نام پرادو در ایران از نسل سوم آن بر سر زبانها افتاد. این نسل از تویوتا پرادو که با نام J120 شناخته میشود در حد فاصل سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و بعد از آن جای خود را به نسل چهارم یا همان پرادو J150 داد. اما واردات پرادو به ایران بعد از وضع قانون منع واردات خودروهای با حجم بالای ۲.۵ لیتر متوقف شد. تویوتا پرادو نسل سوم از حجمدهی مناسب بدنه، چراغهای بزرگ و جلو پنجره کرومی بهره میبرد. در نسل چهارم طراحی چراغها، سپر و نمای جلو و عقب خودرو دستخوش تغییراتی شدهاند. در داخل کابین نیز تویوتا پرادو در نسل چهارم از طراحی مدرنتری بهره میبرد. تویوتا پرادو نسل سوم در زمان عرضه خودروی نسبتاً کاملی محسوب میشد و در نسل چهارم نیز از نظر آپشنهای رفاهی و تجهیزات ایمنی وضعیت به مراتب بهتری پیدا کرده است. تویوتا پرادو چهار در در مدلهای ۶ سیلندر و ۴ سیلندر عرضه میشود و مدل ۶ سیلندر در دو نسخه آفرود و آنرود به فروش میرسد. در مجموع، تویوتا پرادو چهار در در نسل اخیر و فول آپشنترین نسخه به امکاناتی از جمله ۶ کیسه هوا، سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD ،BAS ،VSC ،TRC ،VDIM و ATRC، سیستم هوشمند ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور، فرمان چهارشاخه لوکس با روکش چرمی بههمراه تنظیم تلسکوپی در ۲حالت، کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی حرفهای با ۹ خروجی صدا، سنسور باد لاستیکها، نمایشگر ۹ اینچی و نمایشگر عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین بههمراه گرمکن و سردکن، حافظه صندلی راننده، سیستم هوشمند پشت سریها، صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، اتو لایت، سانروف، سنسور پارک و دوربین دید عقب، دوربینهای جلو و جانبی، سنسور کمکی پارک، قفل دیفرانسیل، سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع و محفظه خنککننده مجهز است. ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری تویوتا پرادو ۴ در قادر به تولید ۱۶۱ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور است. درحالیکه، خروجی موتور ۶ سیلندر ۴لیتری این خودرو ۲۷۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتنمتر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این پیشرانه در حدود ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی در نسل سوم تویوتا پرادو ۱۳.۵ لیتر و در نسل چهارم ۱۱.۵ لیتر برآورد شده است. در ضمن وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخِ خودرو را در هر دو نسل و هر دو نسخه یک گیربکس ۵ دنده اتوماتیک برعهده دارد.
سرعت
۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹ ثانیه-۱۲.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۱۲.۵ - ۱۳ لیتر
حجم موتور
۲.۶۹۳ - ۳.۹۵۶ لیتر
تعداد سیلندر
۶-۴ سیلندر
پرادو را میتوان یکی از کاربردیترین خودروهای شاسیبلند تویوتا دانست. این خودرو بهخصوص در نسخههای ۶ سیلندر خود بسیار قدرتمند است و مانند اکثر شاسیبلندهای تویوتا قابلیتهای آفرود بالایی دارد و از این بابت در مسیرهای خارج از جاده عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان خواهد داد. کابین پرادو چهار در بسیار جادار است از این نظر سرنشینان در آن کاملاً احساس راحتی خواهند کرد و هیچگونه محدودیت فضای پا، سر و شانه وجود نخواهد داشت. صندلیهای نسل جدید بسیار راحت هستند و بهخوبی سرنشینان را در برد میگیرند. نداشتن نقطه کور خاص بهعلت هندسی بودن فرم بدنه و رانندگی راحت نسبت بهاندازه بهعلت طراحی درست شاسی و موقعیت خوب قرارگیری راننده، یکی دیگر از ویژگیهای مثبت تویوتا پرادو چهار در است. تویوتا پرادو چهار در از کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالایی برخوردار است. یکی دیگر از قابلیتهای کاربردی پرادو برخورداری از سیستم HAC یا سیستم کمک و کنترل شروع به حرکت در سربالایی است. این سیستم موجب میشود زمانی که قصد دارید در یک سراشیبی به سمت بالا حرکت کنید از حرکت خودرو به سمت عقب جوگیری شود، تویوتا پرادو چهار در این کار را بهوسیله درگیر کردن سیستم ترمز انجام میدهد و تا زمانی که پدال گاز را فشار ندهید خودرو از سرجایش تکان نخواهد خورد و با فشردن پدال گاز خودرو بدون حرکت به سمت عقب، شروع به حرکت میکند. تویوتا پرادو چهار در به سیستم DAC یا همان کنترل خودرو در سراشیبی نیز مجهز است. عملکرد این سیستم به این صورت است زمانی که خودرو در جادههای خاکی یا لغزنده در سراشیبی تندی در حال حرکت باشد، امکان لیز خوردن آن زیاد است و شما برای جلوگیری از این اتفاق مجبور خواهید بود مرتباً پدال ترمز را فشار دهید که این خود میتواند خطرآفرین باشد و از طرفی استهلاک خودرو بالا میرود، اما با سیستم DAC سرعت خودرو در یک نقطه مطمئن تنظیم میشود و از افزایش سرعت آن جلوگیری بهعمل میآید تا نیازی به فشردن پدال ترمز نباشد. وجود پکیج کاملی از کیسه هوا و انواع سیستمهای ترمز و پایداری بهخصوص در نسل چهارم تویوتا پرادو چهار در، امنیت فوقالعادهای را برای این ژاپنی عظیمالجثه به ارمغان آورده است. هندلینگ تویوتا پرادو در نسل چهارم بهوضوح نسبت به نسل گذشته بهتر شده است، درحالیکه در نسل سوم داشتن حرکات گهوارهای بدنه بهویژه در سرعتهای بالا و پیچهای جاده یکی از نکات منفی است. فرمان خودرو عملکرد بسیار دقیق و نرمی دارد و در مقایسه با نسل سوم عملکرد آن بهبود یافته است. مصرف سوخت بسیار بالا را نیز میتوان از جمله نکات منفی این خودرو بهحساب آورد.