
رنو، دیگر خودروساز بزرگ فرانسوی هم وضعیتی شبیه پژو در ایران داشته است؛ با این تفاوت که به اندازه پژو، محصولاتش ایرانیزه نشده است. در واقع پژو در برخی از محصولات خود، به قدری ایرانی شده که دیگر باور اینکه یک خودروی فرانسوی بوده، سخت است. رنو در سال ۱۸۹۸ میلادی متولد شد؛ همان زمانی که بنیانگذار آن بر خودروی رنو وویتورت خودش سوار شده و در خیابانهای پاریس مانور داد. خودروی او انقلابی جدید در پیشرانهها محسوب میشد. سرانجام برادران او تصمیم گرفتند تا شرکت رنو فررس را در همان سال ایجاد کنند. خودروی وویتورت هم که توانست برنده جایزه اولین رقابت خودروهای اسپرت شود. دو، سه سال بعد هم که اولین موتور دو سیلندر رنو ارائه شد. دوازده سال بعدتر هم که تاکسی مارنهای این برند شهرت زیادی یافتند و حسابی سفارش ساخت گرفت. سرانجام در سال ۱۹۴۵ میلادی، رنو ملی شده و به دولت فرانسه رسید. یکی از معروفترین محصولات رنو، یعنی رنو ۵، در سال ۱۹۷۲ میلادی بود که متولد شد. همان محصولی که در ایران، رنو را برای اولین بار با آن شناختیم و هنوز هم از آن نوستالژیهای زیادی داریم. این خودرو به پرفروشترین در اروپا تبدیل شد و نزدیک به پنج و نیم میلیون نسخه از آن توسط رنو فروخته شد. رنو همینطور به زندگیاش ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۹، تفاهنامه همکاری و اتحاد رنو و نیسان امضا شد. بعد از آن رنو هم کنترل بخشی از سهام نیسان را بر عهده گرفت و هم برند رومانیایی داچیا را خریداری کرد. رنو بعد از آن نیز به خرید کمپانیهای دیگری سرگرم شد تا امپراطوریاش را بیش از پیش گسترش دهد. اما رنوهایی که وارد ایران شدهاند، کدام موارد بودهاند؟ به طور عمومی این مدلها تا به حال وارد ایران شده یا مونتاژ شدهاند: رنو ۵، رنو ۴، رنو ۲۱، رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو، رنو داستر، رنو سیمبل، رنو مگان، رنو لاگونا کوپه، رنو لتیتیود، رنو سفران، رنو اسکالا، رنو فلوئنس، رنو کپچر، رنو تلیسمان، رنو کولئوس، رنو ترافیک و ... برخی از این مدلها به صورت سیکیدی توسط رنو تحویل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو شدند تا با نظارت رنو پارس مونتاژ شوند. بخش دیگر هم که به صورت آماده و توسط نمایندگیها تحویل مشتریان شدند.