سمند سریر
Samand Sarir
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    سمند که در سال ۱۳۸۱ برای اولین‌بار به بازار عرضه شد، محصولی بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ است. سمند سریر، سمند ال ایکس و سورن نیز محصولاتی از خانواده سمند هستند. در این میان سریر تنها با افزایش طول پژو ۴۰۵ و به‌ منظور استفاده‌های تشریفاتی در سال ۸۳ و در تعداد بسیار کم تولید شد. ظاهر این خودرو به غیر از ۳۰ سانتی‌متر فاصله بین درهای عقب و جلو تفاوت چندانی با سمند LX ندارد. چراغ‌های جلو به همان ‌شکل مستطیل کشیده هستند و جلوپنجره آن کوچک و نه‌چندان زیبا. روی بدنه این خودرو خطوط صاف و یکدستی وجود دارد که به سادگی چهره آن دامن می‌زند. صندوق عقب برآمده و مستطیلی‌ هم از دیگر تکرارهایی است که می‌توان در این بخش ذکر کرد. اما ویژگی منحصر‌به‌فرد و مهم سریر در داخل کابین آن است. طراحی داخلی و ارگونومی صندلی‌ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده است. صندلی‌هایی با روکش چرمی، وجود دو ال‌سی‌دی در پشت صندلی‌های جلو با قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری، فضای باز برای سرنشینان جلو و عقب، قراردهی یخچال به‌صورت سفارشی و همچنین تعبیه دو عدد سینی پذیرایی در پشت صندلی‌های جلو برای سرنشینان عقب، امکاناتی است که به این خودرو اضافه شده است. این خودرو از نظر طراحی پنل جلو و داشبورد مثل مدل‌های قبلی سمند ساده است و تغییر چندانی در آن دیده نمی‌شود. از امکاناتی که به‌دلیل تغییر در ساختار خودرو به آن اضافه شد، رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سرِ پیچ‌ها است. رنگ دستگیره در‌ها به‌رنگ نقره‌ای تغییر کرده و یک جعبه سی‌دی در قسمت عقب اضافه شده است. طول این خودرو ۴۷۱ سانتی‌متر و عرض آن ۱۷۲ سانتی‌متر است. شرکت ایران‌خودرو در سریر از موتور ۱.۷ لیتری EF7 استفاده کرده که پایه سوخت آن، گاز طبیعی است و با بنزین نیز کار می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که به موتور ملی معروف است می‌تواند حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر را برای سریر تامین کند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. حداکثر سرعت سریر ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت است که از همکاری گیربکس ۵ سرعته دستی و موتور آن تامین می‌شود. ایمنی در سمند سریر EF7 همانند تمام مدل‌های سمند با استانداردهای دهه نود میلادی منطبق است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۸.۳ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان بزرگ


    حجم موتور

    ۱.۸ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۱۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۲۵%

    فنی

    ۲۵%

    ایمنی

    ۳۰%

    کیفیت ساخت

    ۳۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    هزینه نگهداری کم


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم ضعیف


    تجربه رانندگی

    یکی از موفقیت‌های سمند، کسب امتیاز خوب از تست تصادف شرکت مایرا در انگلستان سمند است. در این تست سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک تست شد. عواملی نظیر کارکرد به موقع کیسه هوا، سالم ماندن ستون‌ها، بلند نشدن عقب خودرو به‌دلیل متناسب بودن وزن عقب و جلوی آن باعث شد سمند از سوی شرکت انگلیسی مایر استانداردهای ایمنی را کسب کند و از نظر ایمنی با برتری جزئی نسبت به پژو ۴۰۵ شرایط کسب امتیاز این بخش را داشته باشد. این موفقیت در کارنامه تمام انواع سمند از جمله سمند سریر نیز ثبت شده است. سمند سرير از پیشرانه 1.8 لیتری پژو سيتروئن با كد XU7JP4L4، كه مشابه زانتيا و پارس ELX است استفاده می‌کند. برخی نمونه های این خودرو دارای پیشرانه EF7 هستند. مسلماً توان و كشش پيشرانه‌های فوق برای اين بدنه فوق‌العاده نيست، اما رضایت‌بخش است. همانطور که اشاره شد از امکاناتی که به‌دلیل تغییر در ساختار خودرو به آن اضافه شد رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سرِ پیچ‌ها است. این خودرو دارای ترمز ضد قفل ABS به‌همراه سیستم EBD و همچنین فرمان هیدرولیک است. سمند سریر دارای امکانات خوبی مانند دو ال‌سی‌دی در پشت صندلی‌های جلو با قابلیت پخش فایل‌های صوتی و تصویری، فضای باز برای سرنشینان جلو و عقب، قراردهی یخچال به‌صورت سفارشی و همچنین تعبیه دو عدد سینی پذیرایی در پشت صندلی‌های جلو برای سرنشینان عقب دارد. غربیلک فرمان خوش‌دست و صندلی‌های با پوشش چرم به‌همراه تنظيم برقی صندلی‌های جلو برای راننده خوشايند است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی نه‌چندان خوب یورو ۳ است. عاملی که در دینامیک لیموزین مهم است، ابتدا نرمی سيستم تعليق خودرو و سپس حداقل نفوذ صدا به داخل است. یعنی مهم‌ترین ویژگی‌ها برای ايجاد حداكثر آرامش و آسايش. اما سمند سریر هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را به‌صورت صحیح ندارد. سيستم تعليق سمند سرير هرچند ضربات ريز را در خود جذب می‌كند، اما توانایی جذب ضربات ناشی از عبور از دست‌اندازهای بزرگ را ندارد. ضمن آنكه صدای افتادن در چاله يا عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گيرها را نيز به اتاق منتقل می‌کند. در حالت عادی نيز نفوذ صدا به كابين سرير نسبت به كلاس خودرو زياد است. علاوه‌بر آن، عدم وجود ديوار حائل ميان دو رديف صندلی و البته عايق‌بندی نامطلوب كابين، باعث شده سرنشينان عقب همواره توفیق اجباری شنیدن صدای خشن و پرطنين موتور را داشته باشند. در اكثر ليموزين‌ها حتی بخش عقب كابين توسط يک ديوار حائل، كه در بخش فوقانی از جنس شيشه است، از بخش راننده ايزوله شده و محيط كاملاً بی‌صدا و خصوصی را برای سرنشينان فراهم می‌آورد.