پارس تندر نسخهی فیسلیفت ال نود یا تندر۹۰ است با جزئیترین تغییرات نسبت به نسخهی قبلی و بیشترین شباهت به آن. ال نود از جمله تولیدات رنو فرانسه است که سالهاست در ایران در تیپهای مختلف مونتاژ میشود و از خودروهای موفق داخلی است. پارس خودرو نیز که در کار انتخاب موارد موفق داخلی و رفع نواقص آنها و تولید فیسلیفتشان ید طولایی دارد، تندر۹۰ یا ال۹۰ را نیز به لیست خودروهای تولیدیاش افزود و سعی در ایجاد تغییرات مثبت در آن کرد. در این میان، تیپ انتخاب شده از تندر نود نیز E2 بود. اصلیترین مشکل تندر۹۰ طراحی صندوق بار آن بود که ایجاد مشکل در دید عقب خودرو میکرد. پارسخودرو تلاش کرد تا با ایجاد تغییراتی در این بخش، هم چهرهی نامحبوب تندر نود را تغییر دهد و هم این مشکل را مرتفع سازد. پارستندر در فرم و طراحی چراغهای عقب و مکان مهشکن عقب با تندر نود اختلافهایی دارد. در واقع، این تفاوتها به دلیل کاهش ارتفاع چراغهای عقب و بهبود دید راننده ایجاد شده است. همچنین، طراحی در صندوق بار و محل قرارگیری پلاک نیز متفاوت از تندر ۹۰ است. در نهایت یک قطعهی کرومی بین در صندوق بار و محل قرار گرفتن پلاک تعبیه شده است. در بخش کناری هم پهنای زه ضربهگیر بیشتر شده است. این مجموع تفاوتهای ظاهری پارستندر با تندر۹۰ است که توسط طراحان پارسخودرو برای هرچه جذابتر شدنش روی آن اعمال شده است. در داخل خودرو اما شاهد همین تلاش هم نیستیم و عینا تندر نود را در اختیار داریم. موتور پارس تندر نیز همان موتور K4M است که در تندر نود، ساندرو و تندر پلاس به کار رفته است. پیشرانهای ۱.۶لیتری ۴سلندر که توان تولید ۱۴۰ اسب بخار دارد. پارس تندر دارای یک گیربکس ۵سرعتهی دستی است که تا سال ۹۶ از نوع JH3 بود و از این سال به بعد، با نمونهی پیشرفتهتر JHQ جایگزین شد. این گیربکس هماهنگی بیشتری با موتور دارد و به بالاتر رفتن راندمان موتور کمک میکند. پارس تندر از سال ۹۷ به سیستم صوتی پیشرفتهتر مولتی مدیا شامل نویگیشن، بلوتوث و مانیتور لمسی مجهز شده است. در باقی امکانات رفاهی، تفاوتی بین تندر نود E2 و پارس تندر نمیبینیم. در بخش ایمنی نیز به دلیل کیفیت بالاتر مونتاژ و ساخت، پارستندر توانسته ۴ستارهی ایمنی از سازمان استاندارد ایران دریافت کند.
سرعت
۱۸۳ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۲ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۹ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۶ لیتر
قدرت موتور
۱۰۵ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۳۰%
فنی
۲۰%
ایمنی
۳۵%
کیفیت ساخت
۲۵%
کابین و امکانات
بازار دست دوم خوب
هزینه نگهداری پایین
کابین و صندوق جادار
گیربکس و موتور نرم
فراوانی قطعات
فرمانپذیری نهچندان خوب
کمبود آپشنها
تندر نود که بر پلتفرم X90 طراحی شده است، از سال ۸۶ پس از کشمکشهای فراوان، توسط ایرانخودرو مونتاژ و تولید میشود. این خودرو از معدود تولیدات داخلی است که نسخهی سایپایی و ایرانخودرویی دارد. نسخهی تولیدی سایپا که در زیرمجموعهای این کمپانی یعنی پارسخودرو تولید میشود با نام پارستندر شناخته شده و نمونهی ایران خودرو نیز تندر نود نامیده میشود. هر دوی این خودروها همواره در بین برترین تولیدات داخلی خودروسازان کشور قرار داشتند و تمامی کارشناسان بر کیفیت و مشخصات مورد قبول آنها نسبت به دیگر خودروهای ساخت داخل نظر مثبتی دارند، اما گاهی برخی معایب برای این خودرو نیز مطرح میشود. برای مثال گفته میشود که تندر نود از شتاب خوبی برخوردار نیست و پس از مدت زمانی کارکرد، افت بیشتری نیز پیدا میکند. البته پارس تندر در شتابگیریهای ثانویه عملکرد خوبی دارد و رضایت راننده را فراهم میکند. با اینکه همواره از خشکی تندر۹۰ در تمام مدلها اعتراضاتی به گوش میرسد، اما این انتقال ضربات و خشکی، از ضعف سیستم تعلیق نیست، بلکه ناشی از انتخاب اشتباه لاستیکها و ضعف آنها است. به همین دلیل، برای رفع این معضل استفاده از لاستیکهای کمی پهنتر و با کیفیتتر پیشنهاد میشود. مشکلات دیگر تندر نود را در استفاده زیاد از پلاستیک خشک درون کابین میدانند که در سالهای اخیر آزاردهندهتر و بیکیفیتتر نیز شده است. هرچند یکی از اصلیترین مزایای تندر نود بهخصوص نسبت به ال ۹۰، کیفیت ساخت بالاتر و دوام بیشتر قطعات آن است. همچنین گفته میشود تندر نود در بخش فنی، عملکرد و بازده بهتری را ارائه میکند. نکته دیگر، فضای بزرگ و جادار کابین پارس تندر است. به طوری که میتوان گفت این سدان سایز متوسط یکی از راحتترین کابینها را در تولیدات داخلی دارد. البته به نظر این فضای کافی و بزرگ تحت تاثیر خشکی ناراحتی صندلیها قرار میگیرد. پارس تندر در مصرف سوخت خودرویی به صرفه و کممصرف محسوب میشود که گیربکس جدید JHQ به کار گرفته شده در آن از سال ۹۸ این امر را بهبود نیز بخشیده است. با این حال، این مصرف تا حد زیادی به کیفیت بنزین نیز بستگی دارد. در بخش هندلینگ خودرو باید گفت فرمانپذیری پارس تندر بینقص نیست، اما چسبندگی و پایداری آن در مسیرهای مارپیچ قابل قبول است. پارس تندر یک مزیت غیرقابل انکار در ایران دارد و آن بازار خرید و فروش مناسبش است. در واقع این بازار تحت تاثیر خدمات پس از فروش خوب، راحتی تامین قطعات و تعمیرات و هزینه نگهداری پایین این خودرو و به طور کلی، تعداد بالای تندرها در بازار خودروی کشور است.
دندهای، سال ۱۳۹۸
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته