
تویوتا یاریس که نسل اول آن در سال ۱۹۹۹به بازارهای جهانی راه یافت، تاکنون در سه نسل روانه بازار شده است. نسل دوم تویوتا یاریس از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید تویوتا قرار گرفت و به دلایلی مانند مصرف سوخت کم، امکانات مناسب و طراحی مدرن در مقایسه با رقبا، با استقبال خوبی روبرو شد. این نسل اولین نسلی از تویوتا یاریس بود که توانست به بازار ایران راه یابد. این خودرو با توجه به ویژگیهای مثبت متعدد و طراحی ظاهری و داخلی متفاوت با سایر خودروهای موجود در بازار ایران در زمان عرضه خود توانست به محبوبیت نسبتاً خوبی دست یابد. نسل سوم تویوتا یاریس نیز که از سال ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی عرضه شد، به دلیل محبوبیت و فروش خوب نسل قبلی در لیست واردات ایرتویا قرار گرفت. هر دو نسل راه یافته یاریس به ایران در دو کلاس هاچبک و سدان وارد شدند. نسل سوم تویوتا یاریس از طراحی به روزتری بهره میبرد. طراحی داخلی این خودرو در نسل سوم تغییرات گستردهای را تجربه کرده است و میتوان گفت از فرم ساده و یکنواخت نسلهای گذشتهاش فاصله گرفته است. البته نسخه سدان به دلیل فضای بیشتر کابین و صندوقبار، برای مصارف خانوادگی و سفرهای جادهای مناسبتر به نظر میرسد؛ هرچند کماکان ضعف امکانات و آپشنها در این خودرو آزاردهنده است. یاریس در دو نسخه سدان و هاچبک به امکاناتی مانند ۲ عدد کیسه هوا، سیستمهای ABS و EBD، سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو با ورودی USB، دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی غربیلک فرمان، رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم ورود و استارت دکمهای، ایموبلایزر، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینهها، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع مجهز است. هر دو مدل هاچبک و سدان تویوتا یاریس از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرند که میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه بهوسیله یک گیربکس ۴دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه ۱۲ ثانیه خواهد بود و میتواند یاریس را به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برساند. تویوتا یاریس خودروی کممصرفی است زیرا برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، بهصورت ترکیبی فقط ۶.۳ لیتر بنزین مصرف میکند و باک بنزین آن نیز گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد.
سرعت
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۵ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۵ لیتر
قدرت موتور
۱۰۶ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۰%
فنی
۵۵%
ایمنی
۴۵%
کیفیت ساخت
۴۰%
کابین و امکانات
موتور کممصرف
گیربکس نرم
هزینه نگهداری
بازار دست دوم
استهلاک پایین
امکانات کم نسبت به رقبا
تریم ساده
تویوتا یاریس از همان ابتدا با ایده خلق یک خودروی شهری جمعوجورِ اقتصادی شکل گرفت و به بازارهای جهانی راه یافت. این خودرو در نسل سوم خود تغییرات مهمی را تجربه کرد و توانست به خودروی زیباتری بدل شود. مصرف سوخت پایین یکی از ویژگیهای تویوتا یاریس سدان و هاچبک است، بهطوریکه حتی نسخه سدان این خودرو برای طی کردن یک مسافت ۱۰۰ کیلومتری بهصورت ترکیبی تنها ۶.۳ لیتر بنزین مصرف میکند که آن در دسته سدانهایی قتصادی قرار میدهد. تویوتا یاریس نیز همانند تمام محصولات تویوتا از استهلاک پایینی برخوردار است و این امر میتواند برای یاریس بهعنوان یک خودروی شهری، ویژگی مثبتی محسوب شود. نکته مثبت در طراحی کابین نسل سوم این خودرو، بازگشت صفحه کیلومترشمار به محل مرسوم خود یعنی پشت فرمان خودرو است. درحالیکه در نسل گذشته صفحه کیلومترشمار در محل غیرمتعارفی و در قسمت میانی کنسول وسط قرار گرفته بود. تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سیسی علیرغم تجهیزات نهچندان پر تعدادش در بخش ایمنی، همچنان وضعیت مطلوبی دارد و علاوهبر مجهز بودن به دو عدد کیسه هوا و سیستمهای ترمز ABS و EBD، موفق به دریافت ۵ ستاره از موسسه EURONCAP اروپا شده است که خود نشاندهنده وضعیت مطلوب این سدان شهری در محافظت از سرنشینانش خواهد بود. البته نباید طراحی مناسب ستون A را در نسخه سدان و تاثیر آن بر این امنیت تضمین شده را نادیده گرفت. تویوتا یاریس نسخه سدان تعلیق متوسط و سواری نرمی دارد و برای خودرویی در این سطح و راضیکننده خواهد بود. مانور فرمان نرم و تندوتیز این نسخه گرچه به کیفیت نسخه هاچبک به نظر نمیرسد، اما همچنان یکی از مزایای یاریس است. طراحی این کابین تغییرات مثبتی را در مقایسه با نسل گذشته به خود دیده است و موجب شده که در هنگام رانندگی با تویوتا یاریس حس و حال خوبی به راننده و سرنشینان منتقل شود. بهخصوص که در نسخه سدان فضای کابین جادار و مناسب است و صندوق بار بزرگی نیز در اختیار راننده و سرنشینان قرار میگیرد. تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سیسی در نسل سوم خود نیز بهعنوان یک خودروی ساده و کمآپشن به حساب میآید و همین موضوع بر روی کیفیت و احساس رضایت از رانندگی با آن تاثیرگذار خواهد بود. هندلینگ تویوتا یاریس اگرچه نسبت به نسل گذشته بهبود یافته ولی هنوز هم راضیکننده نیست. البته که این شاخصه در نسخه سدان شرایط بهتری دارد. پیشرانه این خود با حجم ۱.۵ لیتری در مقایسه با نسخه ۱.۳ لیتری از توان بیشتری برخوردار است که نکته مثبتی برای آن بهحساب میآید. اما در کل، شتاب یاریس بهخصوص در نسخه سدان کماکان ناامیدکننده است و ثبت زمان ۱۲ ثانیهای برای آن یقیناً نمیتواند رضایتبخش باشد.