![کیا کادنزا](https://car.divarcdn.com/static/brandmodels/Kia_cadenza.jpg)
هیوندای جنسیس اولین بار دو سال پس از عرضه نسل اول، یعنی در سال ۲۰۱۰ پا به بازار ایران گذاشت. سدانی که در ابتدا با ادعای ساخت و ارائه «خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسوس LS و با قیمت کرایسلر ۳۰۰» پا به رقابت با رقبای سرسخت غربی خود گذاشت و دیری نپایید که این ادعا تا حدود زیادی محقق شد. پس از فیسلیفت مختصر جنسیس در سال ۲۰۱۲، شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۵ اقدام به رونمایی از نسل دوم این خودروی محبوب کرد، که به دلیل محدودیت واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر، به بازار کشور ما راه پیدا نکرد. هیوندای جنسیس سدان چندان تشابهی با خودروهای کرهای که تا آن زمان بهصورت انبوه تولید میشدند، نداشت و بیشتر شبیه سدانهای لوکس اروپایی بود. ظاهر این خودرو، در کنار امکانات و ویژگیهای فنیاش، در حدی بود که بتواند نظرها را در بازارهای متنوع و پرمحصول بینالمللی به خود جذب کند. برای خریداران ایرانی هم، سبک طراحی بدنه و خطوط بهکاررفته در سطوح مختلف، استفاده از چراغهای زنون هماهنگشونده با زاویه فرمان در قسمت جلوی خودرو، تعبیه چراغهای LED در بخش عقب در هیوندای جنسیس سدان یادآور خودروهای لوکس آلمانی بود. سه نوع طرح متفاوت رینگها، جلو پنجره بزرگ کرومی با پرههای افقی، استفاده از خطوط سیال در طراحی بدنه، خطوط روی کاپوت، نوارها و قطعات کرومی و … از جمله دیگر عوامل چشمنواز شدن ظاهر این خودرو در آن زمان بود. فضای داخلی شکیل و جادار، وجود یک نمایشگر ۷ اینچی روی داشبورد دو رنگ، تعبیه مناسب دریچههای تهویه، استفاده بهینه از متریالهای باکیفیتی چون چوب و چرم، ترکیب مناسب رنگها، نورپردازی ملایم و آرامشبخش و … در کنار آپشنها و امکانات رفاهی متعدد، صفت «لوکس بودن» را برازنده هیوندای جنسیس کرده است. هیوندای جنسیس سدان با موتور ۳۸۰۰ سیسی ۶ سیلندر با ۲۴ سوپاپ از جنس آلومینیوم در سیکل ترکیبی چیزی در حدود ۱۰.۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر میسوزاند. این پیشرانه ۲۹۰ اسببخار قدرت و گشتاوری برابر با ۳۵۸ نیوتنمتر ایجاد میکند و با جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، امکان تجربه شتابی کمتر از ۷ ثانیه و حداکثر سرعتی معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن میسازد. گفتنی است که جنسیسهای فیسلیفتشده که بعد از سال ۲۰۱۲ به ایران وارد شدند، از جعبهدنده ۸ سرعته و قدرت تولیدی پیشرانهشان به عدد حدود ۳۰۰ اسببخار میرسد.
سرعت
۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۵.۹ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۵ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۳.۸ لیتر
قدرت موتور
۲۹۰ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر
۷۰%
فنی
۶۰%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۵۰%
کابین و امکانات
موتور قدرتمند
گیربکس هماهنگ
شتاب بالا
امکانات مناسب به نسبت رقبا
بازار دست دوم
کیفیت پایین برخی قطعات فنی
خدمات پس ازفروش
کابین هیوندای جنسیس سدان کاملاً جادار و راحت است و فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد. جنسیس سدان توانسته است از موسسه معتبر NHTSA پنج ستاره ایمنی در تست تصادفات کسب کند. وجود ۸ کیسههوا برای سرنشینان جلو و عقب در کنار برخورداری از سیستمهای ABS ،TCS ،EBD ،ESP و BAS در کسب این موفقیت سهیم بودهاند. در زمان عرضه این خودرو در ایران، وجود امکاناتی چون تنظیم ارتفاع خودرو بهصورت اتوماتیک و دستی، پرده عقب برقی، برفپاکن حساس به باران، برقی بودن آینههای کناری تاشو، حافظه صندلی راننده و فرمان و آینههای کناری، دوربینهای نشانگر نقطه کور در قسمت عقب و جلو، استارت دکمهای، سیستم پیشرفته ضد سرقت، جک هیدرولیک درِ موتور، سیستم اتوماتیک بخارزدایی شیشهها، سیستم هدایتکننده پارک خودرو، سیستم کروز کنترل، سیستم تهویه هوای مطبوع، تنظیم صندلی راننده در دوازده جهت، سیستم فرمان تطبیقی هوشمند و… بسیار حائز اهمیت بود. هیوندای جنسیس هم در مدل سدان و هم مدل کوپه آن، شتابگیری بسیار خوبی دارد و پیشرانه آن نیز، کاملاً بیصدا عمل میکند و صدای موتور بههیچوجه آسایش سرنشینان را مختل نمیکند. شیشههای عایق صوتی نیز در برابر ورود صداهای محیطی به داخل کابین بسیار خوب عمل میکنند و تنها سه دسیبل صدای اضافی را به داخل خودرو منتقل میکنند. این محصول هیوندای از فرمانپذیری قابلقبولی برخوردار است و عکسالعمل چرخها نسبت به تغییرات فرمان بسیار سریع رخ میدهد. با زدن کلید اسپرت و کاهش ارتفاع خودرو، فرمانپذیری آن افزایش مییابد. همچنین، تعویضدندهها بهنرمی صورت میگیرد و جعبهدنده آن با کمترین صدا کار میکند. هیوندای جنسیس سدان از قدرت زیادی برخوردار است و وزن بسیار بالای (۱۹۱۲ کیلوگرم) آن، توسط همین قدرتمند بودن پیشرانه خودرو پوشش داده میشود. البته این وزن بالا بر سطح فرمانپذیری و کیفیت سواری آن تأثیر میگذارد. از ویژگیهای خاص این خودرو، تعبیه باتری در صندوقعقب است که احتمالاً از طراحی خودروهای آلمانی الگوبرداری شده است. هیوندای جنسیس سدان دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ است و میزان تولید گاز مضر CO2 موتور آن برابر با ۲۳۵ گرم در هر کیلومتر است که درحالحاضر، بههیچوجه عدد قابلقبولی محسوب نمیشود. برخی از صاحبان هیوندای جنسیس سدان از خرابیهای پیدرپی کمکفنرهای این خودرو شکایت دارند. سیستم ترمز جنسیس از دیسکهای ۱۲.۶ اینچی خنکشونده در جلو و ۱۲.۴ اینچی در عقب بهره میبرد که با استفاده از تک پیستون برای هر چرخ، برای خودرویی با وزنی نزدیک به دو تن و توان پیشرانهاش، چندان مناسب نیست. در نظر گرفتن این نکته نیز ضروری بهنظر میرسد که جنسیس مصرف سوخت بسیار بالایی دارد و شاید لازم باشد در فواصل زمانی کوتاه به پمپ بنزین مراجعه کنید.