سفران در ابتدا با نام رنو لتیتود در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ معرفی شده بود، اما از سال ۲۰۱۴ با نام جدید رنو سفران تیپهای مختلفی را به بازار خودرو عرضه کرده است. رنو سفران PE با پیشرانه ۲.۵ لیتری، رنو سفران PE با پیشرانه ۲ لیتری، رنو سفران SE و رنو سفران LE، تیپهای مختلف رنو سفران هستند. بعد از استقبال نشدن از رنو لتیتود، کمپانی نگینخودرو نمایندگی رسمی کمپانی رنو در ایران، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ چهار تیپ مختلف رنو سفران را به بازار خودروی کشور معرفی کرد. رنو سفران LE 2.5 یکی از این تیپها بود که با پیشرانه ۲.۵ لیتری به بازار ایران عرضه شد. طراحی بدنه سفران البته در تیپهای مختلف تفاوتی نداشت و در تمام نسخهها ساده، بدون تجمل و کمجان در شاخصههای طراحی لوکس ظاهر میشد. در طراحی رنو سفران، اثری از زبان طراحی جدید رنو مانند آنچه در تلیسمان شاهد هستیم و چراغهای C شکل که به نوعی امضای این زبان جدید هستند، نیست. این خودروی دیفرانسیلجلو، با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وارد کشورمان شد. سفران مجهز به موتور ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۲۳۷ نیوتنمتر نوید خودرویی قدرتمند و موفق را میداد. مصرف سوخت این خودرو ۹.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود و از امکاناتی نظیر کروز کنترل، سنسورهای عقب و جلو، سنسور باران، سنسور نقطه کور، ترمزهای ضدقفل و پارک برقی، چراغهای روشنایی روز و مهشکن عقب و جلو، نویگیشن، ۶ ایربگ، سیستم ورود بدون کلید، سانروف و امکانات رفاهی دیگر بهره میبرد. بهنظر میآمد که این تیپ رنو سفران نسبت به تیپ PE از آپشنهای بیشتری برخوردار بود. در همین دوران خودروهای مختلف کرهای، ژاپنی، اروپایی و حتی چینی بسیاری توسط شرکتهای مختلف به کشور وارد شد. این خودروها اغلب نمونههایی از برندهای بسیار معتبر و با امکانات و آپشنهای فراوان انتخاب میشدند. نمونههای رنو سفران که وارد ایران شد از نظر امکانات رفاهی نسبت به خودروهای وارداتی دیگر خیلی قوی نبودند و همین یکی از دلایل ضعف فروش این خودروها محسوب میشد چرا که در همان بازه قیمتی خودروهای آپشندار و معتبر دیگر یافت میشد. به همین دلیل از سال ۲۰۱۶ واردات رنو سفران به ایران متوقف شد.
سرعت
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۷ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۷ لیتر
کلاس بدنه
سدان متوسط
حجم موتور
۲.۵ لیتر
قدرت موتور
۱۸۰اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۵۰%
فنی
۵۵%
ایمنی
۴۰%
کیفیت ساخت
۵۰%
کابین و امکانات
کیفیت تولید
تکنولوژی بهروز
موتور و گیربکس هماهنگ
بازار دست دوم
امکانات رفاهی کم به نسبت رقبا
رنو سفران را میتوان سدان متوسط و نیمهلوکسی دانست که در ادامه سیاستهای تولید خودروهای اقتصادی در اروپا تولید شد. رنو سفران با وجود ظاهر جذاب و امروزیاش، کابین داخلی خیلی مدرن و آپشنهای خاص خودروهای این کلاس را ندارد. رنو سفران مدل LE 2.5 نسبت به سایر تیپها کمی مجهزتر و متفاوتتر ظاهر شده است. طراحی ظاهری رنو سفران به نسبت خودروهای زمان خودش، طراحی خاص و زیبایی بهحساب میآید و میتوان روح و اصالت اروپایی را در آن دید. از نمای روبهرو، فرم چراغها و جلو پنجره رنو سفران اولین چیزی است که بهچشم میآید. چراغهای جلو حالتی سهبعدی و کشیده دارند که با انحنایی نرم بهسمت بالا کشیده شدهاند و چراغهای روز LED به زیبایی آنها اضافه کرده است. جلوپنجره ساده و نهچندان بزرگ با قاب کرومی احاطه شده و آرم رنو در وسط آن خودنمایی میکند. سپر پهن و در قسمت پایین چراغهای مهشکن به زیبایی در گوشه آن قرار گرفته است. کاپوت پهن و با خطوطی نرم و حجمدهنده، شیب کمی بهسمت پایین دارد. در نمای کناری هیچ خط برجسته و فرورفتهای نمیبینیم. شیشهها با حالتی زیبا در قاب کرومی قرار گرفتهاند. سقف با شیبی نرم و نسبتاً زیاد بهسمت عقب کشیده شده است. چراغهای عقب هم فرمی هندسی و زیبا دارند. سپر عقب پهن و در قسمت وسط با نواری کروم به دو قسمت تقسیم شده است. در مجموع رنو سفران از زبان طراحی زیبا و با اصالتی بهره میبرد. داخل کابین در عین سادگی از متریال بسیار خوبی بهره میبرد. فرمان ساده سهشاخه و داشبورد ساده از مشخصات اولیه کابین داخلی است. مانیتوری کوچک در بالای کنسول وسط قرار گرفته است. صندلیها با روکشی از چرم قهوهای، مشکی یا بژ بسیار راحت و زیبا طراحی شدهاند. صندلی راننده مجهز به حافظه، تنظیم برقی و گرمکن و ماساژور است. رنو سفران LE مجهز به آینههای الکتروکرومیک و تنظیم برقی، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، دوربین عقب، نویگیشن، چراغهای مهشکن عقب و جلو، سنسورهای عقب و جلو، سنسور باران و نقطه کور و چراغ روز است. رنو سفران LE 2.5 علاوه بر سقف پاناروما مجهز به سانروف هم شده است. بیشتر شدن کیسههای هوا و افزایش آنها به ۶ عدد نشاندهنده ایمنی بیشتر تیپ LE رنو سفران است. این خودرو با پیشرانه ۲.۵ لیتری و ۶ سیلندر توان تولید قدرتی معادل ۱۸۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۷ نیوتنمتر را تولید میکند. شتاب رنو سفران ۱۰.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. با وجود اضافه شدن آپشنهای بیشتر به تیپ LE در رنو سفران، باز هم این خودرو در مقایسه با خودروهای کرهای و ژاپنی، آپشنهای بسیاری را ندارد. مصرف سوخت ۹.۷ لیتری رنو سفران در برابر مصرف سوخت پایین رقبایش نکته منفی بهحساب میآید. شتاب این خودرو هم نسبت به همکلاسهای دیگرش کمتر است.