موندئو ۲۰۲۲، یک آمریکایی برای چین

نقد طراحی و تحلیلی بر نسخه خاص فورد موندئو به قلم علیرضا محمدزاده

0

پس از انتشار تصاویری غیر رسمی، اما تقریباً واضح از نسخه بازار چین فورد موندئو ۲۰۲۲، سرانجام نسل جدید این خودرو برای نخستین بار به صورت رسمی در چین به نمایش درآمد.

موندئو اولین بار به عنوان یک سدان سایز متوسط در اوایل دهه ۹۰ میلادی به عنوان جانشین مدل سیرا و با هدف عرضه در بازار اروپا طراحی شده بود. اما حالا، ششمین نسل از موندئو مستقیماً در استودیوی جدید فورد واقع در شانگهای چین طراحی شده و قرار است که صرفاً در این بازار تولید و عرضه شود.

طراحی موندئو ۲۰۲۲ برای فورد از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که این کمپانی در زمان رونمایی، بخش اعظمی از بیانیه خبری خود را به بیان ویژگی‌های ظاهری آن اختصاص داده است. نسل جدید فورد موندئو بر پایه فلسفه یا بهتر بگوییم زبان طراحی «Progressive Energy in Strength»  این خودروساز شکل گرفته است که طبق تعریف فورد بیانگر سه اصل قدرت، چابکی و انعطاف‌پذیری بوده که پیشتر در مدل‌های «Evos» و «Equator» که اخیراً برای عرضه در بازار چین معرفی شده‌اند نیز این سبک طراحی قابل مشاهده است.

در واقع، Mondeo مدل ۲۰۲۲ بر اساس فلسفه طراحی خود، از ظاهری کاملاً تهاجمی و پویا در قالب چهره‌ای جسورانه که اساساً برگرفته از نمای جلو «Evos» است، اما علی‌رغم تاکید فورد بر استفاده از زبان خاص و متفاوت طراحی در موندئو، شباهت‌های این مدل با برخی خودروهای دیگر برندها نظیر هیوندای بسیار زیاد است؛ اتفاقی که تقریباً این روزها در اغلب محصولات شرکت‌های خودروسازی شاهد آن هستیم و بخشی از آن به دلیل همه‌گیری برخی المان‌ها و فرم‌پردازی‌های مُد شده در طراحی بدنه خودروهاست.

وجود یک نوار LED سراسری در بالای جلوپنجره در کنار گلگیرهای متورم و عضلانی، شخصیت موندئو را به‌خصوص در حالت پرسپکتیوی (از منظر سه نما)، بیش از پیش پویا و عضلانی‌تر نشان می‌دهد. در نمای جانبی نیز با وجود خط سقف کوپه مانند و شیب‌دار، اما شاهد استایلی تقریباً سنتی هستیم چرا که بر خلاف آنچه امروزه در طراحی نمای جانبی خودروهای سدان به عنوان یک Trend در این سگمنت شاهد آن هستیم، در این خودرو درب صندوق به شیشه عقب متصل نبوده و به نوعی با ستون سی ادغام نشده است و در یک سوم انتهایی خودرو در نمای جانبی، با فرمی «فست‌بک مانند» روبه‌رو نبوده یا به عبارت دیگر، این سبک از طراحی با شدت کمتری در موندئو اجرا شده است.

البته این نکته هیچ لطمه‌ای بر پیکره مدرن خودرو وارد نکرده و ‌با وجود جزئیات ظریفی مانند دستگیره درهای مخفی (در اصطلاح «pop-out») نمایی لوکس‌تر و به‌روزتر را در این نما باعث شده است. اما در نمای عقب، مهم‌ترین ویژگی چراغ‌های LED نواری یک تکه هستند که به نوعی الهام گرفته از موستانگ Mach E بوده که دارای سه نوار عمودی گرافیکی در هر طرف است. طراحی دیفیوزرهای یکپارچه با سپر نیز حس اسپرتی خوبی را به این نما اضافه کرده است، هر چند باید توجه داشت که این اگزوزهای کرومی، بیشتر جنبه تزئینی دارند تا کاربردی.

به عنوان نکته پایانی پیرامون نمای ظاهری نسل جدید موندئو بد نیست به ابعاد آن نیز اشاره کنیم که با طول ۴/۹۴ متری و فاصله محوری ۲/۹۵ متری حکایت از فضای نسبتاً جادار این خودرو دارد که البته این ویژگی به شدت مورد علاقه چینی‌هاست. به همین دلیل روند توسعه پروژه موندئو، دقیقاً بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریان چینی انجام شده است.

فورد هنوز جزئیاتی از کابین، فضای داخلی و همچنین پیشرانه نسل جدید موندئو منتشر نکرده، هر چند برخلاف نمای کابین، که هیچگونه پیش فرضی در خصوص طراحی آن وجود ندارد، در مورد پیشرانه می توان انتظار داشت که فورد از یک موتور بنزینی ۲ لیتری چهار سیلندر توربو در موندئو جدید استفاده کند.

خرید و فروش و قیمت خودرو فورد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.