پریوس از سری اتومبیلهای تمامهیبرید تویوتا است که از ۱۹۹۷ به عنوان اولین وسیله نقلیه هیبریدی تولید انبوه در سطح جهان، عرضه میشود. این خودرو ابتدا بهعنوان سدانی چهار در تولید میشد، اما از سال ۲۰۰۳ به پنج درِ لیفتبک تغییر یافت. تولید نسل چهارم تویوتا پریوس، مدلی که در بازار ایران حضور دارد، از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طراحی کسلکننده گذشتهٔ پریوس در این نسل، جای خود را به یک طراحی جسورانه و ساختارشکنانه داده است. چراغهای جلو با طراحی هندسی و سهبعدی، خطوط شکسته و تیز روی بدنه و آنتن کوسهای عقب همگی باعث شدهاند که تویوتا پریوس چهره جذابتری به خود بگیرد. طراحی کابین تویوتا پریوس نیز متاثر از طراحی خارجی آن است. چینش ادوات در کابین این خودرو بهوضوح با سایر محصولات تویوتا متفاوت است. بهطورمثال، دستهدنده زیر صفحه نمایش و در وسط داشبورد قرار گرفته و شکل و عملکرد آن نیز مشابه سایر خودروها نیست. از جمله امکانات رفاهی تویوتا پریوس میتوان به سیستم چندرسانهای پیشرفته JBL با ۶ بلندگو و قابلیت سازگاری با انواع گوشیهای هوشمند، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی برای نمایش اطلاعات خودرو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت، هدآپ دیسپلی، صندلی و فرمان با روکش چرمی، سیستم روشنایی DRL، شیشههای ضد UV، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، دوربین عقب، رادار نقطه کور، استارت دکمهای، آینههای جانبی برقی، سنسور پارک، شارژ وایرلس گوشی اشاره کرد. پریوس توانسته ۵ستاره را از موسسه EURONCAP دریافت کند. ۶ کیسه هوا، سیستمهای VSC ،TRC ،ABS ،EBD ،BA و کنترل باد لاستیکها از جمله داراییهای پریوس در زمینه ایمنی محسوب میشوند. تویوتا پریوس موجود در ایران از یک موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر بنزینی با توان تولید ۹۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۲۰۰ و ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۳۶۰۰ و یک موتور الکتریکی ۵۳ کیلوواتی با ۷۱ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۶۳ نیوتنمتر، بهره میبرد. پیشرانه بنزینی وظیفه شارژ باتریهای پریوس را نیز برعهده دارد. حداکثر قدرت این دو پیشرانهها ۱۲۱ اسب بخار، صفر تا صد خودرو ۱۰.۷ ثانیه و سقف سرعتش ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را نیز یک گیربکس CVT برعهده دارد. مصرف سوخت تویوتا پریوس در سیکل ترکیبی ۴.۵ لیتر است. باتری بهکار رفته در نسخههای واردشده پریوس به ایران نیز از نوع نیکلمتال است.
سرعت
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۳.۳ لیتر
حجم موتور
۱.۷۹۸ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
خودروهای هیبریدی تجربهای تازه از رانندگی را در اختیار ما گذاشتهاند. مطمئناً اگر معیار مقایسهمان را خودروهایی با مصرف سوخت بالا و موتورهای حجیم قرار دهیم راه به جایی نخواهیم برد. در هر حال، جهان به سمت این خودروهای کممصرف گرایش دارد و آرامآرام وقت آن میرسد که با هیولاهای بنزینی غرنده خداحافظی کنیم. وقتی خودرویی هیبریدی را انتخاب میکنید خیالتان از بابت هزینههای سوخت راحت خواهد بود. تویوتا پریوس میتواند با مصرف سوخت پایینی که دارد، شما را از انتظار در صف پمپبنزینها خلاص کند. استفاده از تویوتا پریوس برای رفتوآمدهای روزانه تجربه فوقالعادهای از آرامش و امنیت را بههمراه خواهد داشت. پریوس برای ۵ سرنشین بزرگسال به اندازه کافی فضا دارد و ظرفیت صندوق ۵۰۲ لیتری آن فراتر از چیزی است که انتظار دارید. در واقع نسخه فعلی پریوس نسبت به نسل پیشین خود جادارتر و عریضتر است و سرنشینان تویوتا پریوس راحتی مناسبی را در طول مسیر تجربه خواهند کرد. وجود آپشنهای رفاهی متعدد باعث شده تویوتا پریوس علاوهبر تواناییهای حرکتی فوقالعاده خود، خودرویی مجهز نیز محسوب شود. پریوس از شروع حرکت و تا رسیدن به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به موتور الکتریکی خود متکی است و تقریباً میتوان گفت هیچ بنزینی مصرف نمیکند، در شتابگیریها و سرعتهای بالاتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت موتور بنزینی وارد عمل میشود و باتری ها را نیز شارژ میکند. بنابراین در سرعتهای پایین مصرف سوخت بسیار کم است و عملاً صدایی از پیشرانه پریوس شنیده نمیشود. در تویوتا پریوس امکان رانندگی با چهار حالت Normal ،Eco ،Power و EV وجود دارد. حالت Normal، حرکت نرم و کمصدای خودرو با شتاب و مصرف سوخت بهینه را در پی دارد. حالت Eco، نسخهای آرام و کمهیجان از رانندگی با پریوس است. حالت Power، پرشتاب و البته تهاجمیتر از دیگر حالتها خواهد بود. نوع چهارم EV نام دارد که در این حالت پریوس تنها از موتور الکتریکی خود استفاده میکند و حداکثر سرعت آن نیز به ۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود خواهد شد. تویوتا پریوس از نظر ایمنی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و علاوهبر مجهز بودن به امکانات ایمنی مناسب موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی را از موسسه EURONCAP شده است. یکی از مزیتهای تویوتا پریوس نسبت به بسیاری دیگر از خودروهای هیبریدی، گستردگی فروش آن در سراسر دنیا و همچنین تأیید شدن توسط سازمانهای معتبر است. مطمئناً با انتخاب تویوتا پریوس و هر خودروی هیبریدی دیگر باید انتظارتمان را کمی پایین بیاوریم. این خودروها برای سرعتها و شتابهای عجیبوغریب طراحی نشدهاند. گرچه نیازهای معمول از سرعت و شتاب را فراهم میکنند. عدم وجود سانروف در فهرست آپشنهای این خودرو اندکی عجیب و آزاردهنده است.
تویوتا پریوس 2
ساخت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۶
تویوتا پریوس 3
ساخت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷
تویوتا پریوس A
ساخت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷
تویوتا پریوس B
ساخت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷
تویوتا پریوس C
ساخت ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷
C، سال ۱۳۹۶
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته