پژو روآ
Peugeot Roa
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تولید و ساخت پژو روآ از سال ۱۳۸۵ شروع شد. موتور این نمونه از نوع OHV بود. البته قطعات این موتور نسبت به پژو آردی و پژو آی.دی.آی، بهینه‌سازی شده است. ایران خودرو با تولید پژو روآ، قصد داشت مشتریانی با قدرت خرید متوسط را به محصولات خود جذب کند. اما به‌واسطه عدم هماهنگی‌هایی که در ساخت و مونتاژ پژو روآ وجود داشت، یکدستی پراید، پیکان و نمونه‌هایی از پژو مانند پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ را نمی‌شد از آن انتظار داشت. در واقع پژو آردی ترکیبی از پژو و پیکان و آر.دی.آی نیز نسخه اصلاح‌شده آردی بود. پس انتظار می‌رفت که پژو روآ نیز همان مشخصه‌ها را داشته باشد. البته بعدها یعنی در سال ۱۳۸۸، تولید پژو روا متوقف شد و جای خود را به خودروی پژو روآی سال داد. پژو روآی سال هم شباهت‌های زیادی به پژو ۴۰۵ داشت و فقط در آپشن‌ها و بخش‌هایی از کارکرد فنی دچار تغییراتی شده بود. پژو روآ، به نسبت سال ساخت خود خودرویی مناسب و باکیفیت محسوب می‌شود، اما ذائقه بازار همیشه آن‌چیزی که خودروسازها تصور می‌کنند، نیست و این خودرو خلاف پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ نتوانست به خودروی اول ایرانی‌ها تبدیل شود. اگر می‌خواهید تفاوت پژو روآ و پژو ۴۰۵ را درک کنید، باید به مشکی بودن سپرها و لوگو در روآ توجه داشته باشید، وگرنه تشخیص این دو خودرو به راحتی امکان‌‌پذیر نیست. بخش صندوق آن نیز به واسطه سیستم دیفرانسیل عقب آن، مانند پژو آردی فضای کم‌تری داشت، البته آپشن‌های در نظر گرفته شده برای آن، از قبیل بالابرهای برقی شیشه جلو، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، ترمزهای ای‌.بی.‌دی و شبیه آن، باعث می‌شد مشتری‌ها نگاه‌ مثبت‌تری به این مدل داشته باشند. پیشرانه روآ نسبت به پیشرانه خودروهای قبل از آن، تقویت شد و ۱۷۰۰ سی‌سی حجم داشت. البته مدل آن، همان موتور ۸ سوپاپ OHV پیکان محسوب می‌شد. به‌نظر می‌رسد از نظر دسترسی به خدمات و قطعات مورد نیاز، وضعیت پژو روآ، نسبت به پژو آردی و پژو آر.دی.آی بهتر باشد، زیرا سن و سال آن به روزگار ما نزدیک‌تر است. در واقع این نسخه‌ها تا سال ۱۳۹۰ تولید شده‌‌اند، اگرچه دو سال آخر، این تولید به پژو روآی سال مربوط می‌شود که نسخه کامل‌تر پژو روآ است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ، ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲.۷ ثانیه-۱۴ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۶ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۶۹۶ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    نرم‌بودن، فرمان‌پذیری، کشش و قدرت مناسب از مواردی است که در اولین تجربه‌ رانندگی با پژو روآ کسب خواهید کرد. همچنین طراحی آن، پژو روآ را به خودرویی خانوادگی تبدیل کرده است. داشبورد روآ از پلاستیک نرم است و همین امر باعث می‌شود حس خوبی از حضور در کابین این خودرو داشته باشید. بالابر برقی شیشه جلو، گرم‌کن شیشه عقب، تهویه هوای مناسب و مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، ترمز ای‌بی‌اس و پروژکتور عقب جزو آپشن‌های پژو روآ هستند که باعث می‌شوند رانندگی با این نمونه از محصولات پژو برای شما خوشایندتر شود. با ارتقای موتور روآ این خودرو به قدرت بیش‌تر و شتاب بالاتری رسیده است. اگرچه این خودرو در مقایسه با خودروهای سدان دیگر ممکن است نمره بالایی نداشته باشد، ولی در نوع خود و با این بازه قیمتی که دارد، خودرویی قابل‌قبول است. یکی از مواردی که در رانندگی با پژو روآ توجه‌تان را جلب می‌کند، پایداری و سیستم تعلیق خوب آن است. اتاق این خودرو سنگین‌ است و در سرعت‌های بالا، تعادل خودرو کم و زیاد نخواهد شد. شتاب صفر تا صد آن هم نشان از کارکرد خوب موتور دارد. هزینه نگهداری پژو روآ پایین است و قطعات آن راحت‌تر از مدل‌های پژو آردی پیدا می‌شود. پس بابت تعمیرات و نگهداری جای نگرانی نیست. جلوپنجره رادیاتور و چرا‌غ‌های جلویی پژو روآ، همچون پژو ۴۰۵ است و همین امر باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. دست به فرمان پژو روآ که بشوید، متوجه خواهید شد که این فرمان هیدرولیک، می‌تواند کنترل خودرو را برای‌تان راحت‌تر کند. کارکرد کولر و بخاری پژو روآ خوب و قابل قبول است. روآی سال، نمونه ارتقا یافته‌ روآی معمولی است. در پژو روآی سال، مهندسان ایران خودرو سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را اصلاح و روی گشتاور آن هم کار کرده‌اند. همچنین مصرف سوخت در پژو روآی سال کم‌تر شده است و همین موارد، باعث می‌شود سواری بهتری داشته باشد. نخستین تجربه شما در سوار شدن پژو روآ همان چیزی است که در رانندگی با نسخه‌های پیشین آن، یعنی پژو آردی و آر.دی.آی خواهید داشت. این خودرو شباهت فراوانی به پژو ۴۰۵ دارد و تنها با توجه کردن به سپرهای مشکی آن می‌توانید تشخیص بدهید این نمونه، یک پژو روآ است. در بعضی از نسخه‌های روآ با لرزش کابین و نفوذ سر و صدا به درون آن روبه‌رو هستیم، البته این نقص در مدل‌های روآی سال رفع شده است. موتور پژو روآ حالت دوگانه‌سوز دارد و برخی از نسخه‌های آن با گاز هم کار می‌کنند. اگرچه بسیاری از افراد از عدم کارکرد درست نسخه‌های گازسوز آن گلایه دارند.