![بنز کلاس C C180](https://car.divarcdn.com/static/brandmodels/Image_placeholder.png)
سدانهای نیمه لوکس و سایز متوسط C-کلاس مرسدس، بیش از دیگر کلاسهای بنز تا کنون به ایران راه یافتهاند. نسلها و تیپهای مختلف این خودرو از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ وارد ایران شدند. اولین نمونههای وارداتی این کلاس را در قالب بنزهای پلیس شاهد بودیم. نسخهها بعدی کلاس C که وارد ایران شد، مرسدس بنز C230 بود. این خودرو در دو نسخه ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ و با دو گیربکس اتوماتیک و دستی در ایران عرضه شد. گیربکس دستی ۶ سرعته مربوط به نسخههای اولیه و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تیپ ترونیک مربوط به نسخههای ثانویه میشد. نسخههای اتوماتیک همچنین از دو حالت رانندگی اسپرت و معمولی برخوردار بودند. اما هر دو مدل از موتوری با حجم ۲.۵ لیتر و بیشینه توان ۲۰۱ تا ۲۰۵ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر عرضه شدند. مرسدس بنز C230 با این موتور خورجینی ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ، قادر بود در زمان ۸.۲ تا ۸.۶ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد. سقف سرعت این خودروی قوی ۱.۵ تنی نیز ۲۳۵ تا ۲۴۵ اسب بخار ثبت شده است. این اختلاف در عملکرد، شتاب و سقف سرعت نیز مربوط به نوع گیربکس خودرو میشود. البته C230 در نمونههای محدودی با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی نیز وارد شد که تعداد آنها بسیار اندک و وارداتشان محدود به تنها سال ۲۰۰۵ میشد. C230 همچنین مصرف سوختی برابر با ۹ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی به ثبت رسانده بود که مصرفی معقول برای خودرویی با وزن و ابعاد آن بود. C230 در دو سری واردات از دو اتاق W203 و W204 بهره میبرد. این دو نسخه همنام در چهره نیز تفاوتهای آشکاری داشتند. نمونههای اولیه از چراغهای بیزیشکل دوقلو و بهم چسبیده در نمای روبرو بهره میبردند. اما نمونههای ۲۰۰۷ به بعد دارای چراغهای مستطیل شکل کشیده در این نما بودند. همچنین در نسخههای اولیه آرم بنز به صورت تندیس روی کاپوت وصل بود، اما در مدلهای جدیدتر این آرم بر جلو پنجره کرکرهای معروف بنز منتقل شد. مرسدس بنز C240 همچنین در نسخههای قدیمیتر از امکاناتی نظیر صندلیهایی با روکش چرم طبیعی و برقی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کنترل اتوماتیک چراغها و برف پاککن، کنترل هرزگردی، حسگرهای جلو و عقب، سانروف و پرده برقی عقب برخوردار است.
سرعت
۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۸.۴ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۲ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۲.۴ لیتر
قدرت موتور
۲۰۴ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر
۷۰%
فنی
۸۵%
ایمنی
۶۵%
کیفیت ساخت
۶۰%
کابین و امکانات
پیشرانه خوب
گیربکس خوب
کیفیت ساخت بالا
ایمنی بالا
کابین جادار
سواری خشک
قیمت بالای قطعات
مرسدس بنز کلاس C که در بین سدانهای نیمه لوکس و سایز متوسط این کمپانی قرار دارد، در سالهای ابتدای عرضه و تولید مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. چرا که بسیاری، این سری تولیدات بنز را در سطح و اندازههای کمپانی مرسدس نمیدانستند. انتقادها البته عمدتا مربوط به بخش طراحی کابین و تزئینات آن در C-کلاس بود. همچنین بسیاری معتقد بودند این اتاق آنقدر که باید بزرگ و جادار نبوده و فضای کافی برای سرنشینان عقب بخصوص در قسمت پاها ندارد. این مشکلات را عمدتا در C-کلاسهای سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ شاهد بودیم. با تغییر اتاق C- کلاس از W203 به W204 عمده مسائل مربوط به فضای کابین مرتفع شده و البته طراحی نیز تغییرات جدی کرد. مرسدس بنز C230 که یکی از همین C-کلاسها است که دقیقا با هر دو اتاق وارد ایران شده و در نتیجه تجربه رانندگی متفاوتی را در اختیار سرنشینان میگذارد. یک نکته مهم اما تودوزیها و تریم چرمی معروف مرسدس بنز است که در هر دو نسخه دیده میشود. همچنین کیفیت بالای ساخت و مونتاژ که حتی پس از طی سالیان متوالی نیز آسیب ندیده و با حفظ سلامت همچنان حرفهای زیاد برای گفتن دارد. اما در بخش فنی باید گفت عملکرد هر دو جعبه دنده مرسدس بنز C230 مناسب بوده و آپشن تغییر حالت رانندگی در نسخههای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ کاملا در شرایط رانندگی تاثیرگذار است. موتور هر دو نمونه خودرو حتی امروز از کیفیت بالایی برخوردار است و اثری از گذر بیش از ۱۰ سال کارکرد در آن دیده نمیشود. به این ترتیب مصرف سوخت، شتاب و سقف سرعت خودرو بدون تغییر خاصی باقی مانده و همچنان با خودرویی نسبتا چابک و کممصرف مواجه هستیم. مرسدس بنز C230 در بخش سیستم تعلیق نیز با توجه به ماهیت خانوادگی و نیمه لوکسش، عملکرد خوبی دارد و سواری نرمی را نسبت به نسخههای اسپرت نصیب سرنشینان میکند. این خودرو در هر دو مدل ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است. در نسخههای اولیه ۴ کیسه هوا و مدلهای سری دوم ۶ کیسه هوا تعبیه شده است. البته طراحی مناسب بدنه و مقاومت آن، همچنین لحاظ شدن انواع سیستمهای کمکی ترمز و عملکرد مناسب ترمزها، ضامن این امنیت است. در خصوص خدمات پس از فروش و هزینه نگهداری باید گفت، تمام مرسدس بنزها در هر کلاس و شرایطی با مالک نامهربان هستند. اما در بخش تامین قطعات خوشبختانه مرسدس بنز C230 به دلیل واردات گستردهتر و همچنین وجو