بی‌ام‌و i8
BMW i8
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کوپه هیبریدی و لوکس ب‌ام‌و i8 را می‌توان گامی بلند به سوی هرچه مدرن‌تر شدن تولیدات صنعت خودرو سازی جهان دانست. ب‌ام‌و i8 که اولین بار در سال ۲۰۱۵ وارد ایران شد، در نخستین روزهای حضورش در خیابان‌های کشور، به مثابه خودرویی از آینده نمود داشت. البته پرشیا خودرو، نمایندگی رسمی ب‌ام‌و در ایران، نیز مانند دیگر نمایندگی‌های بزرگ، از واردات این خودرو به دلیل ساختار هیبریدی آن خودداری کرد. اما این کوپه هیبریدی در نهایت توسط یک وارد کننده شخصی در تعدادی محدود به ایران راه یافت. ب‌ام‌و i8 اما با وجود جلب توجهات کم‌نظیر اولیه، به مرور زمان از نظرها دور شد و به دلیل پیچیدگی‌های فنی و مشکلات تعمیرات احتمالی مورد نیاز، در بین خودروهای کم‌طرفدارتر لوکس قرار گرفت. به این معنی که حتی استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی هیبریدی روز دنیا نیز توجیهی مناسب برای تایید این خودرو به نظر نیامد و این ویژگی‌ نیز نتوانست طرفداران این خودرو را به ادامه حمایت از آن ترغیب کند. قوای محرکه هیبریدی این سوپر اسپرت آلمانی، از یک موتور ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ و یک موتور الکتریکی تامین می‌شود. این دو موتور در مجموع قادر به تولید ۳۵۶ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نوتن‌متر گشتاور هستند. ب‌ام‌و i8 در صورت شارژ بودن کامل باتری‌هایش در هر صد کیلومتر تنها ۲.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودروی دیفرانسیل عقب که از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و شتاب صفر تا صد آن تنها ۴.۴ دهم ثانیه ثبت شده است. ب‌ام‌و i8 قادر است به راحتی به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. ب‌ام‌و در واقع با طراحی این خودروی خاص، محدوده مرزهای زبان طراحی محصولات هیبریدی و لوکس را تغییر داد. به نوعی که گویی خودرویی از سرزمین کانسپت‌های غیرقابل تولید، پا به جهان واقعیت خودرویی گذاشت و به جولان در شهرهای جهان پرداخت. سراسر بدنه ب‌ام‌و i8 را خطوط حجمی، اما منحنی و مواج فرا گرفته است. این خطوط علاوه‌بر زیبا‌تر کردن ظاهر خودرو بر خصوصیات آیرودینامیکی آن می‌افزایند. بخشی از این ویژگی‌ طراحی ب‌ام‌و i8 را در نمای پشتی آن و فرم خاص و بی‌نظیر باله‌های دوقلوی روی صندوق‌بار و چراغ‌های پشتی می‌بینیم. تصاویر کابین i8 می‌تواند بیننده را به این فکر اندازند که عکس‌ها مربوط به کابین یک فضاپیما هستند. چرا که همه چیز در این اتاق فرا زمانی و سیال به نظر می‌رسد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۴.۴ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۲.۱ لیتر


    کلاس بدنه

    کوپه لوکس


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۳۵۷ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۳ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۱۰۰%

    فنی

    ۱۰۰%

    ایمنی

    ۱۰۰%

    کیفیت ساخت

    ۱۰۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عملکرد فنی بالا


    کیفیت ساخت و تکنولوژی بالا


    مصرف سوخت کم


    نقاط ضعف

    هزینه نگهداری بالا


    خدمات پس از فروش ضعیف


    واردات محدود


    تجربه رانندگی

    تجربه رانندگی با کوپه اسپرت لوکسی مانند ب‌ام‌و i8 را نمی توان در قالب کلمات گنجاند. حتی نشستن در کابین این مسافر زیبای زمان، می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی را رقم بزند. یک باواریایی اصیل و جذاب، که می‌توان ساعت‌ها به تماشایش نشست و از طراحی اصولی‌اش نوشت. فرمان و کنترل این خودرو حتی در حالت اسپرت کاملا در دستان راننده است و در بالاترین سرعت‌ها و شتابگیری‌ها، خللی در چسبندگی بی‌نقص آن به جاده وارد نمی‌شود. این پایداری و کشش مناسب خودرو وامدار نقطه ثقل پایین، تقسیم وزن ۵۰-۵۰، سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک در عقب و محور محرک عقب آن است. سواری ب‌ام‌و i8 نیز، با در نظر گرفتن ماهیت اسپرت خودرو، بهتر از آنچه انتظار داریم ظاهر می‌شود. به این معنا که نمی‌توان گفت تجربه‌ای کاملا نرم به سرنشینان اهدا می کند، اما خشکی آن هم کمتر از حدی است که انتظار می‌رود. از ب‌ام‌و i8 با توجه به اینکه یک خودروی اسپرت و هیبرید است، نمی‌توان توقع امکانات رفاهی بالا داشت. با این حال، لیست بلند و بالای این امکانات، بار دیگر شما را در مواجه با این خودرو شگفت‌زده خواهد کرد. ترمز دستی برقی، نمایشگر ۸.۸ اینچی، دوربین۳۶۰ درجه، سیستم iDrive به همراه پد لمسی، صندلی های چرمی در جلو با تنظیم برقی و گرمکن، کروز کنترل هوشمند، کیلس و استارتر، آینه‌های برقی خارجی و داخل با قابلیت ضد خیرگی چشم اتوماتیک، چراغ های جلو LED انطباق پذیر، سنسور هشدار عابرین پیاده، سیستم Head-up Display، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، قابلیت انتخاب حالت های مختلف رانندگی شامل تمام الکتریکی، ECO، PRO، Comfort، اسپرت و تلفیق حالت‌های ذکر شده با هم، سیستم صوتی Harman Kardon قدرتمند و با 11 خروجی صدا، فرمان چرمی قابل تنظیم با اهرم های تعویض دنده و کلید های کنترل سیستم صوتی، انواع سیستم های کمکی ترمز و کنترل پایداری شامل DBC، DTC و DSC، EBD، ABS و CBC، شش کیسه هوا، نشانگر فشار باد لاستیک ها، دیسک های ترمز سبک و تهویه شونده، شیشه های مقاوم و عایق صدا و BMW Apps و Online Services و ... تعدادی از موارد ذکر شده در این لیست بلند و بالا هستند. اتاق i8 اما کاملا مناسب استفاده‌های دو نفره و تفریحی است. در واقع، نقش یک کوپه لوکس و اسپرت را در این بخش به خوبی ایفا می‌کند. صندوق بار نیز تقریبا معنایی در این خودرو ندارد. بنابراین با توجه به هزینه نگهداری بالای این جذاب باواریایی به این نتیجه می‌رسیم که i8 در ایران تنها می‌تواند یک خودروی کلکسیونی فانتزی باشد.