گرند ویتارا شاسی بلند سایز کوچک سوزوکی است، که عنوان پرفروشترین SUV دنیا را از آن خود کرد. گرند ویتارا، که در دیگر کشورها با نام Escudo شناخته میشود، برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی راهی بازار شد. در سال ۱۹۹۹ میلادی، تولید نسل دوم این خودرو آغاز و نسل سوم آن در سال ۲۰۰۵ با تحولی عظیم راهی بازار شد. خودرویی که با چهرهای متفاوت از گذشته و با روندی ر, به جلو برای تسخیر بازار در این کلاس عرضه میشد. سوزوکی گرند ویتارا در ژاپن، ایران، اندونزی و اکوادور تولید میشود و از موتورهای چهار سیلندر ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سیسی و شش سیلندر ۲۷۰۰ و ۳۲۰۰ سیسی بهره میبرد. این خودرو برای اولین بار، در سال ١٣٨۶ شمسی توسط ایرانخودرو به کشور وارد شد، سپس در سال ١٣٨٨ شمسی با موتور ٢٠٠٠ سیسی به تولید رسید. یک سال بعد و همزمان با فیسلیفت مختصر توسط سوزوکی و معرفی مدل ٢۴٠٠ سیسی، تولید مدل ٢٠٠٠ سیسی ویتارا متوقف شد. موتور ۲ لیتری سوزوکی گرند ویتارا قادر است ۱۴۰ اسببخار قدرت و ۱۸۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این مدل از مصرف سوختی پایین برخوردار است، سواری خوبی دارد و دارای ظاهر قابلقبولی است. سوزوکی گرند ویتارا ۲ لیتری، با دو نوع گیربکس چهارسرعته اتوماتیک و پنجسرعته دستی در بازار ایران عرضه شده است. این خودروی ۱۵۲۰ کیلوگرمی قادر است در مدتزمان ۱۲.۵ ثانیه در نمونه دستی و ۱۳.۶ ثانیه در نمونه اتوماتیک از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و تا ۱۷۵ کیلومتر در ساعت نیز سرعت بگیرد که برای چنین خودرویی شتاب خوبی بهحساب نمیآید. در عوض مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر در نمونه اتوماتیک و ۹.۱ لیتر در نمونه دستی است. یکی از بزرگترین نقاط ضعف سوزوکی گرند ویتارا شتاب نهچندان مناسب این خودرو بود. لذا ایران خودرو اقدام به عرضه نمونه پرقدرتتر این خودرو با موتور ۲۴۰۰ سیسی نمود. این موتور ۱۶۹ اسببخار قدرت و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتوری که قادر است در مدتزمان ۱۱.۷ ثانیه در نمونه دستی و ۱۲ ثانیه در نمونه اتوماتیک، گرند ویتارا را از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند. همچنین، این مدل از گرند ویتارا با دو نوع گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنجسرعته دستی قابل سفارش است. سوزوکی با این موتور پرحجمتر در حدود ۴۷ کیلوگرم سنگینتر شده و مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر است.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۲.۵ ثانیه-۱۳.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۱ - ۹.۴ لیتر
حجم موتور
۲.۰ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
وقتی خودرویی را خریداری میکنید که با تیراژ بالاتری نسبت به دیگر خودروها در حال تولید است، تا حد زیادی خیال شما از خدمات پس از فروش و یا لااقل از تامین قطعات آن راحت است. حال اگر این خودرو ژاپنی باشد که دیگر دغدغه استهلاک را نیز ندارید. سوزوکی گرند ویتارا از آن دسته خودروهایی است که مهمترین خصیصهاش استهلاک پایین و سهولت تامین قطعات آن است. اگرچه ظاهر آن کمی قدیمی شده و حتی فیسلیفت ایرانخودرو نیز نتوانسته آنطور که باید بهداد آن برسد، اما امکانات مناسبی دارد و خودرویی همهجارو بهحساب میآید. سوزوکی گرند ویتارا را میتوان از این نظر از رقبای کرهایاش برتر دانست. شش عدد ایربگ در این خودرو قرار دارد؛ دو عدد برای راننده و سرنشین، دو عدد جانبی نصبشده برای سرنشینان جلو، دو عدد پردهای نصبشده برای سرنشینان جلو و عقب. و همین امر میتواند در تصادفات کمک زیادی به سلامت سرنشینان بکند (در نسخه ۲.۴ لیتری). سوزوکی گرند ویتارا از سیستم ترمز ضدقفل بهره میبرد، همچنین، سیستم EBD نیز وظیفه توزیع متعادل نیروی ترمز به چرخها را بر عهده دارد. کابین خودرو فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد و همین امر برای خانوادههای پرجمعیت مناسب است. درون کابین یک مانیتور هفتاینچی لمسی قرار دارد، همچنین دو نمایشگر لمسی بر روی پشت سری صندلی های جلو برای سرنشینان عقب نصب شده است. همچنین هندلینگ خودرو نیز مناسب است و در عبور از پیچهای تند با سرعتهای متوسط موفق عمل میکند. تکانهای زیاد قسمت عقب بهخصوص در مسیرهای ناهموار موجب آزرده شدن سرنشینان عقب میشود. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع دو دیفرانسیل ۴حالته (۴WD) است که موجب میشود ویتارا از نظر قدرت و توان حرکتی بهخصوص در مسیرهای آفرود توانایی فوقالعادهای داشته باشد. این خودرو در نسخههای مختلف به آپشنهای متعددی مجهز است که از میان آنها میتوان به سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال، کامپیوتر سفری، هشداردهنده دنده عقب، آینههای جانبی تاشونده با تنظیم الکتریکی و مجهز به گرمکن، سانروف، سیستم ضد سرقت خودرو، قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان، ماساژور صندلی راننده (چهار حالته) و کروز کنترل اشاره کرد. مهمترین نکته منفی که درخصوص نسخههای موجود در ایران میتوان به آن اشاره کرد، نبودِ سیستم کنترل کشش و پایداری خودرو (ESP) است. در حالی که وجود این سیستم بهخصوص در SUVهایی که مرکز ثقل بالایی دارند بسیار ضروری خواهد بود.