![میتسوبیشی لنسر 1800cc](https://car.divarcdn.com/static/brandmodels/Image_placeholder.png)
هیوندای النترا که از سال ۱۹۹۰ تاکنون در شش نسل تولید و عرضه شده است، در حال حاضر یکی از محبوبترین سدانهای کامپکت جهان است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ با نسل پنجم وارد بازار جهانی شد و در سال ۲۰۱۳ تحت فیسلیفتی نسبتاً جدی قرار گرفت. نسخه فیسلیفت ۲۰۱۳ مدلی از این خودرو بود که پس از سالها به بازار ایران راه یافت. این نسل از النترا که تا سال ۲۰۱۶ وارد ایران شد در دو نمونه ۲ و ۱.۸ لیتری عرضه شد که توسط آسانموتور و کرمانموتور به فروش میرسید. نسخههای ۲ لیتری این نسل از النترا در جهان با دو تیپ بیس و اسپرت عرضه شدند که تنها نمونههای بیس آن به ایران راه یافتند. نسخه اسپرت قادر بود شتاب و سقف سرعت کمی بهتری ارائه کند. جعبه دنده موجود در نسخههای دو لیتری عرضه شده در ایران از نوع تیپترونیک بوده و عملکرد مناسبی دارند. البته تعدادی از نسخههای دو لیتری موجود در ایران نیز مربوط به النترا نسل ششم میشود که در فاصله ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در تیراژی محدود وارد شدند. واردات این نسل نیز توسط آسانموتور و کرمانموتور به صورت همزمان صورت میگرفت. البته کرمان موتور برای مدت کوتاهی پیش از اعمال مجدد تحریمها اقدام به مونتاژ نسخههای ۲ لیتری نسل ششم النترا نیز نمود. تمامی النتراهای ۲ لیتری موجود در ایران با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپترونیک همراه هستند. همزمان قادر به تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتنمتر گشتاور هستند. این قدرت و گشتاور را گیربکس خودرو به چرخهای جلوی آن منتقل میکند. البته باید اضافه کرد که نسخههای دو لیتری نسل ششم و نسل پنجم تفاوتهای آشکاری در طراحی بدنه و کابین دارند. نمونههای نسل پنجم از چراغهای پهنتر و مهشکنهای بزرگتر بهره میبرند، اما النترا نسل ششم با جلوپنجره بزرگتر و کاپوت کشیدهتر شناخته میشود. در داخل کابین نیز شاهد صفحهنمایش بزرگتر و کنسولمیانی مدرنتری هستیم. در حالی که نسخههای نسل پنجم نیز از طراحی قابل قبولی بهره میبرند، اما نمیتوان منکر جذابیت بیشتر نسل جدید این خودرو در طراحی کابین و بدنه شد. مصرف سوخت نسخههای دو لیتری هر دو نسل پنجم و ششم النترا در سیکل ترکیبی معادل ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.
سرعت
۲۰۲ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۴ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۴ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۱۵۲ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۰%
فنی
۶۰%
ایمنی
۵۵%
کیفیت ساخت
۴۵%
کابین و امکانات
فرمانپذیری خوب
گستردگی خدمات
عملکرد فنی
بازار دست دوم
سواری خشک
سدان کامپکت سایز کوچک النترا، خودرویی محبوب و جذاب است که سواری پرشتاب و تند و تیزی نیز دارد. همین خصوصیات کافی است تا خودرویی محبوب جوانان ایرانی شود. طراحی ظاهری جذاب و بهروز و کابین مدرن نیز مزید بر علت است تا این خودرو اکنون با وجود توقف مونتاژ و واردات بیش از ۲ ساله، در بازار کارکردهها بسیار پرطرفدار باشد و خرید و فروش خوبی را تجربه کند. البته کدام نسخه و کدام مدل از النترا نیز در این بازار مهم است. در بین النتراهای موجود در ایران، نمونههای ۲ لیتری نسل ششم بسیار محبوب هستند. هرچند واردات و مونتاژ کمتیراژ و محدود آنها، معضلاتی را در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات ایجاد میکند. پس از آن نسخههای ۲ لیتری فیسلیفت نسل پنجم قرار میگیرند که در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ وارد شدند و معضلات نسخه قبلی را کمتر بههمراه دارند. این نسخهها نسبت به نمونههای ۱.۸ لیتری به دلیل شتاب و قدرت بیشتر محبوبتر هستند. النترا ۲ لیتری که در ایران در دو نسل متفاوت و در نسخههای مونتاژی و وارداتی عرضه شده است، به طور کلی کیفیت ساخت بالایی دارد و اتاق کمصدای آن از مزایای ثابتش محسوب میشود. این خودرو با کیفیت بالای مونتاژ خودرویی پر استهلاکی نیست و مالک خود را با درد سر چندانی مواجه نمیکند. عایقبندی کابین به خوبی صورت گرفته و شاهد نفوذ صدای موتور و محیط به داخل نیستیم. این خودرو با فنربندی خشکی مواجه بوده و نمیتوان گفت سواری نرمی دارد. البته این شاخصه در بسیاری از سدانهای هیوندای دیده میشود. هیوندای النترا خودروی کممصرفی است و حتی در نسخههای ۲ لیتری نیز مصرف بالایی ندارد. این خودرو اتاق جاداری داشته و تنها در ردیف عقب و در بخش سر، کمی افراد قدبلند را با مشکل مواجه خواهد کرد. اما همچنان شاهد کوچک بودن فضای صندوق بار خودرو هستیم. البته از یک سدان کامپکت سایز کوچک انتظار چندانی در این بخش نمیتوان داشت. هیوندای النترا ایمنی بالایی دارد و توانسته ۵ ستاره از موسسه یورو انکپ و از موسسه ایمنی جادهای آمریکا بیشترین امتیاز را دریافت کند. موتور النترا ۲ لیتری در هر دو نسل همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. عملکرد گیربکس ۶ سرعته تیپترونیک خودرو بسیار خوب است و از هماهنگی مناسبی با موتور بهره میبرد. تعویض دندهها در آن به موقع انجام شده و کندی در این بخش دیده نمیشود. لذا گیربکس برای دورگیری موتور محدودیتی ایجاد نمیکند. هیوندای النترا از امکانات متعددی بهره میبرد و حتی در نسخههای نسل پنجم که تعداد این امکانات کمتر است، دارای شش ایربگ و سیستمهای AB ،DBE ،SBA ،SCT ،CSE و MSV است.
2000cc، سال ۱۳۹۷
۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته