رنو فلوئنس از جدیدترین تلاشهای رنو برای عرض اندام در حوزه سدانهای خانوادگی است. این خودرو که در سگمنت C و در میان سدانهای سایز متوسط و کامپکت قرار میگیرد، اولین بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. رنو تاکنون برای جذب بهتر بازار و ارائه دادن محصول مورد قبول، دو نسخه فیسلیفت از فلوئنس در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ارائه کرده است. در واقع، فلوئنس از ابتدا به عنوان جایگزینی برای مگان شناخته میشد که قرار بود با طراحی ظاهری بهروزتر و جذابتر، در حوزه سدانها و خودروهای خانوادگی، جایگاهی برای خودش دستوپا کند. در نتیجه، رنو با ارزیابی بازار و نظرات کاربران، تغییرات لازم را خیلی زود بر نسخه جدید اعمال کرد تا بتواند محصول موفق را ارائه کند. این خودرو از نسخه فیسلیفت ۲۰۱۲ به ایران راه یافت و نگین خودرو نسخه فیسلیفت ۲۰۱۵ را نیز در ایران عرضه کرد. رنو فلوئنس با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری و دو نوع گیربکس ۷ سرعته دستی و CVT در ایران حضور پیدا کرده است. سقف قدرت آن ۱۴۳ اسب بخار و گشتاورش ۱۹۵ نیوتنمتر بوده، که نتیجه آن در نسخه دستی صفر تا صد ۱۰ثانیهای و سقف سرعت ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت است. صفر تا صد رنو فلوئنس در نسخه اتوماتیک ۱۲.۵ ثانیه بوده و سقف سرعتش به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت خودرو در سیکل ترکیبی ۷.۳ لیتر برای هر دو نسخه ثبت شده که برای یک سدان شهری مناسب به نظر میرسد. نسخههای فیسلیفت رنو فلوئنس تنها در نمای ظاهری و طراحی داخلی متفاوت هستند و در بخش فنی تنها با ۳ اسب بخار قدرت بیشتر و ۵ نیوتنمتر گشتاور بالاتر ظاهر شدهاند. نتیجه این اختلاف جزئی، کاهش ۳ دهم ثانیهای شتاب صفر تا صد است. نسخه فیسلیفت رنو فلوئنس تغییرات جلوپنجره، چراغ، سپر و افزوده شدن چراغهای روز LED را به خود دیده است. همچنین، نسخههای اتوماتیک از نظر امکانات غنیتر از نسخههای دستی ظاهر شدهاند. فلوئنسها با چهار ستاره ایمنی از موسسه استاندارد یورو انکپ، نمره خوبی هم در زمینه ایمنی دارند. امکاناتی از قبیل شش کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دندهعقب، گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای جلو هالوژنی، سانروف و کروز کنترل از نسخه پایه در فلوئنس دیده میشوند. همچنین فلوئنس به صورت استاندارد به سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD ،ESP و BAS مجهز است.
سرعت
۱۹۵ کیلومتر بر ساعت ، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰ ثانیه-۱۰.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۳ - ۷.۷ لیتر
حجم موتور
۲.۰ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
رنو فلوئنس سدانی خانوادگی و میانسایز شهری است و در عین حال در ایران خودرویی با کیفیت و خوشساخت محسوب میشود. طراحی رنو فلوئنس کمی خاص و سختپسند است. شاید چندان بابطبع کسانی که دنبال خودرویی کاملاً چشمنوازند، نباشد. اما طراحی آن در نوع خودش خاص است. در حین رانندگی سروصدای بسیار کمی وارد کابین خودرو میشود که این امر نشان از عایقبندی خوب موتور و کابین دارد. پشت فرمان رنو فلوئنس دید راننده به اطراف کاملا فراهم شده و نقطه کوری دیده نمیشود. فرمان خودرو بهواسطه برقی بودن، نرمی خاص خودش را دارد و بهراحتی کنترل خودرو را در اختیار شما میگذارد. فرمانپذیری رنو فلوئنس کاملاً قابلقبول است و چسبندگی و ترمزهای آن، باعث میشود در سرعت بالا و پیچهای مختلف، نگرانی چندانی نداشته باشید. ایمنی خودرو بهواسطه چهار ستاره کسب شده از یورو انکپ، کاملاً قابلقبول است. فضای کافی برای ۵ سرنشینان در کابین فراهم شده و در ردیف عقب نیز فضای سر و پای مناسبی وجود دارد. ارگونومی صندلیها نیز خوب است و در سواریهای طولانی مدت سرنشینان را با راحتی خود همراهی خواهند کرد. با این حال باید گفت که نمایشگر خودرو کمی کوچک است و شاید مورد پسند برخی از مشتریان نباشد. همچنین علیرغم طراحی جالب داخل کابین، گلایههایی از نوع متریال بهکاررفته در داشبورد و کابین هم مطرح شده است. در واقع کیفیت ساخت خودرو و قطعات آن مناسب است، هرچند برخی رانندگان گلایه کردهاند که بخشی از این قطعات، اصل فرانسه نیستند و کرهای محسوب میشوند. ترمزهای خودرو مطمئن هستند و خوب عمل میکنند و سیستم تعلیق بهکاررفته در آن نیز، نرمتر از رقبایی چون النترا است. باتوجهبه اینکه برخی از قطعات بهکاررفته در این خودرو با مگان یکی است، میتوانید نسبت به تهیه آنها اقدام کرده و نگرانی چندانی نداشته باشید. در بخش فنی، موتور خودرو در دورهای بالا سروصدایی غیرمعمول تولید میکند، ضمن اینکه قدرت خروجی آن، چندان مناسب بدنه فلوئنس نیست و باعث کشش نامناسب خودرو در مسیرهای شیبدار میشود. البته این قدرت برای رسیدن به شتاب و سرعت بالا کافی است و میتوان تا حدودی هیجان رانندگی را با این خودرو تجربه کرد. در حقیقت، شتاب رنو فلوئنس عالی و بهترین نیست، اما برای استفاده درونشهری و یک سدان خانوادگیِ معمول، قابلپذیرش است. طراحی کابین رنو فلوئنس، مناسبتر از طراحی بیرونی آن درآمده است و در آن دسترسی راحتی به همه امکانات رفاهی خواهید داشت. صندوقعقب فضای خوبی در اختیار شما میگذارد که هنگام سفرها، ویژگی قابلاتکایی محسوب میشود. بازار خرید و فروش نسخههای کارکرده این خودرو چندان پُررونق نیست و این موضوع، جزو نقاط ضعف آن محسوب میشود.