کراساوور کامپکت کیا اسپورتیج که سابقه حضور آن در ایران به سال ۲۰۰۸ میلادی باز میگردد، تاکنون در چهار نسل در کشور ما عرضه شده است. اسپورتیج GT Line محصول سال ۲۰۱۶ کمپانی کیا است که ضمن اسپرتتر شدن، تغییرات بنیادینی در بخشهای داخلی و خارجی آنها بهوجود آمده است. برای مثال چراغهای آن دچار تغییراتی شدهاند که میتوان به تیره شدن چراغهای عقب، کمتر کردن تعداد زنونهای جلو از دو به یک عدد با قابلیت تنظیم نور بالا و پایین و حذف کردن هالوژنهای جلو اشاره کرد. تغییرات دیگر، در بخش بیرونی خودرو شامل مواردی مانند تغییر شکل رینگها، تغییر شکل و اسپرتتر شدن رکاب زیرین دربها، بهکارگیری سیستم چرخ خودکار جهت عبور از پیچها، اسپرتتر شدن سپرها، اضافه شدن دریچه ورودی هوا، تعبیه دیفیوزر جدید بر روی سپر عقب و زیباتر شدن شکل اگزوز میشود. بهطورکلی، تغییرات در خودروهای GT Line برای محصولات کیا به معنای اعمال ویژگیهای اسپرت در طراحی خودرو میشود. بر همین اساس، در بخش داخلی نیز، تفاوتهایی نظیر استفاده از رنگهای عمدتاً اسپرت در بخش تزئینات داخلی و چرم صندلیها و دربها، بهکارگیری سیستم صوتی توانمندتر، استفاده از آلومینیوم در کنسول میانی و سقف جیر با رنگ تیرهتر دیده میشود؛ ضمناً شرکت کیا آپشنهایی چون سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم اخطار دهنده جهت تبعیت از حرکت بین خطوط و سیستم تشخیص نقطهکور را با ارائه محصولات GT Line برای نخستینبار به مشتریانش عرضه کرد. گفتنی است که نسل چهارم کیا اسپورتیج با عنوان QL که کیا اسپورتیج GT Line نیز یکی از زیرمجموعههای آن است، اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی رونمایی شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی به ایران راه پیدا کرد. این نسل از اسپورتیج دارای انواع پیشرانههاست، ولی مدل GT Line آن از یک پیشرانه چهار سیلندر GDI سود میبرد که با ۲.۴ لیتر حجم، توانایی تولید ۱۸۱ اسببخار قدرت و ۲۳۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، شتاب صفر تا صد آن ۹.۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری با ۱۷۷ اسببخار قدرت و ۲۶۵ نسوتنمتر گشتاور برای مدل دیگری از اسپورتیج GT درنظر گرفته شده است. ناگفته نماند که مدل GT کیا اسپورتیج ۴۰ میلیمتر بلندتر از مدل استاندارد آن بوده، ولی فاصله آن با سطح زمین کاهش یافته است.
سرعت
۲۱۷ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۸ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۵ لیتری
کلاس بدنه
شاسی بلند
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۱۸۱ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۶۰%
فنی
۷۰%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۷۰%
کابین و امکانات
کیفیت ساخت بالا
امکانات رفاهی خوب
مصرف سوخت پایین
دید کم
شتاب پایین
تجربه رانندگی با نسل اول کیا اسپورتیجهای واردشده به کشور ما در سال ۲۰۰۸ میلادی، تجربه متفاوت و جالبی بود. در آن هنگام بسیاری تب نشستن پشت رول شاسیبلندها را داشتند و میخواستند از ارتفاعی بالاتر به جاده و دیگر خودروها نگاه کنند، از خودرویی با ظاهر و طراحی متفاوتی بهرهمند شوند و از امکانات جدید آن، نهایت استفاده را ببرند. خُب، کیا اسپورتیج میتوانست این تجربه را بهخوبی در اختیارشان قرار بدهد. این تجربه بهقدری خوشایند بود که با عرضه نسلها و مدلهای بعدی این خودرو نیز تداوم داشت و اسپورتیج را بدل به برندی محبوب در میان ایرانیان کرد. اما با عرضه مدلهای GT Line، کیا اسپورتیج از سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد، تجربه جدیدی در نشستن پشت رول یک کراساوور کامپکت، با ظاهری کاملاً اسپرت و چهرهای منحصربهفرد، در اختیار خودرو دوستان ایرانی قرار گرفت و با وجود عرضه محدود آن، کیفیت رانندگی در این کلاس خودرو را در کشورمان ارتقا بخشید. مدل GT Line کیا اسپورتیج با سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت، ضمن اهمیت دادن به نوع انتخاب راننده و سرنشینان، سواری نرم و راحتی را بهارمغان میآورد. این مدل از نسل چهارم کیا اسپورتیج، برخلاف مدل استانداردش، دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) است. برخورداری از فرمانی اسپورت با قابلیت تنظیم در چهار حالت مختلف، استفاده از پوشش چرم، تعبیه دکمههای کنترلی روی فرمان و دارا بودن سیستم گرمکن فرمان، از مهمترین امکانات این خودرو در بخش فرمان است تا خوشایندترین حسها را در حین رانندگی و طی مسیرهای طولانی، به راننده بدهد. علاوهبر دیگر سیستمهای نگهدارنده و ترمز که در مدل استاندارد این خودرو تعبیه شده است، کیا اسپورتیج GT Line از سیستم کنترل ترمزها در پیچها (ATCC) و ترمز پارک برخوردار است. جمع شدن خصوصیات و نکات بارزی مانند طراحی شیک و زیبا، فهرست بلند بالای تجهیزات کاملاً مدرن و بهروز، بهرهمندی از کیفیت ساخت بالا و توان فنی مطلوب باعث شده که کیا اسپورتیج، خصوصاً از نسل سوم بهبعد آن، یکی از زیباترین و چشمنوازترین و کاملترین کراساوورهای کامپکت موجود در ایران باشد. هرچند بحث زیبایی بسیار به سلیقه مرتبط است، ولی استقبال از این خودرو نشانگر مقبولیت ظاهر و باطن آن است. در نسل سوم اسپورتیج، ترکیب خاص جلوپنجره و چراغهای جلو، درعین سادگی، گیرایی خاصی به آن بخشیده است. کشیدگی و تداوم چراغهای جلو تا کنارههای خودرو، سادگی و هماهنگی ابعاد و خطوط بدنه، استفاده از خطوطی ملایم و چشمنواز و بهکارگیری هوشمندانه طراحی و ترکیببندی پویا و… منجر به خلق ظاهری خوشترکیب و جذاب شده است.