روند پیشرفت سدان میان سایز هیوندای سوناتا، که از سال ۱۹۸۵ روی خط تولید هیوندای قرار دارد، به خوبی بیانگر روند پیشرفت این کمپانی بزرگ است. نسخه فیسلیفت سوناتا LF که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد، نمای کاملی از تکنولوژی روز هیوندای است. این خودروی هیبرید که به صورت بسیار محدود و توسط واردکننده غیر رسمی، با عنوان پاکرو، وارد ایران شد، در حال حاضر یکی از جذابترین محصولات هیوندای در ایران است. این فیسلیفت با تغییرات اساسی در طراحی عرضه شد و در سه تیپ تجهیزاتی GL، GLS، GLS+، که البته این تیپها از نظر تجهیزاتی تفاوت خاصی با نسخه پیش از فیسلیفت ندارند. شاخصهٔ بارز هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ را باید پنل دو سمت جلو پنجره دانست که شامل هواکشهایی کوچک و LEDهای جدید هیوندای در یک قاب مشکی میشود. هیوندای سوناتا هیبرید در نمای پشت نیز از طراحیهای اغراق آمیز گذشته فاصله گرفته و سادگی و جذابیت کلاسیک اروپایی را به نمایش گذاشته است. موتور ۴ سیلندر بنزینی GDI سوناتا با حجم ۲ لیتر قادر به تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتنمتر گشتاور است. این موتور را یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی با ۵۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور همراهی میکند. بنابراین خروجی همکاری این دو به ۱۹۳ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد. این قدرت و گشتاور را یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند. سقف سرعت هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ معادل ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت، شتاب صفر تا صد آن ۹.۳ ثانیه و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. بنابراین سوناتا هیبرید در این نسخه نیز کندتر از کمری هیبرید رقیب جدی و اصلی خود عمل میکند. تیپ GLS+ سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، نسخه فول آپشن آن است که امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مانند رینگ ۱۷ اینچی، کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پردهای، سیستمهای ترمز و پایداری ESC، HAC و VSM، کیلس استارت، آینه الکتروکرومیک، سانروف پانوراما، گرمکن تمام صندلیها و سردکن صندلیهای جلو، چراغهای جلو زنون اتوماتیک به همراه سیستم شست و شو، خروجی ۱۲ ولتی در جلو و عقب، نمایشگر ۸ اینچی، دوربین دید عقب و کروز کنترل را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره میبرد.
سرعت
۱۹۲ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۳ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۴.۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲ لیتر
قدرت موتور
۲۰۷ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۴۵%
فنی
۶۵%
ایمنی
۵۵%
کیفیت ساخت
۶۰%
کابین و امکانات
ایمنی بالا
عملکرد فنی
کیفیت ساخت
آپشنها و امکانات
بازار دست دوم
فضای کابین
مصرف سوخت کم
عملکرد ترمزها
پیچیدگی فنی
اصولاً خودروهای هیبریدی به دلیل گشتاور بالایی که موتورهای الکتریکی تولید میکنند، در شتابگیری عملکرد چشمگیری دارند و خودروهای تند و تیزی محسوب میشوند. به همین دلیل میتوان با آنها رانندگی هیجانانگیزی را تجربه کرد. هیوندای سوناتا هیبرید در فاصله ۹ ثانیه میتواند از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد که رقم خوبی برای وزن ۱.۶ تنی آن است. پس از آن موتورهای برقی و بنزینی در آرامش کامل به کار خود ادامه میدهند و حتی در سرعتگیریهای شدید نیز شاهد تنشی از آنها نیستیم. خودرو به راحتی به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و دچار تکان یا لرزش نمیشود. کنترل آن نیز در دستان راننده باقی میماند. البته ممکن است در سرعتهای بالا شاهد کمی هرزگردی و انحراف در بخش انتهایی خودرو خواهیم بود. عملکرد گیربکس ۶ سرعته سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ نیز خوب و نرم است و تغییر دندهها در زمان مناسب و مطابق میل موتور انجام میشود. این نکته باعث شده تا در دورگیری موتور مشکلی ایجاد نشود و موتور تحت تاثیر گیربکس در محدودیت قرار نگیرد. البته باید اضافه کرد که امکانت تعویض دنده به صورت دستی در این گیربکس نیز از مزایای آن محسوب میشود. گرچه این قابلیت در نبود شیفتر فرمان با یک ضعف همراه میشود. کابین خودرو خوب و جادار است و طراحی کلاسیک آن همگام با طراحی ساده اما جذاب بدنه حرکت میکند. کیفیت ساخت قطعات و متریال به کار رفته در کابین نیز رضایتبخش است و زیبایی بصری کابین را تضمین میکند. صندلیها کمی خشک هستند اما دربرگیرندگی لازم را دارند. کیفیت تعلیق هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ که در جلو مکفرسون و در عقب چند اتصالی است، برخلاف محصولات پیشین هیوندای خوب از آب درآمده و سواری نرم و تنشی را به سرنشینان در هر دو ردیف اهدا میکند. یک نکته در خصوص این خودرو، نفوذ صدای محیط و بهخصوص هوا در سرعتهای بالا به داخل کابین است که از خودرویی در این سطح انتظار نمیرود. اما ترمزهای دیسکی خودرو سرعت عمل لازم را ندارند و در سرعتهای بالا اقتدار لازم را نشان نمیدهد. هندلینگ خودرو نیز در مسیرهای مارپیچ آنطور که باید و شاهد ظاهر نمیشود و میتوان بهوضوح بیشفرمانی را در آن احساس کرد. خودرو پس از ورود سیستم کنترل پایداری به مدار شرایط بهتری پیدا میکند اما در کل پایداری آن بهترین در نوع خود نیست. نکته منفی دیگر در خصوص هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، کمبود فضای بار خودرو است که کمی شرایط را برای مسافرتهای خانوادگی سخت میکند.
gls plus، سال ۱۳۹۷
۵,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته