۴۰۷ سدان سایز متوسط پژوی فرانسه است که در فاصلهی ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ با هدف جایگزینی ۴۰۵ توسط این کمپانی تولید شد. ۵۰۸ پایان بخش طول عمر کوتاه تولید این خودرو بود که در ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. پژو ۴۰۷ در طول ۶ سال تولیدش با یک نسل و یک فیسلیفت عرضه گشت. ایران خودرو نیز که تا کنون از محصولات پژو بهره بسیاری برده است، پژو ۴۰۷ را گزینهی مناسبی برای جایگزینی احتمالی ۴۰۵ در آینده دید. بنابراین واردات آن را به کشور از ۸۶ آغاز کرد. اما تنها ۳ سال بعد، یعنی در ۸۹ ایران خودرو پژو ۴۰۷ را از سبد محصولاتش حذف کرد تا این خودرو نیز به لیست سدانهای ناموفق وارداتی در کشور اضافه شود. نسخههای وارداتی پژو ۴۰۷ به ایران از نمونهی ۲ لیتری آن بودند که با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی عرضه میشدند. این موتور قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۰نوتنمتر گشتاور بود. پژو ۴۰۷ در هیچ آزمایشی نتوانست زمانی کمتر از ۹.۵ ثانیه را برای شتاب صفر تا صد ثبت کند که این زمان نیز مربوط به نسخه دستی بود. در نسخه اتوماتیک شتاب پژو ۴۰۷ به کمتر از ۱۰.۵ ثانیه نخواهد رسید و سقف سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر برای هر دو نسخه دستی و اتوماتیک ثبت شده است. این دو نسخه از پژو ۴۰۷ که با عناوین AT (اتوماتیک) و MT (دستی) شناخته میشوند و در هر دو تیپ شاهد ۶ ایربگ، سیستمهای ABS - EBA - EFB - REF - ESP – ASR، اتولایت، سنسور باران و پارک عقب، آینه الکتروکرومیک راننده، کروز کنترل، تهویه هوا اتوماتیک با کانال عقب، آینه جانبی برقی و جمع شونده هوشمند، پرده شیشه عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و سانروف هستیم. همچنین، سیستم صوتی پژو ۴۰۷ با هفت خروجی صدا و یک نمایشگر مرکزی ارائه میشود. پژو ۴۰۷، به عنوان یک سدان میانسایز شهری، با چهره مشابه سدانهای دیگر پژو که در ایران بودند ظاهر نشد. همین طراحی جدید و متنوع امید ایرانخودرو را به کسب موفقیت از طریق آن بالا میبرد. اما قیمتگذاری اشتباه، بهخصوص نسبت به رقبای همسطحش باعث شد تا پژو ۴۰۷ هیچگاه فروش خوبی را در ایران تجربه نکند.
سرعت
۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹ ثانیه دندهای- ۱۰.۵ ثانیه اتوماتیک
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۱ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۴۱ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۵۵%
فنی
۴۵%
ایمنی
۴۰%
کیفیت ساخت
۴۰%
کابین و امکانات
فضای داخل و صندوق کافی
سواری نرم
جسبندگی
بازار دست دوم
واردات محدود
پژو ۴۰۷، از معدود سدانهای اروپایی موجود در ایران است، که ارزش خرید آن پایین قلمداد میشود. این خودرو که از ابتدای وارداتش به ایران با قیمتگذاری نادرست وارد کننده، (ایران خودرو) مواجه بود، امروز نیز با مشکل تامین قطعات روبرو است. این معضل را میتوان ناشی از واردات محدود و کوتاه مدت آن، که منجر به شکست شد، دانست. در نظر گرفتن اینکه تنها ۱۷۰۰ نسخه پژو ۴۰۷ وارد ایران شده است، عمق فاجعه قطعات و تعمیرات این خودرو را در کشور نشان میدهد. پژو ۴۰۷ خودرویی بود که به نسبت زمان تولید امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خوبی را به خریدار ارائه میکرد، اما از مشخصات فنی چندان خوبی برخوردار نبود. شتاب و سقف سرعت آن در حدودی که انتظار میرفت ظاهر نشد و در کل پژو، سدانی تیز و چابک را به طرفدارانش تقدیم نمیکرد. اما میتوان، به فضای خوب کابین آن، به عنوان یک سدان میان سایز در میان نکات مثبتش اشاره کرد. همچنین صندوق بار بزرگ. البته پژو ۴۰۷ از طراحی جذاب و بهروزی برخوردار بود و در کابین نیز، فضایی چشمنواز را برای سرنشینان فراهم میکرد. راحتی صندلیها و نرمی سواری آن بسیار بهتر از پژوهای موجود در ایران بود. عایقبندی موتور شرایط خوبی داشت و عملکرد گیربکسش در نسخههای اتوماتیک رضایتبخش بود. پژو ۴۰۷ ذات اروپایی خود رد کیفیت متریال به کار رفته در کابین و مونتاژ خوبش بروز میداد. نمونههای کارکرده پژو ۴۰۷ همچنان بعد از سالها عمر، خودرویی با کیفیت محسوب میشوند و استهلاک بالایی نشان نمیدهند. البته یکی از معایب بزرگ پژو ۴۰۷، دماغه بزرگ خودرو نسبت به سایز آن است که کنترل آن را در خیابانها سخت میکند. پژو در زمان عرضه، بالابردن خصوصیات آیرودینامیک و کار گذاشتن ضربهگیرهای متعدد در جلوی شاسی را علت این مشکل و فاصله زیاد سپر و جلوی خودرو با چرخها و فرمان اعلام کرد. اما این معضل علاوه بر خیابانهای پرترافیک که برای پارکینگهای کوچک ایرانی هم دسردسرهایی را همراه داشت. تعلیق دوجناغی خودرو در چرخهای جلو، از سیستمهای خاصی است که در معدود خودروهایی مانند هوندا آکوردهای تولید قبل از ۲۰۱۳ به کار میرود. این تعلیق سواری نرمی را به خودرو اهدا میکند و بهخصوص در ردیف جلو، انتقال ضربات به داخل کابین را تا حد چشمگیری کاهش میدهد. همین امر منجر به کنترل راحتتر خودرو، در سرعتهای مختلف میشود. فرمان هیدرولیکی پژو ۴۰۷ هرچند از تکنولوژیهای روز بهره نمیبرد، اما فرمانبردار راننده است و خودرو را تحت کنترل او حفظ میکند. به طور کلی میتوان گفت، اگر از دردسر تامین قطعاتش بگذریم، پژو ۴۰۷ به عنوان یک سدان خانوادگی عملکرد خوبی دارد و همه شاخصههای لازم برای این کلاس را به خوبی ارائه میکند.