پژو ۲۰۶ یکی دیگر از مجموعه متولدین پژو فرانسه است که طی دو دههی گذشته در ایران از محبوبیت و توجه بسیاری برخوردار شده است. طراحی خاص این خودرو که فراتر از زمان رونمایی و معرفیاش بود، منجر به موفقیت و فروش بالای آن در جهان شد. همین موضوع پژو ۲۰۶ را به یکی از موفقترین محصولات مونتاژی ایران خودرو تبدیل کرد. تا جایی که پس از ۲ دهه تولید و حضورش در کشور، همچنان یکی از بهترین گزینههای انتخابی داخلی برای ما ایرانیها محسوب میشود. از دیگر عوامل محبوبیت پژو ۲۰۶ میتوان به توانمندیهای دینامیکی بالا، شتاب و سرعت قابل قبول، مصرف سوخت پایین و استفاده از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق مدرن مالتیپلکس اشاره کرد. ایران خودرو، پژو ۲۰۶ را در مدلها و تیپهای مختلف با موتورهای متفاوت تولید کرده است. اما اکنون تیپ ۲ با موتور ۱.۴ لیتری TU3 و تیپ ۵ با موتور ۱.۶لیتری TU5 عمده تولیدات پژو ۲۰۶ این کمپانی را تشکیل میدهند. تیپ ۲ با خصوصیاتی همچون فرمان سهپر، سیستم برق مولتیپلکس و بالابرهای برقی شیشههای جلو شناخته میشود. تیپ ۵ نیز که محبوبترین پژو ۲۰۶ بازار کشور است، علاوه بر مزایای تیپ دو، از ترمز دیسکی در عقب به ازای ترمزهای کاسهای موجود در تیپهای دیگر بهره میبرد. ایران خودرو از سال ۹۸ سیستم ترمز دیسکی عقب را از تجهیزات پایهی تیپ ۵ خارج کرده و این سیستم در این تیپ تنها به صورت سفارشی قابل دسترسی است. البته امکاناتی نظیر کروز کنترل (به صورت سفارشی) و تهویه مطبوع اتوماتیک را نیز باید به برتریهای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ افزود. هر دو تیپ ۲ و ۵ در سیستم انتقال قدرت خود از یک گیربکس ۵سرعتهی دستی بهره میبرند. اما در کنار دو تیپ ذکر شده، باید به نسخه دنده اتوماتیک پژو ۲۰۶ که با عنوان تیپ ۶ از سال ۹۱ وارد بازار شد نیز اشاره کرد. این تیپ که در سال ۹۲ به دلیل اعمال تحریمها با توقف تولید مواجه شد، در سال ۹۶ مجددا به بازار آمد. اما از اواسط سال ۹۸ زمزمههایی از توقف تولید مجددش به دلیل مشکل در تامین گیربکس اتوماتیک آن به گوش میرسد که با توجه به آمار تولید ایران خودرو، تحقق کامل این زمزمهها چندان دور نیست. گیربکس ۴ سرعتهی تیپ ترونیک به کار رفته در تیپ ۵، از نمونههای اتوماتیک ساندرو قرض گرفته شده است.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۴ ثانیه-۱۴.۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۴ - ۷.۳ لیتر
حجم موتور
۱.۳۶ - ۱.۵۸۷ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
یکی از دلایل محبوبیت کمنظیر پژو ۲۰۶ در ایران، تجربهی رانندگی رضایتبخش آن در برابر دیگر تولیدات داخلی است. البته که کیفیت سواری این خودرو نیز ممکن است نواقص و مشکلاتی داشته باشد، اما به نظر برتریهای آن ارزش پذیرش این مشکلات را دارد. پژو ۲۰۶ پرشتاب و چالاک است و در بین کاربران ایرانی شتاب بالای خودرو بسیار اهمیت دارد. علاوهبر اینکه این خودرو کشش خیلی خوبی در سربالاییها دارد. در واقع، پژو ۲۰۶ هیچگاه سرنشینانش را در جاده نمیگذارد. صدای موتور، لرزش در سرعتهای بالا و تکانهای اضافی مواردی هستند که درون کابین پژو ۲۰۶ احساس نمیشوند. همچنین ۲۰۶ مصرف سوخت مناسبی دارد. جثهی ریز پژو ۲۰۶، آن را به خودرویی مناسب برای فضاهای شهری پرترافیک، با معضل همیشگی جای پارک تبدیل کرده است. هندلینگ این خودرو نیز برای راننده و سرنشینان در مسیرهای پر پیچ و خم رضایت بخش است و در صورت کنترل سرعت، بیش یا کمفرمانی از آن دیده نمیشود. قدرت موتور پژو ۲۰۶ نسبت به وزن و بدنهی آن تناسب خوبی دارد و همچنین هماهنگی گیربکس و موتور در نمونههای دنده دستی قابل قبول است. البته در نمونههای اتوماتیک، ضرایب دنده به خوبی انتخاب نشده و ناهماهنگی گیربکس تیپ ترونیک با موتور خودرو، از شتاب معروف پژو ۲۰۶ کاسته است. ضمن اینکه در دورهای پایین موتور، دنده برخلاف میل راننده تعویض میشود. مشکل بزرگ ۲۰۶ را شاید کمبود فضای داخل کابین آن دانست. درواقع پشت فرمان و در قسمت پا و سر ردیف عقب پژو ۲۰۶، فضای کافی برای افراد قد بلند وجود ندارد و این افراد در سفرهای طولانی با ۲۰۶ چه به عنوان راننده و چه سرنشین دچار خستگی بسیاری میشوند. در مورد سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ نیز، به دلیل وزن کم و بدنهی کوچک آن گلایههایی وجود دارد. اما از نظر کارشناسان ورود ضربات به داخل کابین، با توجه به شتاب و سرعت بالای خودرو غیرقابل قبول نیست. گاهی هم مشکل نقطهی کور در رانندگی با پژو ۲۰۶، ایجاد دردسر میکند. این نقطهی کور در سمت سرنشین کناری راننده و هنگام نزدیک شدن دوچرخه و موتور بیشتر احساس میشود. همچنین هنگام دنده عقب و یا پارک دوبل، به دلیل طراحی خاص خودرو، راننده دید کافی در عقب ندارد. کاربران معمولا این معضل را با دوربین دنده عقب رفع میکنند. قطعات و لوازم یدکی پژو ۲۰۶، به راحتی قابل تهیه است. تعمیرات آن نیز کار پر دردسری نیست. اما هزینهی تعمیرات و تامین قطعات آن بالا است. این هزینهی بالا زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم پژو ۲۰۶ خودرویی با استهلاک بالا نیز محسوب میشود. بنابراین پژو ۲۰۶ در بین خودروهای پرخرج داخلی قرار میگیرد.
تیپ ۲، سال ۱۴۰۱
۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تیپ ۳ پانوراما، سال ۱۴۰۲
۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته