رنو ساندرو
Renault Sandero
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    رنو ساندرو در سال‌های اخیر هواخواهان خاص خودش را داشته و دارد، حتی اگر آپشن‌های آن نسبت به دیگر خودروهای هم‌سطح و غیرهم‌سطح، پایین‌تر باشد. رنو ساندرو یکی از این تولیدات مشترک سایپا و رنو است. این خودرو که در پلتفرم با تندر ۹۰ محبوب در ایران مشترک است، از محصولات داچیای رومانی محسوب می‌شود که تحت لیسانس فرانسه طراحی و ساخته شده است. به این ترتیب رنو ساندرو نیز از پلتفرم X90، که بین نیسان و رنو مشترک است، بهره می‌برد. جالب اینکه نیسان جوک نیز از همین پلتفرم استفاده می‌کند. ساندرو را در کشور‌هایی که رنو از اعتبار بیشتری برخوردار است با برند این کمپانی عرضه می‌کنند، اما در دیگر نقاط جهان به عنوان داچیا ساندرو شناخته می‌شود. این محصول که طراحی و ساخت آن قدمت چندانی ندارد در سال ۲۰۰۷ متولد و تاکنون نسخه‌های متعددی از آن روانه بازار شده است که نسخه موجود در ایران مربوط به نسل دوم آن می‌شود. پلتفرم و نام مشترک رنو که بر پیشانی تندر ۹۰ و ساندرو ثبت شده است، باعث شد تا این خودرو از ابتدا نسخه هاچ‌بک تندر ۹۰ فیس‌لیفت محسوب شود. شاید فضای داخلی ساندرو نسبت به نسخه‌های سدان رنو چندان رضایت‌بخش نباشد، اما در مقایسه با نمونه‌هایی چون پژو ۲۰۷ یا پژو ۲۰۶ بسیار مناسب‌تر و خانوادگی‌تر است. البته این فضا در طراحی شباهت زیادی به تندر ۹۰ دارد. کابین ساندرو نیز به واسطه فاصله محوری کوتاه‌تر از تندر ۹۰ کمی کوچکتر است و در ردیف عقب، فضای کافی برای سرنشینان ندارد. ظاهر و طراحی بدنه خودرو نیز برای کسانی که به دنبال خودروهای اسپرت و جوان‌پسند هستند، شاید چندان جالب نباشد و یک طراحی ساده و تا حدودی هم خسته‌کننده محسوب شود. البته وضعیت ظاهری رنو ساندرو نسبت به خودروی نزدیک به آن، یعنی تندر ۹۰، کمی قابل تحمل‌تر از آب درآمده است. در حال حاضر رنو ساندرو توسط پارس خودرو عرضه می‌شود؛ هرچند که پارس خودرو هم بخشی از بدنه کمپانی بزرگ سایپاست. پارس خودرو، رنو ساندرو را در ایران تنها با پیشرانه K4M 696 ارائه می‌کند که تجربه آن را در تندر ۹۰ داشته‌ایم. این موتور ۱.۶ لیتر حجم داشته و می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. رنو ساندرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک به مشتریان ارائه می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی در مدل دستی ۶.۷ لیتر و در مدل اتوماتیک ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مواردی مانند کروز کنترل (برای اتومات)، دوربین عقب با مانیتور بزرگ، روکش چرم، کفپوش (کابین و صندوق) و دزدگیر تصویری امکانات سفارشی ساندرو هستند که از سال ۹۶ در اختیار خریداران قرار گرفته‌اند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۵ ثانیه-۱۱.۵ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۶ - ۸.۳ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۵۹۸ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    رنو ساندرو در ابتدای امر، یعنی پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۹۷ و افزایش قیمت قطعات، جزو خودروهای اقتصادی و با هزینه نگهداری پایین محسوب می‌شد. طراحی ساندرو بیش‌تر یک طراحی خنثی محسوب می‌شود و ظاهر آن کاملاً ساده و شاید کمی هم قدیمی است، اما این طراحی کاملاً هماهنگ و قابل‌قبول است. خطوط منحنی به‌کاررفته در بدنه خودرو، کمی از شباهت آن به رنو تندر ۹۰ کاسته و ظاهر آن را چشم‌نوازتر کرده است. دید راننده درون کابین مناسب است و خودرو نقطه کور ندارد. در کل، رنو ساندرو را خودرویی با ماندگاری بالا و استهلاک پایین قطعات داخلی می‌دانند که باعث می‌شود هزینه‌ کم‌تری صرف نگهداری از آن شود. فضای داخل کابین رنو ساندرو نسبت به نسخه‌های سدان پژو ۲۰۶ و رانا و … مناسبت‌تر است. البته در بخش صندلی‌ عقب کمی جای پای سرنشینان محدود است، اما فضای مستطیلی خودرو باعث شده تا سرنشینان احساس کمبود فضا نداشته باشند. پلاستیک به‌کاررفته در کابین از نوع خشک است و عایق‌بندی خودرو در سرعت‌های بالا قادر به کنترل صدای موتور و پیش‌گیری از ورود آن به کابین نیست. ایمنی این خودرو، از نظر موسسه Euro-NCAP، شامل سه ستاره از پنج ستاره ایمنی می‌شود. از پیشرانه رنو ساندرو می‌توانید قدرت مورد نیاز برای رانندگی با خودرو را بگیرید. ۱۰۵ اسب بخار قدرت،‌ برای خودرویی با این وزن و وضعیت، کاملاً مناسب است. کیفیت قطعات فنی به‌کاررفته در موتور رنو ساندرو نیز مناسب است. برای رنو ساندرو، دو نوع جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. سیستم تعلیق ساندرو در جلو از مدل مک‌فرسون و در عقب از نوع پیچشی یک‌پارچه است. ترکیب این سامانه‌های تعلیق در کنار ارتفاع خودرو، باعث می‌شود تا کم‌ترین دردسر را هنگام عبور از دست‌اندازها تجربه کنید و فرمان‌پذیری خوبی از خودرو بگیرید. ضمن این‌که ضربه‌های وارد شده به خودرو هم چندان حس نمی‌شود. عملکرد جعبه‌‌دنده ساندرو کاملاً نظر شما را جلب خواهد کرد و مانند هاچ‌بک‌های دیگر، با سفتی و سروصدا همراه نخواهد بود. آپشن‌های به‌کاررفته در رنو ساندرو کاملاً معمولی است. متاسفانه عدم وجود امکاناتی چون حس‌گرهای پارک و دنده عقب، سان‌روف، کروز کنترل و … باعث شده که نسبت به خودروهای چینی وضعیت‌ خوبی نداشته باشد. مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک ساندروی معمولی ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که شاید انتظار شما از یک هاچ‌بک شهری بیش‌تر باشد. ضمن این‌که برخی از رانندگان از مصرف واقعی ۹ لیتر هم سخن گفته‌اند. فرمان رنو ساندرو را چندان نرم نخواهید یافت، هرچند که نیاز شما را رفع خواهد کرد.