تولید کیا سراتو در ایران، توسط سایپا و در سال ۹۷ آغاز شد. سایپا در این سال تولید سراتو را با نسخههای ۱.۶ لیتری و در نسل دوم آغاز کرد. نکته مهم اینکه دقیقا همزمان با شروع تولید این نسل در ایران، کیا از نسل سوم سراتو در کره رونمایی کرده، تولید نسل دوم را متوقف نمود. بر همین اساس کیا سراتو سایپا، در بحث طراحی یک نسل عقبتر و قدیمیتر ظاهر شد. البته محبوبیت نسل اول و دوم کیا سراتو وارداتی، منجر به استقبال اولیه از این خودرو در کشور شد، اما مواردی همچون ضعف موتور، حذف بسیاری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی باعث شد تا در ادامه، سایپا بار دیگر مشتریان خود را از یک محصول مونتاژیاش که میتوانست بسیار موفق باشد دلسرد کند. بهخصوص که حضور کیا سراتوهای وارداتی همزمان با عرضه جهانی در ایران، سطح توقع مشتریان را از این برند بسیار بالاتر میبرد. فضای داخل کابین سراتو مونتاژ، از نظر طراحی قدیمی به نظر میرسید و از نظر کیفیت نیز همسطح دیگر تولیدات داخلی شده بود. نزول کیفیت مونتاژ و ساخت در کنار ضعف موتور و حذف آپشنهای صدای اعتراض مشتریان را بلند کرد و در نتیجه سایپا اقدام به تولید کیا سراتو ۱.۶ لیتری آپشنال نمود. در نسخه جدید علاوه بر امکانات محدود کیا سراتو بیسیک، مانند ایربگ راننده و سرنشینان، کامپیوتر اطلاعات سفر، سیستم ترمز ABS و EBD، باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف، سیستم ضد سرقت، امکان تنظیم نور چراغهای جلو، چراغ مهشکن جلو و عقب، شیشه بالابر جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی و سیستم صوتی و مجهز به شش بلندگو و رادیو CD PLAYER با قابلیت پخش MP3 ورودی USB AUX+IPOD ، کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیشکشنده و قابلتنظیم، مواردی مانند شیفتر فرمان، سنسور و دوربین عقب، سانروف، پشتآمپری با طراحی بهروزتر، سیستم Smart Key، رهیاب ماهوارهای، سیستم مولتیمدیا و روکش چرم صندلیها لحاظ شد. سراتو سایپا با پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و خطی، توان تولید ۱۲۴ اسببخار قدرت و ۱۵۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. تفاوت اصلی این نسخه با نمونههای وارداتی به کار رفتن گیربکس ۵ سرعته دستی به جای جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپترونیک نمونههای وارداتی بود. شتاب صفر تا صد این خودرو، ۱۰.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.
سرعت
۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۳ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۵ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۶ لیتر
قدرت موتور
۱۲۴ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۰%
فنی
۶۰%
ایمنی
۵۵%
کیفیت ساخت
۴۵%
کابین و امکانات
موتور و گیربکس خوب
اتاق جادار
صندوق بزرگ
بازار دست دوم
کمبود آپشن
ضعف ایمنی
ترمزهای کاسهای
از سال ۹۳ تاکنون، بسیاری از مشتریان سدان نامآشنای کیا یعنی سراتو، به تجربه رانندگی با نمونه مونتاژ داخلیاش که از ظاهر و طراحی قدیمی، امکانات یک دهه پیش و موتوری که میتوانست بهمراتب عملکرد بهتری داشته باشد برخوردار است، بسنده کردهاند و با خوب و بد آن میسازند و چشمشان را به قابلیتهای نسلهای جدید این خودرو و دیگر سدانهای مدل بالا بستهاند. اما وقتی از بازار خودرویی صحبت میکنیم که بخش قابلتوجهی از آن به اتومبیلهای بسیار قدیمیتر اختصاص دارد و نمونههایی از خودروهای برخوردار از تکنولوژی دو سه دهه پیش در آن همچنان تولید و عرضه میشوند، کیا سراتو سایپا با پیشرانه ۱.۶ لیتری در دو مدل آپشنال و ساده، میتواند تجربه بسیار متفاوتتری را برای قشر متوسط جامعه ایرانی به ارمغان بیاورد؛ خصوصاً نسخه آپشنال آن که با هدف ارتقای سطح کیفی و افزودن امکانات جانبی تولید و عرضه شده است. کیا سراتو ۱۶۰۰ سیسی از کابین جاداری برخوردار است و با داشتن ابعاد کلی ۴۵۳۰ × ۱۷۷۵ × ۱۴۶۰میلیمتر، امکان در اختیار گذاشتن فضای داخلی مناسبی را برای خانوادههای پُرجمعیت فراهم ساخته است. بخش عقبی این خودرو میتواند با کمترین مشکل، سه سرنشین بزرگسال را در خود جای دهد و بههنگام تردد در مسیرهای برونشهری طولانی و سفرهای خانوادگی و یا همراه با گروه دوستان، راحتی و آسایش قابلقبولی را برای سرنشینان صندلیهای عقب فراهم بیاورد. نسل دوم کیا سراتو از ویژگیهای موتوری و فنی مطلوبی برخوردار است و با گیربکس دستی و حجم موتور ۱۶۰۰سیسی و سیستم سوخترسانی انژکتوری تزریق مستقیم، میتواند تا ۱۲۴ اسببخار قدرت و ۱۵۶ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و با شتاب صفر تا صد ۱۰.۲ ثانیه به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته نباید معضل جعبه دنده سراتو ۱۶۰۰ را فراموش کرد. در واقع طی سالهای اخیر مشتریان میل بیشتری به رانندگی با خودروهای برخوردار از گیربکس اتوماتیک پیدا کردهاند و ترجیح میدهند در بازه قیمتی کیا سراتو از خرید خودروی دندهدستی صرفنظر کنند و به سراغ مدلی دنده اتومات بروند. بهخصوص که نمونههای وارداتی دنده اتومات این خودرو همچنان در بازار دیده میشد. عملکرد سیستم ترمز نمونههای مونتاژ سراتو، در تمام نسخهها، نسبت به نمونههای وارداتی چندان رضایت بخش نیست. برخورداری از سیستم کنترل کشش و پایداری که با نام ESP شناخته میشود، برای تمامی خودروهایی که طی چند سال اخیر تولید میشوند، امری بدیهی و الزامی است. اما سایپا با حذف این سیستم که برای کنترل خودرو بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است، سطح کنترلی سراتو سایپا را بسیار کاهش داده و تردد با این خودرو در جادههای پُر پیچوخم را ناایمن کرده است.