رانا LX
Runna LX
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

سال ۱۳۹۱ بود که ایران خودرو به قصد تولید خودرویی خانوادگی و قابل رقابت با تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶، رانا را با قیمتی نسبتاً مناسب و با استانداردهای روز روانه بازار کرد. یک سال بعد هم نسخه پیشرفته‌تر این خودرو با نام رانا LX تولید شد که تجهیزات رفاهی و ایمنی بیش‌تری دارد. رانا EL و رانا LX از نظر فنی تفاوت محسوسی باهم ندارند، اما رانا LX امکانات و تجهیزات نسبتاً بهتری دارد. با اولین نگاه به رانا حتماً متوجه شباهت زیاد آن با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار می‌شوید. تقریباً تنها تفاوت ظاهری این دو خودرو در چراغ‌‌ها خلاصه شده است. رانا در قسمت جلو تفاوت‌هایی ایجاد کرده و بخش زیادی از زیبایی خودرو در همین بخش خودنمایی می‌کند. طراحی چراغ‌‌ها و جلوپنجره به‌گونه‌ای است که جلوه خاصی به نمای رانا داده است. همچنین، دو چراغ مه‌شکن روی سپر و دریچه‌‌های ورودی هوا که بین آن‌ها قرار گرفته‌ زیبایی خودرو را دوچندان می‌کند. در کناره‌ها تفاوت زیادی بین رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وجود ندارد و تفاوت عمده آن‌ها به طراحی صندوق‌عقب رانا برمی‌گردد که ارتفاع بیش‌تری دارد. تفاوت دو تیپ رانا را در این موارد می‌توان خلاصه کرد؛ تیپ LX استاندارد یورو ۴ دارد و EL استاندارد یورو ۳. ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، کیسه‌هوای راننده و سرنشین، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، آینه‌برقی کناری و سیستم ضدسرقت جزو مهم‌ترین تجهیزاتی است که مدل EL ندارد و LX از آن برخوردار است. رانا LX از پیشرانه TU5 با ظرفیت ۱۵۸۷ سی‌سی استفاده می‌کند و در ردیف خودرو‌های ۱.۶ لیتری قرار می‌گیرد. پیشرانه‌‌ای با ۱۶ سوپاپ که ۱۰۵ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. رانا برای رسیدن از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز به ۱۲ ثانیه دارد، یعنی ۲ ثانیه بیش‌تر از زانتیا و ۰.۵ ثانیه بیش‌تر از ال‌۹۰. سومین خودروی ملی یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی (ساخت شرکت نیرومحرکه) دارد که با کمک آن می‌توانید رانندگی با سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید. مصرف متوسط سوخت رانا ۶.۹ لیتر و در خارج از شهر ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و همین کم‌مصرف بودن، رانا را به‌عنوان یک خودروی اقتصادی و دوست‌دار محیط‌ زیست معرفی می‌کند. باک این خودروی کم‌مصرف ۵۰ لیتر گنجایش دارد و با این حساب به‌طور متوسط بعد از طی کردن هر ۷۰۰ کیلومتر یک ‌بار باید به پمپ بنزین مراجعه کنید.

مشخصات فنی

سرعت

۱۸۹ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۲ ثانیه


نوع سوخت

بنزین


مصرف سوخت ترکیبی

۶.۶ لیتر


کلاس بدنه

سدان


حجم موتور

۱.۵ لیتر


قدرت موتور

۱۰۵ اسب بخار


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


نقد کارشناسی

۳۰%

فنی

۲۰%

ایمنی

۳۰%

کیفیت ساخت

۲۰%

کابین و امکانات

نقاط قوت

ترمزهای قوی


فراوانی قطعات یدکی


نقاط ضعف

کیفیت ساخت پایین


عایق‌بندی ضعیف


تجربه رانندگی

رانا به عنوان سومین خودروی ملی بعد از سمند و تیبا، در سال ۹۱ توسط ایران خودرو معرفی شد تا نقش نسخه ارزان‌تر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را برعهده بگیرد. ایران خودرو ابتدا مدل رانا EL را روانه بازار کرد و بعد از آن مدل LX را که نسخه پیشرفته‌تر و تیپ ۲ این محصول به‌حساب می‌آمد معرفی نمود. مدل اولیه یا EL فقط در دو سال اول تولید شد و هم‌اکنون همه مدل‌های تولیدی نسخه LX هستند. رانا LX امکانات بیش‌تری دارد که رانا EL فاقد آن‌هاست. در این تیپ سنسور دنده‌عقب کار شما را برای پارک دوبل بسیار آسان می‌کند و احتمال برخورد با یک خودروی دیگر را به حداقل می‌رساند. چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلوی خودرو زاویه دید شما را هنگام رانندگی در شب بیش‌تر می‌کند و سیستم هشداردهنده باز بودن درها، باعث ایمنی بیش‌تر برای سرنشینان می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از سنسور دما به‌راحتی دمای داخل خودرو را تنظیم کنید. این سیستم در زمستان کاربرد بیش‌تری دارد. صندوق‌عقب جادار یکی از ویژگی‌هایی است که ایران خودرو به رانا LX داده که در مسافرت‌ها کاربرد زیادی دارد. ترمزهای عقب و جلوی دیسکی رانا LX خیال راننده را بابت کنترل آسان خودرو راحت می‌کند. این خودرو همچنین به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) مجهز شده است. تنظیم برقی آینه‌ها،‌ شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع‌کن اتوماتیک و قفل شیشه‌های عقب، از آپشن‌های این تیپ رانا است. این خودرو استاندارد Euro4 دارد و دوست‌دار محیط‌ زیست محسوب می‌شود. سیستم ضدسرقت (ایموبلایزر) نیز در این خودرو نصب شده است. کیسه‌هوا برای راننده و سرنشین جلو حس اطمینان بیش‌تری هنگام رانندگی به شما می‌دهد. شکل ظاهری رانا LX در مقایسه با سایر محصولات داخلی قابل‌قبول است، اما به‌نظر می‌رسد طراحان ایران خودرو برای فضای داخلی آن، طرح و نقشه جدید نداشته‌اند. طراحی کسل‌کننده و ساده در کنار داشبورد تمام‌پلاستیکی حس خوبی را به راننده منتقل نمی‌کند. با توجه به فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب، مسافرت طولانی با رانا LX را به شما توصیه نمی‌کنیم. ایران خودرو با طراحی سپرهای جلو و عقب، زیبایی خاصی به رانا LX بخشیده، اما جنس سپرها مرغوب نیست و ممکن است با اولین تصادف جزئی مجبور به تعویض آن‌ها شوید. موتور رانا به‌واسطه پیشرانه پرقدرتی که دارد بیش‌ازحد گرم می‌شود و اگر در تابستان یا مسافت‌های طولانی به دمای موتور دقت نکنید، موتور به اصطلاح جوش می‌آورد و ممکن است به سوختن واشر سرسیلندر منجر شود. رانا برای خنک کردن موتور خود در هوای گرم به طور دائم از فن استفاده می‌کند و ایراد کار اینجاست که این فن صدای زیادی ایجاد می‌کند.

قیمت روز صفر در بازار

LX، سال ۱۳۹۹

۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان



LX - ساخت ۱۳۹۹
۰۴/۲۸
۰۴/۲۹
۰۴/۳۰
۰۴/۳۱
۰۵/۰۱
۰۵/۰۲
۰۵/۰۳
امروز
۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰