ساینا اولین بار در زمستان ۹۵ وارد بازار کشور شد. این خودرو که در نگاه اول، فیسلیفتی از تیبا به نظر میآمد، ابتدا به دلیل چهرهی زیباترش مورد توجه واقع شد، اما در ادامه به دلیل مشخصات فنی کاملا مشابه با تیبا، در آمار فروش موفقیت چندانی کسب نکرد. بر همین اساس، پس از یک سال، سایپا برای جذب بازار و شکست رقبا، ساینا اتوماتیک را به بازار عرضه کرد. گیربکس CVT ساینا که ساخته کمپانی بلژیکی پانچ است قابلیت تعویض دستی هم دارد. ساینا اتوماتیک که عنوان ارزانترین خودروی اتوماتیک بازار کشور را بر دوش میکشد، از دریچهی گاز برقی نیز برخوردار است. موتور ۱.۵ لیتری ۴سیلندر ۸سوپاپه ساینا دستی را در این نسخه نیز شاهد هستیم که حاصل همکاری این موتور با گیربکس مذکور فراتر از ۸۰ اسب بخار قدرت نمیرود. مصرف ترکیبی ساینا اتوماتیک نیز در مرز ۷ لیتر در هر صد کیلومتر با حجم باک ۴۱ لیتر حفظ شده است. ساینا لوکس عنوان تیپ فول آپشن ساینا اتوماتیک است. امکانات و تجهیزات این نمونه شامل ورود به خودرو بدون کلید، نویگیشن، شیشه های دودی عقب، سنسور هشدار فشار باد تایرها، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و خروجی USB میشود. ساینا ES نیز تیپ پایه نسخه اتوماتیک است که امکاناتی نظیر کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان را فراتر از تیپ فول نسخههای دستی (EX) ارائه میکند. بنابراین از امکاناتی مانند ایربگ راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD، سنسور پارک عقب، رینگ اسپرت، سیستم تهویه اتوماتیک، شیشه بالابرها و آینه های برقی نیز بهرهمند است. اما تولید و عرضهی این خودرو که در سال ۹۷ آغاز شده بود در سال ۹۸ پایان یافت. به نظر این مشکل از اعمال تحریمهای شدید آمریکا نشات میگیرد، که سایپا را از تامین قطعات مربوط به گیربکس اتوماتیک ساینا ناتوان کرده است. در حال حاضر، سایپا نسخهای از ساینا را به لیست تولیداتش اضافه کرده با عنوان ساینا آپشنال که نسخه دستی ساینا با امکانات و آپشنهای نسخه اتوماتیک است. گفته میشود در ساینا آپشنال، مشکلات سیستم برقی که در ساینا اتوماتیک دیده میشد را شاهد نیستیم. پیشفروش اولیهی ساینا آپشنال در اردیبهشت ۹۹ آغاز شده و هنوز هیچ نسخهای از آن وارد خیابانها نشده است.
سرعت
۱۶۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۴.۶ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۳ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۵ لیتر
قدرت موتور
۸۷ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۲۵%
فنی
۴۵%
ایمنی
۲۵%
کیفیت ساخت
۲۵%
کابین و امکانات
فضای جادار کابین
جعبه دنده نرم
کیفیت ساخت پایین
ایمنی ضعیف
ساینا اتوماتیک یکی از کماقبالترین تولیدات سایپا محسوب میشود. بسیاری این خودرو را زیبا میدانند و همچنین، این خودرو عنوان ارزانترین دنده اتوماتیک کشور را یدک میکشد، اما همچنان بازار خرید و فروش خوبی را تجربه نکرده و در بین محصولات محبوب داخلی قرار ندارد. حال اینکه این خودرو را میتوان در بین آپشنالترین تولیدات ملی نیز قرار داد. شاید یکی از دلایل این کم توجهی عملکرد نامناسب جعبه دنده اتوماتیک این خودرو باشد. گیجی کلافه کننده این گیربکس CVT و عدم هماهنگی آن با موتور، تاخیر و کندی آزار دنده در تغییر دندهها و عواملی نظیر این، منجر به کندی خودرو و شتاب اولیه غیرقابل قبول آن میشود. معضل بزرگتر اینکه، این گیربکس که قابلیت تیپترونیک نیز دارد، حتی در حالت دستی هم شرایط مطلوبی از خود نشان نداده و هماهنگ با موتور عمل نمیکند. به این ترتیب، حتی در این حالت نیز شتاب و سرعت مطلوبی با ساینا تجربه نمیکنیم. حال اینکه ساینا در نمونههای غیر اتوماتیک خودرویی تند و تیز ظاهر شد. نکته منفی دیگر ساینا اتوماتیک مشکلات برقی عجیب آن است. این مشکلات که به صورت داغ کردن خودرو بروز میکند تحت تاثیر دریچه گاز برقی خودرو قرار دارد که منجر به بالا رفتن دمای آب آن میشود تا جایی که خودرو در حین کار از حرکت ایستاده و خاموش میشود. با این تفاسیر دو برتری ساینا اتوماتیک تبدیل به ضعف آن شده است. لازم به ذکر است توقف تولید ساینا اتوماتیک و دردسرهای تعمیر و تامین قطعات گیربکس آن نیز میتواند از عوامل خرید و فروش کم رونق آن باشد. خوشبختانه ساینا اتوماتیک در طراحی بدنه و اتاق دستخوش تغییری نشده و از مزیت طراحی قابل قبول ظاهری و ارگونومی مناسب کابین نسخه دستی همچنان برخوردار است. بنابراین همچنان شاهد صندلیهای راحت در این خوردو هستیم. هرچند کیفیت متریال به کار رفته در این بخش پایین است و پلاستیک خشک در تمام قسمتها دیده میشود. در نتیجه میتوان انتظار داشت که این کابین نیز مانند دیگر محصولات سایپا پر سر و صدا باشد. بهخصوص که صدای گیربکس هنگام تعویض دنده بیش از حد به داخل کابین نفوذ میکند. سیستم تعلیق ساینا نیز نسبت به سطح خودرو و در مقابل تیبا و پراید عملکرد بهتری دارد و سواری نرمتری را ارائه میکند. فرمان برقی ساینا اتوماتیک کنترل آن را راحتتر کرده است و تجربه بهتری در اختیار راننده قرار میدهد. مصرف سوخت ترکیبی ساینا اتومات ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که آن را در بین خودروهای کممصرف داخلی قرار میدهد