پژو آر دی (RD)
Peugeot RD
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پژو آردی به عنوان ترکیبی از پیکان و پژو ۴۰۵ است، ظاهرش را از نسخه قبلی و تقویت‌شده پژو ۴۰۵ گرفته است و موتورش نزدیک به موتور انژکتوری ۱۶۰۰ سی‌سی پیکان است. دلیل نام‌گذاری آن هم به این صورت است که پژو آردی درواقع مخفف عبارت Rear Wheel Drive به‌معنای دیفرانسیل عقب است. این خودرو قرار بود جای پیکان را بگیرد. در واقع تولیدکنندگان پژو آردی انتظار داشتند همان‌طور که پژو ۴۰۵ از فروش زیاد و استقبال چشم‌گیری برخوردار بود، فروش نسخه ارزان‌تر آن نیز با اقبال گسترده‌ای همراه باشد، اما با عدم استقبال از آن و عدم پاسخ‌گویی به انتظارات، چندی بعد پژو آردی جای خود را به پژو روآ داد. ایران خودرو با تولید پژو آردی تلاش کرد بتواند فرصت خرید را به کسانی که علاقه‌مند به پژو ۴۰۵ هستند ولی قدرت خرید آن را ندارند، بدهد. آردی‌هایی که تا پیش از سال ۸۲ شمسی تولید می‌شدند، به‌دلیل ‌فقدان فرمان هیدرولیک، سیستم انژکتور و کولر، از کیفیت پایینی برخوردار بودند. این معایب باعث بروز دیدگاه‌های منفی نسبت به این خودرو می‌شد. بر همین‌ اساس، ایران خودرو تولید خودروهای پژو آردی معمولی را متوقف و با رفع معایب و ارتقای کیفیت آن، خودروی آر.دی‌.آی را تولید و روانه بازار کرد. پژو RDi دارای موتور انژکتوری، سیستم‌ دیاگ، شتاب و توان بالاتر، مصرف کم‌تر، کولر قوی و فرمان هیدرولیک است. از طرفی نقدهایی هم به وضعیت جعبه‌دنده پژو آردی قدیمی وارد بود که به واسطه صداهایی بود که از آن به گوش می‌رسید. این جعبه‌دنده‌ها محصول کشور آرژانتین بودند و سازگاری چندانی با پیشرانه پژو نداشتند. در نهایت جعبه‌دنده‌های متال کستلو جانشین جعبه‌دنده‌های قبلی شد و این معضل آزاردهنده نیز برطرف شد. وفور قطعات یدکی فابریک مورد نیاز از مزیت‌های بزرگ خودروهای ساخت داخل است. این اصل در مدل‌های به‌روز و عمومی‌تر کمپانی پژو رعایت شده است و مراکز امداد خودرو و نمایندگی‌های آن خدمات زیادی در این زمینه ارائه می‌کنند. اما برای خودرویی که سال‌ها پیش خط تولید آن متوقف شده است، شاید نتوان چنین خدماتی را تصور کرد. بین پژو آردی، پژو آر.دی.آی و پژو ۴۰۵ البته شباهت‌های زیادی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که موتور پژو آردی از نوع موتورهای پیکان است و قاعدتاً پیدا کردن قطعات آن سخت خواهد بود، همین امر باعث می‌شود خیلی‌ها چندان مشتاق به خرید این خودرو نباشند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۵ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۹ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۵۹۸ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    نباید رانندگی با خودروی قدیمی مانند آردی را در کنار خودروهای امروزی قرار دهید، چرا که به‌هرحال رانندگی با این خودروها حس‌وحال خاص خودش را هم دارد. فرمان‌پذیری خوب، کشش مناسب و جادار بودن کابین از تجربه‌های شما در رانندگی با پژو آردی خواهد بود. طراحی و ساخت پژو آردی، به‌دلیل این‌که در سال‌های نسبتاً دور ساخته شده، تحت‌نظارت مستقیم پژو بوده است و به‌ همین‌ جهت می‌توانید به دارا بودن حداقلی از کیفیت اطمینان داشته باشید. به‌لحاظ دامنه دید، رانندگی با پژو آردی راحت است. به‌واسطه نوع طراحی کابین و بدنه، شما نقطه کوری ندارید و به‌راحتی یک دید کامل را تجربه خواهید کرد. سیستم تعلیق و عایق‌بندی این خودرو بهتر از پیکان و پراید است، درنتیجه هنگام رانندگی صدای کم‌تری به درون کابین نفوذ خواهد کرد. برخی از راننده‌ها معتقدند زمانی‌که قدرت پیشرانه پژو آردی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، خودرو دچار هدررفت انرژی می‌شود. با این حال، این خودرو کشش خوبی دارد و حتی می‌توان در جاده‌های کوهستانی نیز با آن رانندگی کرد، البته در شیب‌های تند باید قلق رانندگی با این خودرو را بلد باشید. فرمان‌پذیری پژو آردی، جزو مزیت‌های این خودرو محسوب می‌شود. سیستم تعلیق به‌کاررفته در این خودرو همان سیستم تعلیق پیکان است و شامل هر دو محور می‌شود، در نتیجه، موقع رانندگی‌ شاهد یک فنربندی محکم‌تر، حتی نسبت به پژو ۴۰۵، خواهید بود. اگر این ویژگی‌ را در کنار ویژگی دیفرانسیل عقب بودن این خودرو قرار دهید، متوجه می‌شوید که چرا فرمان‌پذیری آن تا این اندازه خوب است. فرمان پژو آردی با آن‌که هیدرولیک نیست، ولی دقت خوبی دارد و می‌تواند در کنار ضریب مناسب جعبه دنده و نوع دیفرانسیل، تجربه خوشایندی را برای‌تان به‌همراه داشته باشد. شاید ظرفیت باک ۵۲ لیتری این خودرو کمی باعث ناراحتی‌تان بشود، چرا‌که در سفرهای برون‌شهری ناچار خواهید بود مراجعه بیش‌تری به پمپ‌بنزین‌ داشته باشید. در ابتدای استفاده از پژو آردی، ظاهراً همه‌چیز را شبیه پژو ۴۰۵ خواهید یافت، اما چون سیستم دیفرانسیل این خودرو به‌صورت محور عقب است، طراحان آن ناچار بوده‌اند که کمی از فضای داخل کابین را کم کنند. این کم شدن فضا خیلی آزاردهنده نیست، اما دیگر فضایی به اندازه پژو ۴۰۵ نخواهید داشت. در پژو آردی فرمان هیدرولیک نیست و این مسئله پارک کردن و رانندگی را برای شما سخت‌تر خواهد کرد. اگر به این موارد کلاچ سفت و سخت این خودرو را نیز اضافه کنید، شاید تجربه‌های خوشایندی در این زمینه نداشته باشید. مصرف این خودرو برای روزگار خودش مناسب بود، ولی با معیارهای امروزی زیاد جور در نمی‌آید و شاید این مصرف نسبتاً بالای سوخت هم باعث دلخوری‌تان بشود.