چری آریزو 5
Chery Arrizo 5
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی بود که ورود سدان‌های چینی به بازار کشور رواج یافت. اما این سدان‌ها به دلیل کیفیت پایین ساخت و نبود استانداردهای ایمنی، به‌سرعت از گردونه پرفروش‌های بازار حذف شدند. حالا چینی‌ها برای به دست آوردن اعتماد از دست رفتهٔ خریدار ایرانی کار سختی در پیش داشتند. در این زمان بود که محصولات متفاوت چری، با طراحی‌های مناسب‌تر و به‌روزتر و مشخصات فنی بهتر توسط مدیران خودرو وارد بازار کشور شدند. از همان زمان تا امروز، چری آریزو ۵ یکی از خوش‌فروش‌ترین‌های مدیران خودرو است. این سدان که تا کنون در تیپ‌های مختلف و با تغییرات گاهی چشم‌گیر عرضه شده است، به مدد خدمات پس از فروش مناسب مدیران خودرو، بازار کارکرده‌های خوبی هم دارد. چری آریزو ۵ در دسته سدان‌های کامپکت قرار می‌گیر. بنابراین اتاق و صندوق بار چندان جاداری ندارد اما از طراحی بدنهٔ جذابی بهره می‌برد. چری آریزو ۵ که در پلتفرم با ام‌وی‌ام ۳۱۵، دیگر سدان کمپانی چری مشترک است، از سال ۹۵ در بازار ایران در دو تیپ مختلف لاکچری و اکسلنت عرضه می‌شود. تیپ لاکچری که مدل پایه است نیز در دو نمونه دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌گردد. تیپ اکسلنت نیز که نمونه فول آپشن این سدان است تنها در نسخهٔ اتوماتیک قابل تهیه است. چری آریزو ۵ در تمام مدل‌ها از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد. در تمام نمونه‌ها خروجی این موتور ۱۱۶ اسب بخار و گشتاورش ۱۴۱ نیوتن‌متر است. صفر تا صد نسخه دنده‌ای آریزو ۵ حدود یک ثانیه از نسخه‌های اتوماتیک آن کمتر است و به ۱۰.۵ ثانیه می‌رسد. سقف سرعت این نسخه نیز با ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت حدود ۵ کیلومتر بر ساعت بیشتر از نسخه‌های اتوماتیک می‌رسد. گیربکس به‌کار گرفته شده در نسخه‌های اتوماتیک از نوع CVT است که هماهنگی نسبتاً خوبی با موتور دارد. در نسخهٔ دستی نیز شاهد یک گیربکس ۵ سرعته هستیم. مصرف سوخت این خودرو در رنج اقتصادی قرار می‌کیرد و با ثبت رقم ۵.۵ تا ۶ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی از کم‌مصرف‌ترین سدان‌های موجود در بازار محسوب می‌شود. چری آریزو ۵ در طول ۵ سال حضورش در کشور تغییر چهره نداده و دو تیپ موجود از آن نیز ظاهری کاملاً مشابه دارند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۵ ثانیه-۱۱.۸ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۵.۷ - ۶ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    برخی خصوصیات در مورد خودروهای چینی مشترک هستند، مانند کپی شدن طراحی بدنه. اما گاهی برخی از برندها نیز نقاط ضعف و قوت مشترکی در تمام تولیداتشان دارند. مثل معضل ضعف موتور که در همه محصولات چری دیده می‌شود. باید اذعان داشت که این ضعف اگر راننده چندان درگیر قدرت موتور نباشد به چشم نمی‌آید. اما اگر اهل سفر و رانندگی در جاده باشد، به‌خصوص مسیرهایی با شیب تند، احتمالاً با انواع چری و ام‌وی‌ام مشکل پیدا می‌کند. چری آریزو ۵ نیز با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور، ممکن است رضایت راننده‌ای که علاقه به سواری با خودرویی قوی دارد را برآورده نکند. اما این خودرو برای مصارف معمول و خانوادگی کاملاً جوابگو است. ضعف گیربکس اتوماتیک چری آریزو ۵ نیز یکی دیگر از مشکلات این خودرو است. البته این ضعف را می‌توان به تمام گیربکس‌های CVT نسبت داد. کمی گیجی که راننده به‌مرور زمان قادر به کنترل آن خواهد شد. چری آریزو ۵ در بخش ایمنی در سطح متوسطی قرار می‌گیرد. در نسخهٔ لاکچری شاهد دو ایربگ هستیم. اما نسخهٔ اکسلنت آن با ۴ ایربگ (راننده، سرنشین، پرده‌ای و کناری) شرایط بهتری دارد. البته در حال حاضر، این شرایط را در نمونه‌های صفر کیلومتر نسخه‌ٔ دستی تیپ لاکچری که مدیران خودرو عرضه می‌کند شاهد هستیم. چری آریزو ۵ سواری نسبتاً نرمی دارد اما نمی‌توان از فنربندی آن رضایت کامل داشت. انتقال ضربات جاده به داخل کابین به‌خصوص در ردیف عقب کاملاً احساس می‌شود. البته همچنان شرایط این سدان کامپکت بهتر از تولیدات داخلی است. در نسخهٔ اکسلنت روکش چرمی جایگزین روکش پارچه‌ای نه‌چندان باکیفیت صندلی‌ها شده که فضای بصری بهتری را ایجاد کرده است. چری آریزو ۵ تیپ اکسلنت را می‌توان در بخش امکانات رفاهی خودرویی متوسط دانست. این نکته در مورد تیپ لاکچری کمی آزار دهنده است و کمبود امکانات به‌چشم می‌آید. ترمزها در تمام مدل‌های آریزو ۵ عملکرد خوبی دارند و خودرو حتی در ترمزگیری‌های ناگهانی و سریع نمایش خوبی را اجرا می‌کند. فرمان خودرو نرم و قابل کنترل است اما همچنان ایده‌آل نیست. هندلینگ چری آریزو ۵ فاصله زیادی با محصولات کره‌ای مشابه مانند اکسنت و سراتو دارد اما در مقابل محصولات داخلی رضایت مشتری را جلب می‌کند. این خودرو در تیپ اکسلنت از سیستم‌های EBD ،+ABS ،EBA ،TCS ،ESP و HHC بهره می‌برد. تعلیق این خودرو مستقل مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله‌ نگه‌دارنده و ضد لغزش در جلو و پیچشی نیمه‌مستقل در عقب است. همچنین، سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها هم به این تیپ اضافه شده است. اما در تیپ لاکچری تنها شاهد سیستم‌های EBD و ABS هستیم.