
تویوتا در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار از شاسی بلند کامپکت خود راوفور رونمایی کرد و تاکنون چهار نسل از آن را روانه بازارهای جهانی نموده است که نسلهای سوم و چهارم آن نیز به بازار ایران راه پیدا کردند. تویوتا با زبان طراحی جدید و متفاوت خود در نسل چهارم این خودرو، سعی کرده معایب نسلهای گذشته را برطرف کند و ظاهر راوفور را تا حد ممکن جسورانه و مدرن جلوه بدهد. البته تویوتا در سال ۲۰۱۶ با اعمال یک فیسلیفت بر روی راوفور تا حدودی چهره زیباتری نیز به این خودرو داد که مهمترین تغییرات آن را میتوان در چراغهای جلو و عقب دید. طراحی خطوط حجمدهنده روی بدنه این خودرو با هنرمندی تمام صورت گرفته است و موجب شده راوفور یک خودروی عضلانی و نیرومند بهنظر آید. اما جالبترین قسمت طراحی راوفور در نمای جلو این خودرو، که شباهت زیادی نیز به خودروی دیگر تویوتا یعنی CHR دارد، دیده میشود. جلوپنجره رایج در خودروهای تویوتا نیز در این مدل حذف شده است. فضای کابین ارگونومی خوبی دارد و در دسته خودروهای جادار قرار میگیرد. جنس متریال بهکار رفته نیز مرغوب است و در بیشتر قسمتها از چرم و پلاستیک باکیفیت استفاده شده است و بهطورکلی نمیتوان ایراد خاصی از آن گرفت. تویوتا راوفور از امکانات خوبی نیز بهره میبرد که از مهمترین آنها میتوان به سیستمهای ترمز و پایداری، ۶ عدد کیسه هوا، سیستمهای کنترل خودرو در سرپایینی و سربالایی، نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، کروزکنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک و آینههای کناری برقی، ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد. تویوتا راوفور، در نسل چهارم خود از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که قادر است ۱۷۷اسببخار قدرت و ۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور را تولید کند. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبهدنده ۶ دنده تیپترونیک به چرخهای خودرو منتقل میشود. تویوتا راوفور با این پیشرانه قادر است در ۹.۳ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. راوفور را در میان شاسیبلندهای بازار باید خودروی کممصرفی دانست زیرا مصرف سوخت آن درون شهر ۱۰لیتر، در مسیرهای خارج از شهر ۸ لیتر و بهصورت ترکیبی ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که برای خودرویی در این کلاس مناسب است.
سرعت
۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۷ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹ لیتر
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
۲.۵ لیتر
قدرت موتور
۱۷۷ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۸۰%
فنی
۹۰%
ایمنی
۸۰%
کیفیت ساخت
۷۵%
کابین و امکانات
کیفیت ساخت بالا
بازار دست دوم خوب
هزینه نگهداری
آپشنهای کم
رانندگی با خودروهای شاسیبلند و کراساوور بهدلیل ارتفاع بالاتر آنها نسبت به خودروهای سدان، حسوحال خاصی دارد. این مسئله درباره راوفور نیز صدق میکند. بنابراین اگر به رانندگی با خودروهای سدان عادت کردهاید، تجربه رانندگی با تویوتا راوفور برایتان یک اتفاق خاص خواهد بود. راوفور همانند تمام دیگر شاسیبلندهای تویوتا، احساس رانندگی با خودرویی مطمئن و با کیفیت را منتقل میکند و درعینحال بهدلیل ابعاد و طراحی مناسب، تردد با آن در مسیرهای شلوغ شهری، راحتتر از شاسیبلندهای سایز بزرگ خواهد بود. تویوتا راوفور خودرویی با ویژگیهای مثبت شاسیبلندها مانند فضای زیاد کابین و صندوق، دید بالاتر و سیستم چهارچرخ محرک است و درعینحال از شاسیبلندهای معمول بازار کممصرفتر است. یکی از نقاط قوت راوفور کیفیت بالای عایقبندی کابین آن است که حتی در سرعتهای بالا نیز مانع ورود صدای پیشرانه و محیط به داخل کابین میشود. صندلیهای ردیف عقب راحتی مناسبی دارند و سرنشینان ردیف عقب از نظر فضای زانو و سر مشکلی نخواهند داشت. همچنین با خواباندن صندلیهای ردیف عقب فضای زیادی برای حمل بار فراهم خواهد شد که از این نظر راوفور را در کلاس خود جزو بهترینها قرار میدهد. در کنسول میانی راوفور یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی جا خوش کرده است که بهلطف اندازه بزرگ و تکنولوژی پیشرفته کارکردن با آن بسیار آسان است. فرمانپذیری تویوتا راوفور بسیار خوب است و کیفیتی نزدیک به سدانهای تویوتا دارد و میتوان با آن یک رانندگی لذتبخش را تجربه کرد. سیستم چهارچرخ محرک راوفور در مسیرهای خارج از جاده و سرعتهای پایین عملکرد مناسبی دارد. این سیستم مجهز به کنترل گشتاور داینامیک است که گشتاور انتقالی به چرخهای محور عقب و جلو را بهشکل مناسبی مدیریت میکند و در مواقعی که چرخهای جلو شروع به لغزیدن کنند گشتاور انتقالی به چرخهای عقب را بهمیزان 50 درصد بهصورت اتوماتیک افزایش میدهد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد اما واکنش گیربکس در تعویض دندههای ناگهانی بهخصوص در هنگام سبقت اندکی کند است. سیستم ترمز تویوتا Rav4 که در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است حتی در ترمزگیریهای ناگهانی نیز مطلوب ظاهر میشود. خودرو به ۴ حالت رانندگی مجهز است که با انتخاب حالت اسپرت، حساسیت پدال گاز بالا رفته و فرمان تاحدودی سفتتر میشود و دندهها نیز در دورهای پایینتری تعویض میشوند. با وجود اینکه تویوتا ادعا میکند راوفور توانایی بالایی در آفرود دارد و امکانات مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته است، باید بگوییم که تویوتا راو4 علیرغم تمام تواناییهایش خودروی مناسبی برای آفرود نیست و بیشتر یک خودروی شهری محسوب میشود.
راوفور، سال ۱۳۹۷
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته