شاید الان که چشمتان به پژو ۴۰۵ بیفتد، با خودتان فکر کنید بعضیها چه فکری کردهاند که این خودرو را خریده و سوارش شدهاند! البته حق هم دارید؛ با وجود این همه خودروی رنگارنگ در سالهای اخیر، این سوال شما کاملا به جاست. اما هر چیزی را باید در ظرف زمانی خودش بسنجید. مثلاً به این فکر کنید که سالها عقب برگشتهاید و تنها گزینه داخلی شما، پیکانی است که هیچ آپشنی ندارد؛ نه چشمنواز است و نه امکانات فنی درستی دارد، نه آپشنی. وضعیت اقتصادی عمومی مردم هم طوری نیست که بخواهند گزینه بهتری را پیش رو داشته باشند. بعد ناگهان خودرویی با عنوان و آرم پژو ظاهر میشود، که دو پیشرانه یک و نیم و دو لیتری دارد؛ با آپشنهایی که برای عصر خودش قابل قبول است. شما باشید، چه کار میکنید؟ چنین است که خودرویی مثل پژو ۴۰۵ میرود در دل خانوادهها و تبدیل به خودروی خانوادگی میشود. طراحی پژو ۴۰۵ برای زمانی که برای اولین بار وارد بازار شد، بسیار قابل قبول بود. آن روزها پژو ۴۰۵ آلبالویی هم خیلی مورد توجه بود. در واقع این خودرو، مدلی بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۴میلادی در فرانسه تولید شد. شاید برایتان جالب باشید بدانید که در سال ۱۹۸۸ میلادی، پژو ۴۰۵ به عنوان «بهترین خودروی سال اروپا» انتخاب شد. بله، اشتباه نمیکنید؛ بهترین خودروی سال اروپا. خط تولید یا مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران سال ۱۳۶۹ شمسی افتتاح شد. در ابتدا این خودرو صرفاً مونتاژ بود. اما به مرور زمان ساخت قطعات آن نیز آغاز شد. تا سالهای بعد، بخش اعظمی از پژو ۴۰۵ و قطعات آن داخلیسازی شده بود. میگویند که در سالهای آخر، نزدیک به هشتاد درصد آن داخلیسازی شده است. بنابراین یکی از نقاط قوت و مهم پژو ۴۰۵ همین تولید داخلی آن است؛ اینکه هیچوقت در انتظار یافتن قطعات آن نیستید و بهراحتی میتوانید برای آن تعمیرکار پیدا کنید. سالها پیش زمزمه تعطیلی خط تولید ۴۰۵ سر زبانها افتاد. اما فعلاً که در لیست محصولات ایرانخودرو جا خوش کرده است. این خودروی جادار، که در قالب سدانی خانوادگی ظاهر شده، برای خانوادههای اهل سفر ایرانی گزینهای مناسب است. ضمن اینکه بازار خرید و فروش خوبی هم دارد. امنیت بالا و کم هزینه بودن را هم به دیگر به نکات مثبت آن اضافه کنید.
سرعت
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱ ثانیه-۱۳.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۵ - ۹.۱ لیتر
حجم موتور
۱.۵۸۷ - ۱.۷۶۱ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
بیایید با هم روراست باشیم؛ چه کسانی سروقت پژو 405 میروند؟ کسانی که غالباً میتوانند پراید و تیبا و ... بخرند، اما ترجیح میدهند یک گزینه امنتر و بهتر و جادارتر داشته باشند. پس در مقایسه با همان خودروهایی که نام بردیم، حتماً رانندگی با پژو 405 میتواند گزینه بهتری باشد، نه؟ پژو 405 نسبت به خودروهای ارزانقیمت تولید سایپا و دیگر کمپانیهای داخلی، امنیت بالاتر و مانور بهتر و پیشرانه قابل بهتر و لرزشهای کمتر و آیرودینامیک مناسبتری در برخورد با هوا دارد. سیستم تعلیق این خودرو از نوع مکفرسون است که روی هر چهار چرخ طراحی شده و به واسطه عملکرد مستقلی که بابت هر چرخ دارد، میتواند موجب لرزش کمتری شود. از سوی دیگر قدرت مانور آن و چسبندگیاش به جاده هم که حرف ندارد و مخصوصاً در پیچها میتواند حسابی به دادتان برسد. به واسطه طراحی مناسب و همان ویژگیهای آیرودینامیکی هم که گفتیم، سرنشینان امنیت خوبی را تجربه خواهند کرد. پژو ۴۰۵ در کل خودرویی نرم با قدرت بالای پیشرانه است که میتواند نظر شما را جلب کند. کلاچهای نرمی هم دارد. صندلیهای نرم و فضای بزرگ داخل کابین نیز از دیگر داشتههای خانوادگی این خودرو محسوب میشود که برای سفرها، حسابی میتواند خوشایند باشد. حجم داخل کابین آن به قدری خوب است که حتی اگر مدل گازسوزش را هم تهیه کنید، باز هم جای زیادی خواهید داشت و از این بابت دچار زحمت نخواهید شد. اما وقتی که داریم از این مدل تعریف و تمجید میکنیم، به این مفهوم نیست که هیچ اشکالی هم ندارد. با توجه به توزیع نامتناسب وزن خودرو در بخش جلویی، با این خودرو در هنگام رانندگی در سرپایینیها کمی دچار اشکال خواهید شد. ضمن اینکه مصرف بنزین آن هم چنگی به دل نمیزند؛ سوخت ترکیبی 9 لیتر در صد کیلومتر و سوخت نزدیک به ۱۳ لیتر در صد کیلومتر داخلی شهری، میتواند کمی ناامیدکننده باشد. به همین دلیل است که خیلیها ترجیح میدهند که مدل گازسوز آن را تهیه کرده یا آن را تبدیل به خودرویی دوگانهسوز کنند. مصرف بالای بنزین با توجه به قیمت آن در داخل کشور، میتواند حسابی دردسرساز بشود. در بعضی از مدلها صدای موتور آزاردهنده خواهد بود. مشکلاتی دیگر هم گاهی رخ نشان میدهند؛ مثل کم شدن زودتر از موعد روغن و صدای درها در رانندگی طولانیمدت و صدای ناخوشایند داشبوردها (که ناشی از کیفیت بد آنهاست) و ... . نکته دیگر این است که ممکن است در برخی از مدلها و سالها، با مشکلاتی روبهرو شوید که رانندگان دیگر روبهرو نشوند.
GLX - دوگانه سوز CNG، سال ۱۳۹۹
۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
GLX بنزینی، سال ۱۳۹۹
۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
SLX موتورTU5، سال ۱۴۰۰
۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته