ام‌جی 360 اتوماتیک
MG 360 automatic
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    برخی ام‌جی ۳۶۰ را نسخه فیس‌لیفت ۳۵۰ می‌دانند و برخی آن را نسل جدید این سدان میان‌سایز که در نسخه جدید با ابعاد کمی بزرگتر عرضه شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی معرفی شد و در سال ۹۶ به بازار ایران راه یافت. البته عرضه ام‌جی ۳۶۰ در ایران با دیگر تولیدات این کمپانی متفاوت بود. این بار ام‌جی محصول جدید خود را به شریک تجاری جدیدش کمپانی صنعت خودروی آذربایجان سپرد تا با مونتاژ آن در داخل بتواند عرضه گسترده‌تر و مناسب‌تری را داشته باشد. این سیاست شرایط ام‌جی ۳۶۰ را در ایران بسیار بهتر از ۳۵۰ کرد و باعث شد درد مدت کوتاه تولید و عرضه‌اش تا سال ۹۸ به فروش و مقبولیت خوبی دست یابد. این خودرو که در مقابل دیگر چینی‌ها از طراحی منطقی‌تر و اصولی‌تری بهره می‌برد، پیش‌تر نیز به دلیل عقبه اروپایی‌اش بیش از باقی هموطنانش مورد توجه بود، اما وارد کننده قبلی مدیا موتورز نتوانست پاسخگوی مناسبی به استقبال عمومی از این برند باشد. ام‌جی ۳۶۰ در سه تیپ در ایران عرضه شد. این تیپ‌ها که در بخش تجهیزات و امکانات مشابه بودند با قوای محرکه و گیربکس متفاوت تولید شدند؛ دو نسخه با موتور خطی تنفس طبیعی و یک نسخه با موتور توربوشارژ. نسخه‌های تنفس طبیعی نیز با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار وارد شدند. این دو نسخه از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی ۱.۵ لیتری با سقف توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد. در نمونه اتوماتیک قدرت موتور توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس اتوماتیک ام‌جی ۳۶۰ ساده دارای حالت زمستانی است و در عمل، تغییر عملکرد آن در دو حالت مختلف کاملاً محسوس است. هرچند این گیربکس اتوماتیک شتاب خودرو را نسبت به نسخه دستی به شکلی محسوس کاهش داده است و صفر تا صد ۱۱ ثانیه‌ای نسخه دستی را به ۱۳.۵ ثانیه رسانده است. سقف سرعت خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است و مصرف سوخت آن نیز همان ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی است. ام‌جی ۳۶۰ اتوماتیک با امکانات و تجهیزات مشابه دو تیپ دیگر عرضه می‌شود. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و برای آن ۵ ستاره ایمنی C-NCAP ثبت شده است. هرچند این امتیاز ایمنی برای نسخه‌های ۴ ایربگ است که به ایران راه نیافتند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳.۷ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۵ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۴۹۸ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۵%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۵۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    فرمان و سواری نرم


    موتور و گیربکس خوب


    نقاط ضعف

    عرضه محدود


    بازار دست دوم


    آپشن‌ها و امکانات


    تجربه رانندگی

    خودروهای برند ام‌جی به دلیل واردات محدود و خدمات پس از فروش ضعیف همواره در ایران ناشناخته مانده و در بازار مقهور واقع شده‌اند. حال اینکه ام‌جی در برابر درگیر برند‌های چینی از اعتبار و مقبولیت بیشتری برخوردار است. ام‌جی ۳۶۰ تنها مونتاژی این برند در ایران در زمان محدود عرضه‌اش در کشور، این مقبولیت را به خوبی ثابت کرد. این خودرو از کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی بهره می‌برد. عایق‌بندی مناسب کابین آن باعث می‌شود سواری آرام و قابل قبولی نصیب سرنشینان و راننده شود. کیفیت پایین متریال داخل کابین را می‌توان به لطف امکانات تقریبا قابل قبول و مونتاژ خوب نادیده گرفت. با وجود سایز کوچک خودرو، ردیف عقب فضای خوبی دارد و سرنشینان قد بلند نیز مشکلی با فضای سر و پا ندارند. صندوق بار پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده کوچک است و می‌تواند خودرو را به انتخاب خوبی برای سفرهای جاده‌ای تبدیل کند. مصرف سوخت پایین خودرو نیز از دیگر موارد خاص و چشمگیر آن محسوب می‌شود. با این حال، ام‌جی ۳۶۰ در دو نسخه تنفس طبیعی شتاب مناسبی ندارد و به‌خصوص در نمونه اتوماتیک، خودرویی کند و کرخت ظاهر شده است. این محصول را باید یک سدان شهری نه‌چندان هیجان‌انگیز در سواری دانست که مناسب مصارف خانوادگی است تا سواری‌های جوان‌پسندانه. ام‌جی ۳۶۰ البته از موتور خوش‌ساختی بهره می‌برد و گیربکس آن نیز عملکرد نرم و راحتی دارد. اما این گیربکس به وضوح از شتاب خودرو کاسته و در دورگیری‌های موتور محدودیت ایجاد می‌کند. همین امر باعث شده است تا ام‌جی ۳۶۰ اتوماتیک تنفس طبیعی در شتاب‌گیری اولیه (زیر ۴۰ ثانیه) ضعیف‌تر از شتاب‌گیری ثانویه (صفر تا صد) هم باشد. ام‌جی ۳۶۰ در بخش تجهیزات ایمنی مواردی مانند سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS، دو عدد کیسه‌ هوا و سیستم کنترل پایداری را به همراه دارد. البته در این خودرو دو کیسه هوای جانبی که در نسخه استاندارد چینی دیده می‌شود، حذف شده‌اند. در این خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل لحاظ نشده که جای خالی آن‌ها برای خودویی در این سطح بسیار احساس می‌شود. یکی دیگر از مشکلات ام‌جی ۳۶۰ را باید خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و نمایندگی‌های محدود آن دانست. ضمن اینکه این خودرو هزینه نگهداری بالایی دارد و قیمت قطعات یدکی آن در رده خودروهای کره‌ای و ژاپنی قرار دارد. کارشناسان روند و شیب افزایش افزایش قیمت ۳۶۰ را نیز غیرمنطقی‌تر از رقبای آن می‌دانند.