سفارش می‌کرد. در اولین نوبت فروش پژو ۴۰۴، شرکت شبدیز چند هزار خودرو را فروخت. همچنین، مشتریانی که عازم اروپا بودند می‌توانستند در شرکت ثبت سفارش کنند و در فرانسه آن را تحویل بگیرند. پژو ۴۰۴ به‌عنوان خودرویی کم‌مصرف، کم‌استهلاک و خانوادگی محسوب می‌شد. از مزیت‌های دیگر این خودرو، وجود تعمیرگاه‌هایی با تکنسین‌های ماهر در ایران بود که خدمات تعمیر ارائه می‌کردند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۲۰ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    کلاس بدنه

    سدان کلاسیک


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۶۲ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۲۰%

    فنی

    ۲۰%

    ایمنی

    ۵۰%

    کیفیت ساخت

    ۲۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    دوام قطعات


    سواری نرم


    نقاط ضعف

    کمبود قطعات


    مکان جعبه دنده


    تجربه رانندگی

    پژو ۴۰۴ در دهه ۶۰ تا ۷۰ میلادی تولید شد، اما طراحی ظاهری این خودرو به‌گونه‌ای است که خاطرات خودروهای دهه ۵۰ میلادی را در ذهن زنده می‌کند. هنگام رانندگی با این مدل از محصولات پژو حس رضایت‌ از رانندگی با یک خودروی کلاسیک و قدیمی را تجربه خواهید کرد. ضریب‌های کوتاه جعبه‌دنده دستی این خودروی قدیمی و قابل احترام، باعث می‌شود در سربالایی‌های پر پیچ و خم با مشکلی مواجه نشوید. ضمن اینکه روند تعویض دنده و انتقال قدرت در حالت‌های مختلف به‌ خوبی با موتور هماهنگ شده و عملکرد این دو در کنار هم سبب می‌شود تغییر سرعت‌های به نرمی انجام شود. وزن متناسب بدنه با قدرت موتور و محورهای آن نیز باعث می‌شود در پیچ‌های تند کم‌ترین میزان انحراف را نسبت به عمر خودرو تجربه کنید و چسبندگی خودرو بیش‌تر باشد. البته باید از هندلینگ مناسب و نبود بیش یا کم‌فرمانی در مسیرهای پر پیچ و خم نیز یاد کرد. فرمان پژو ۴۰۴ با وجود این‌که هیدرولیک نیست، نرم عمل می‌کند. فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق پژو ۴۰۴ بسیار عالی است که در ایجاد حس رضایت از رانندگی با آن، تأثیر به‌سزایی دارد. نمی‌توان گفت انتقال ضربات به داخل کابین را شاهد نیستیم، اما شرایط نسبت به سن خودرو رضایت‌بخش است. صندلی‌های مبله پژو ۴۰۴ حتی از بعضی خودروهای به‌روز، نشیمن راحت‌تری دارد و تودوزی‌های مخمل آن چشم‌نواز است. فضای داخل کابین بزرگ و راحت است و با وجود این‌که ابعاد بیرونی کابین تفاوت چندانی با بسیاری از خودروهای همکلاس پژو ۴۰۴ ندارد، فضای راحت‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهد. پژو ۴۰۴ دارای صندوق‌عقب جادار و مناسبی است که باعث می‌شود این خودرو یک سدان خانوادگی خوب محسوب شود و برای مسافرت‌های جاده‌ای، خودروی مناسبی باشد. به‌دلیل سقف بلند خودرو، برای ورود به کابین پژو ۴۰۴ نیاز به خم شدن ندارید و از طرفی با استفاده از فضایی که برای قرار دادن آرنج تعبیه شده، احساس راحتی بیش‌تری می‌کنید. در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی که دوران اوج محبوبیت پژو ۴۰۴ در ایران بود، مردم بیش‌تر به دلیل استهلاک پایین، قدرت و مقاومت بالای بدنه در برابر شرایط جوی گوناگون و مصرف پایین بنزین نسبت به خودروهای آمریکایی، از این خودرو استفاده می‌کردند. قدرت و شتاب این خودرو در مقایسه با خودروهای امروز قابل مقایسه نیست، اگرچه هر مدلی را باید در ظرف زمانی خودش بررسی کرد. امروزه، دسترسی به قطعات اصلی پژو ۴۰۴ یکی از مشکلات آن خواهد بود. این خودرو از آپشن‌های جدید بی‌بهره است، بنابراین با کمبود و محدودیت آپشن هم روبه‌رو خواهید شد.