اسکالا رنویی است که البته خیلیها آن را شبیه به مگان میدانند. برخی معتقدند که نسلهای بعدی مگان با کمی تغییر، تبدیل به اسکالا شده است، و برخی نیز آن را مگان هاچبک میدانند. اما درستتر آن است که اسکالا را نسل سوم و هاچبک مگان بدانیم، خودرویی که تفاوتهای زیادی با مگان دارد. رنو اسکالای تولید و عرضهشده در ایران از موتورهای ۴ سیلندر بنزینی ۱.۶ و ۲ لیتری و جعبه دنده CVT بهره میبرد. نسخه ۲ لیتری رنو اسکالا میتواند به سرعت حداکثر ۱۹۵ کیلومتر در ساعت برسد. موتور ۱.۶ لیتری نیز، که در مدلهای ابتدایی رنو اسکالا استفاده میشد، قدرت و شتاب خودرو کمتر و در نتیجه به حداکثر سرعت کمتری را در اختیار راننده قرار میداد. موتور این خودرو مصرف قابلقبولی دارد و بهطور متوسط ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند. تولید و عرضه خودروهای رنو اسکالا موجود در بازار ایران به سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ باز میگردد. هر کدام از آنها در دو مدل E2 دوهزار و E4 دوهزار عرضه شده است. در مدلهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مدلهای E2 هزار و ششصد هم موجود است. تفاوت E2 و E4 در همان فول یا نیمهفول بودن آن است. رنو اسکالا با وزن ۱۳۱۷ کیلویی و استاندارد آلایندگی یورو ۴، به تجهیزاتی همچون تهویه هوای اتوماتیک دوگانه، شیشه برقی، آینه برقی با امکان تاشوندگی برقی، چراغهای LED، چراغ مهشکن، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، کناری و پردهای، ترمز جلو و عقب دیسکی پرهای خنکشونده، سیستم ترمز EBD- EBA – ABS، سنسور نور، سنسور باران و سانروف مجهز شده است. البته در نسخه فول شاهد صندلیهای چرم، سانروف، سیستم هشدار دهنده موانع جلو، رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی و سیستم ESP نیز هستیم. طراحی رنو اسکالا کمی خاصتر شده است و چراغهای کشیده، جلو کاپوت پهنتر، طراحی سپر و کاپوت خاصِ اسکالا، تفاوتهای ظاهری آن با مگان هاچبک را رقم میزند. به هر حال رنو اسکالا از سال ۲۰۱۳ توسط نگین خودرو در ایران عرضه شد. البته مدلهای اولیه آن که در تعداد کمی به فروش رسید، تفاوتهای ظاهری اندکی با نسخه جدید یا فیس لیفت آن دارد. بهطورکلی، رنو اسکالا از طراحی قابلقبول، کیفیت خوب، فرمانپذیری و سواری مناسب برخوردار است. اما، با بیتوجهای به شرایط بازار و توان اقتصادی مشتریان ایرانی، اندکی کجسلیقگی در قیمتگذاری آن باعث شد که این محصول رنو، موفقیت چندانی به دست نیاورد.
سرعت
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ، ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۸ ثانیه-۱۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۵ - ۷.۹ لیتر
حجم موتور
۱.۶ - ۲.۰ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
نسخههای بهروزتر رنو اسکالا امکانات، راحتی، فرمانپذیری و تندوتیزی بیشتری را هم نصیبتان خواهد کرد. ترکیب خوب و زیبای چراغها و سپر باعث میشود رنو اسکالا ماهیتی اروپایی به خودش بگیرد و با این حربه در طراحی ظاهری، اسکالا از خودروهای معمولی برتر بهنظر برسد. حجم و فرم ظاهری بدنه خودرو و منحنیهای بهکار رفته در طراحی آن، کاملاً متعادل و منطقی است. همچنین، چراغراهنمای بهکار رفته در آینهها نیز، وضعیت این بخش را لوکستر کرده است. طراحی جالب شیشه عقب رنو اسکالا باعث خلق یک هاچبک جذاب و متفاوت شده است. البته کوچک بودن شیشههای عقب هاچبکها و محدودیت دید آن، یکی از اشکالات همیشگی این خودروها محسوب میشود. قدرت مانور رنو اسکالا جزو مزیتهای آن حساب میشود. بهطوریکه در پیچها و مسیرهای ناهموار، قدرت خوبی از خودرو مشاهده خواهید کرد. قدرت غافلگیرکننده موتور رنو اسکالا را در کنار ترمزهای قوی و کامل آن بگذارید، تا راز پایداری قابلتوجه این خودرو را درک کنید. کنار هم قرار گرفتن تمامی این عوامل باعث میشود این خودرو از فرمانپذیری و کنترل مناسبی برخوردار شود. کیفیت متریال داخلی در حد مناسب و خوب است. حداکثر قدرت تولید شده خودرو ۱۴۳ اسب بخار است، که برای یک هاچبک رقم جالبی است. این قدرت در کنار گشتاور و جعبه دنده مناسب این خودرو، میتواند سرعت اسکالا را به ۱۹۵ کیلومتر در ساعت برساند. هرچند شتاب ۱۰.۴ ثانیهای این خودرو، با توجه به کلاس آن، چندان قابلتوجه نیست. نمونه ۱.۶ لیتری این خودرو نیز توان ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۶ نیوتنمتر تولید می کند و از جعبهدنده CVT بهره میبرد. این نمونه شتاب رسمی در بازه ۱۲.۵ ثانیه دارد. رنو اسکالا دارای ۵ ستاره از موسسه Euro NCAP است. البته این سطح از ایمنی در نسخه E4 و یا همان با شش کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری دیده میشود. فرمان متغیر برقی خودرو باعث میشود که با کمترین فشار ممکن، بتوانید کنترل خودرویتان را در اختیار داشته باشید. بهرهمندی از امکانات و قابلیتهایی همچون امکان فعال شدن خودکار فلاشرها هنگام ترمزهای ناگهانی، سنسور هشداردهنده موانع عقب، قفل مرکزی خودکار درها هنگام حرکت، سیستم محدودکننده سرعت، سیستم نمایش میزان باد لاستیک و … باعث میشود رانندگی با خودرو، برایتان کمخطرتر باشد. باید بهخاطر داشته باشید که بخشی از این امکانات در نسخههای نیمهفول رنو اسکالا موجود نیست. عایقبندی کابین مناسب است و کمترین صدای پیشرانه وارد آن میشود. باتوجهبه وارداتی و کمیاب بودن خودرو، خرید و فروش نسخههای کارکرده آن شما را با مشکل روبهرو خواهد کرد. دسترسی به قطعات آن نیز با وجود برخی اشتراکات با مگان، مشکل است.