کیا اپتیما هیبرید
Kia Optima-hybrid
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    طی سال‌های اخیر، روند اضافه شدن سدان‌های لوکس و نیمه لوکس‌کمپانی‌های معروف، مانند تویوتا کمری و هیوندای آزرا به لیست هیبریدی‌های بازار سرعت بیشتری گرفته است. کیا اپتیما هیبرید نیز یکی از این نمونه‌ها است. اپتیما که در سال ۲۰۱۶ به جهان معرفی شد، در مدت کوتاهی، پیش از توقف واردات خودرو به ایران راه یافت تا در بین معدود خودروهای هیبرید بازار قرار گیرد. این سدان سایز متوسط نیمه لوکس، در مشخصات فنی مشابه هیوندای سوناتا هیبرید عرضه شده و تولید آن بر اساس نسل چهارم اپتیما صورت گرفته است. تفاوت ظاهری آن با اپتیما نسل چهارم استاندارد، در جلو پنجره کرکره‌ای کرومی و فرم هواکش‌های روی سپر جلو خلاصه می‌شود. البته باید چراغ‌های باریک روی سپر عقب و دیفیوزر صاف شده این نما را نیز به تفاوت‌های ذکر شده اضافه کرد. کیا اپتیما هیبرید از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر GDI بنزینی با سقف توان ۱۹۳ اسب بخار و یک موتور برقی ۶۰ اسب بخاری بهره می‌برد. این خودرو که فاقد قابلیت رانندگی در حالت تمام برقی است، ۲۰۲ اسب بخار گشتاور را از طریق جعبه دنده ۶ سیلندر اتوماتیک در چرخ‌های جلو دریافت می‌کند. سقف سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدش نیز ۹ ثانیه است. مصرف سوخت این خودروی ۱.۵ تنی در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی تنها ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. کابین کیا اپتیما هیبرید تفاوت چندانی با نمونه جی‌تی لاین نداشته و تنها از یک صفحه نمایش کوچکتر بهره می‌برد. فرم کلی خروجی‌های تهویه مطبوع و پنل کنسول میانی حفظ شده، در ضمن شاهد شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان نیز هستیم. بنابراین می‌توان انتظار رانندگی اسپرت را نیز با ایت هیبریدی کم‌مصرف داشت. در بخش تجهیزات و امکانات این هیبریدی جذاب می‌توان به مواردی مانند ۱۰ ایربگ، ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی هارمن کاردن، صندلی برقی راننده و سرنشین، حافظه یکپارچه راننده، چراغ‌های جلو زنون و عقب LED، سنسور نور و باران، گرمکن فرمان، گرمکن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل و هشدار نقطه کور اشاره کرد. در اپتیما هیبرید ECU تصمیم‌گیرنده وارد شدن موتور الکتریکی و یا خارج شدن آن از مدار است و راننده در این انتخاب نقشی ندارد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۹ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۵.۶ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۹۳ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۶۵%

    فنی

    ۷۰%

    ایمنی

    ۸۰%

    کیفیت ساخت

    ۷۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت


    مصرف سوخت


    سواری نرم


    امکانات


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    واردات محدود


    تجربه رانندگی

    یکی از معایب مشترک خودروهای هیبریدی در ایران، محدود بودن واردات آن‌ها، در نتیجه ناشناخته بودن سیستم فنی‌شان است. البته عدم وجود خودروی هیبریدی در بین تولیدات و مونتاژ‌های داخل نیز به این معضل دامن می‌زند. معضلی که مشکلات تعمیرات و تامین قطعات تمام خودروهای هیبریدی بازار بسیار جدی کرده است. همین مشکل جدی، باعث شده تا خودروهای هیبریدی علاوه بر مصرف پایین و کیفیت بالای ساخت (حتی در کمپانی‌های مطرح جهانی) بازار دست دوم خوبی را تجربه نکنند و خرید و فروش نمونه‌های کارکرده آن‌ها اوضاع نابه‌سامانی داشته باشد. کیا اپتیما هیبرید نیز یکی از این نمونه‌ها است. نکته منفی دیگر محدودیت بسیار شدید واردات این خودرو است. در واقع، اطلس خودرو پس از ثبت سفارش برای کیا اپتیما هیبرید، با توقف واردات خودرو مواجه شد و تنها توانست تعداد بسیار کمی از موارد ثبت سفارش شده را به دست مشتری‌ها برساند. لذا با کیا اپتیما هیبرید، مشکل تامین قطعات و تعمیرات را به شدت تجربه خواهید کرد. گذشته از این مسائل باید گفت، با کیا اپتیما هیبرید تجربه رانندگی نرم‌تر و در عین حال، اسپرت را خواهید داشت. خودرو کمی نرم‌تر و روان‌تر از نمونه جی‌تی ظاهر شده است، اما همچنان شتاب و چالاکی آن را دارد. در بخش امکانات رفاهی، اپتیما هیبرید در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد، اما از آنجا که نمونه‌های وارد شده عموماً در بین نسخه‌های نیمه فول قرار دارند، در درجه و سطحی پایین‌تر از نمونه‌ها فوق‌العاده مجهز جی‌تی قرار می‌گیرند. کیا اپتیما هیبرید از کابین ایزوله و بی‌صدایی بهره می‌برد و تعلیق خشکی ندارد. کما اینکه محصولات کیا معمولاً به سواری خشک معروف هستند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین بسیار بالاست و در سطح خودروهای گران‌قیمت قرار دارد. همچنین مونتاژ و ساخت خودرو کاملاً رضایت‌بخش است. کیا اپتیما هیبرید را نیم‌توان به کم استهلاکی کمری هیبرید دانست، اما در کل خودروی پر دردسری نیست. عملکرد گیربکس با دقت و نظم خوبی صورت می‌گیرد و با خروج و ورود موتور الکتریکی به مدار، دچار سردرگمی نمی‌شود. این ورود و خروج کاملاً نامحسوس اتفاق می‌افتد و تنش یا ضربه خاصی در کابین در این مواقع احساس نمی‌شود. فضای کابین کیا اپتیما هیبرید جادار و مناسب است، اما صندوق بار به دلیل قرار گرفتن باتری‌های ۳۸ کیلوواتی موتور برقی، زیر این صندوق، کوچکتر از نسخه بنزینی است. جلو پنجره کرکره‌ای خودرو در سرعت‌های بالا به منظور تامین هوای مورد نیاز موتور به صورت اتوماتیک باز شده و مانع از داغ شدن مولدان نیروی خودرو می‌شود. کیا اپتیما هیبرید از ضعف خدمات پس از فروش به شدن رنج می‌برد و مالکش را در این بخش با معضلات جدی روبرو می‌کند.

    قیمت روز صفر در بازار

    اپتیما هیبرید، سال ۱۳۹۷

    ۵,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان



    ۰۲/۱۵
    ۰۲/۱۶
    ۰۲/۱۷
    ۰۲/۱۸
    ۰۲/۱۹
    ۰۲/۲۰
    ۰۲/۲۱
    امروز
    ۵,۰۸۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۵,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۵,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۵,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
    ۵,۱۰۵,۰۰۰,۰۰۰
    ۵,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰