
اسکالا عنوان نسل اول رنو سامسونگ SM3 است که توسط رنو سامسونگ موتور (از زیر مجموعههای رنو در کرهی جنوبی) ساخته شد، این خودرو شباهتهای زیادی به نسل سوم رنو مگان داشت، بنابراین رنو نسل سوم مگان را در کشور ما با عنوان رنو اسکالا وارد کرد تا برای فروش و عرضهی کرمانموتور مونتاژ کنندهی نسلهای پیشین مگان در ایران دردسری ایجاد نشود. رنو اسکالا در دو نوبت وارد ایران شد، یکبار سال ۲۰۱۳ و یک بار دو سال بعد در سال ۲۰۱۵. اما پیش از این مدلها، نسخهی کوپهٔ رنو اسکالا نیز در سال ۲۰۱۲ به تعداد محدودی وارد ایران شد. البته رنو اسکالا کوپه نیز نسل جدید مگان کانورتیبل محسوب میشد، که خود در تیراژ بسیار پایین وارد کشور شده بود. در این میان، رنو اسکالا کروک که اولین اسکالای موجود در ایران است با ظاهری جوانپسند و جذاب، اوضاع خیلی خوبی در بازار دست دومهای کارکردهاش ندارد. کارشناسان دلیل اصلی این معضل را تنها جذابیت ظاهری خودرو میدانند. رنو اسکالا کروک دارای یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با توان تولید ۱۴۲ اسب بخار است که برای حمل بدنهی سنگین کانورتیبل آن، ضعیف به نظر میرسد. علاوه بر این گیربکس CVT رنو اسکالا کروک به هیچ عنوان در حد و اندازههای یک خودروی اسپرت نیست. شتاب صفر تا صد رنو اسکالا کروک ۱۱.۷ثانیه است، سقف سرعتش ۱۹۵کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش ۸ لیتر در هر صد کیلومتر. البته اسکالا کروک، در سال ۲۰۱۵ نیز با یک نسخه فیس لیفت در ایران عرض اندام کرد که باز هم به دلیل امکانات و مشخصات فنی نامناسب و قیمت بالا، مورد استقبال قرار نگرفت. این نسخه فیس لیفت که در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه قبلی نداشت در مواردی جزئی مانند اندازه رینگها، چراغهای جلو و جلو پنجره تفاوتهایی را برزو میداد. این خودرو در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مواردی همچون ۴ کیسه هوا، رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، فرمان برق، پشت سریهای(Headrest)، سیستم CSV، سیستم Safety Roll Bars، سنسور نور و باران، برف پاک کن خودکار، روکش چرمی صندلیها، نمایش میزان باد چرخها، ترمز دستی برقی، غربیلک فرمان چرمی، سیستم هشدار دهنده موانع جلو و عقب، آینههای جانبی تاشو و با گرمکن و سنسور دما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم برای سرنشینان جلو به صورت دوگانه، سیستم کیلس، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت را ارائه میکند.
سرعت
۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۷ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۱ لیتر
کلاس بدنه
کروک
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۴۳ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۵۰%
فنی
۵۰%
ایمنی
۴۰%
کیفیت ساخت
۴۰%
کابین و امکانات
موتور و گیربکس هماهنگ
قطعات مشترک با مگان
بازار دست دوم
امکانات کم
خودروهای کروک، معمولاً در بین محصولات لوکس، اسپرت و هیجانانگیز قرار مییگرند. از آنها توقع امکانات متعدد، ایمنی بالا، هیجان سواری و شتاب و سرعت بالا میرود. کروکها را به نوعی خودروهای اسپرت میشناسند. بنابراین معمولاً از قیمت بالایی برخوردار هستند. حال اگر یکی از این خودروهای نسبتا گران قیمت، مانند رنو اسکالا با خصوصیات اسپرت مورد نظر ظاهر نشود، استقبال خوبی را نخواهد دید و به طور قطع، در بین مردودیهای صنعت خودروسازی قرار میگیرد. رنو اسکالا در ایران یک ضعف بزرگ دارد. آن اینکه بازار خرید و فروش نمونههای کارکرده آن به شدن بیرونق است. این خودروی به اصطلاح اسپرت، که شتاب و سقف سرعت مناسب برای یک بیسقف کوچک را ارائه نمیکند، در جذب علاقمندان به این کلاس ناموفق عملکرده در نتیجه طرفداران چندانی ندارد. اسکالا به عنوان یک کروک دیفرانسیل جلو (خودروهای کانورتیبل و کروک عموماً دیفرانسیل عقب هستند) هندلینگ خوبی دارد و آن را مدیون وزن بالا و نقطه ثقل پایینش است. البته همین وزن بالا، خودرو را کند و کرخت کرده است. عملکرد جعبه دنده CVT خودرو به هیچعنوان در حد و اتدازههیا کلاسش ظاهر نشده و با ضعفهای فراوانی همراه است. تعلیق رنو اسکالا کروک شرایط قابل قبولی دارد و با توجه به ذات اسپرت خودرو، شاهد سواری خشکی از آن نیستیم. رنو اسکالا کروک در کابین از ارگونومی خوبی برخوردار است و دسترسی به تجهیزات و امکانات خودرو به راحتی امکانپذیر است. هرچند در هر حال، اسکالا در کلاسی کاربردی طراحی نشده و کاربردی بیشتر فانتزی دارد. رنو اسکالا کروک به طبع کلاسی که در آن طراحی شده، فضای چندانی در ردیف عقب ندارد و بیشتر یک خودروی دو نفره محسوب میشود. اما صندلیهای ردیف جلو در آن شرایط مطلوبی دارند و از نشیمن راحتی برخوردار هستند. رنو اسکالا کروک خودروی کماستهلاکی است و با وجود گذر عمر، خرابی یا تحلیل خاصی را در بخش فنی یا تجهیزاتی نشان نمیدهد. البته باید یادآور شد، که خودرو از کیفیت ساخت و متریال مناسبی بهره میبرد و مونتاژ قطعات آن به خوبی انجام شده است. این نکات با توجه به اینکه، رنو سعی کرده تا با عرضه اسکالا، یک کروک ارزان را در جهان ارائه کند قابل توجهتر خواهد بود. اسکالا با برخورداری از ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ، شرایط ایمنی لازم را دارد و با سیستمهای ترمز ضد قفل ABS، سيستم ترمز اضطراری EBA، سيستم كنترل پايداری ESP، سيستم ضد لغزش ASR این امنیت را به طور کامل تضمین میکند. به طور کلی باید گفت، شاید رنو اسکالا کروک هیجان و چابکی لازم برای کلاسی که در آن قرار دارد را نداشته و حتی کندتر از نمونههای هاچبکم و سدان خود ظاهر شده باشد، اما سواری بیدردسر و آرامی را ارائه میکند.