تیبا ۲ مدل هاچبک و کوتاهشده سدان تیبا محسوب میشود. تیبا که تولید آن از سال ۸۷ آغاز شد، در ابتدا با شعار «زیبای ایرانی» و با نام «مینیاتور» عرضه گشت، اما سایپا بعدها نام تیبا را برای آن برگزید. بسیاری معتقدند که که تیبا نسخه جلدشده پراید است، اما در واقع، این خودرو از نظر شکل و شمایل و تا حدودی امکانات، از پراید برتر است و توانسته رتبه دومین خودروی پرفروش کشور پس از پراید را به خود اختصاص دهد. سایپا این خودرو را روی همان پلتفرم S81 (یا X200) سوار کرده است. شاید کارشناسانهتر این باشد که تیبا را خودرویی میان پراید و ریو بدانیم. همکاری گروه ایتالیایی IET و گروه آنجلینی دیزاین و طراح ژاپنی معروف آن، یعنی هارادا، در کنار مهندسان ایرانی، در واقع باعث شده است حالتی تهاجمیتر و بهروزتر به تیبا داده شود. به همین دلیل است که تیبا دلنشینتر و بهروزتر از پراید بهنظر میرسد. هاچبک بودن تیبا ۲ و درعینحال جادار بودنش برای سرنشینان، جزو ویژگیهای مثبت آن است. این هاچبک پنجدر، صندوق خودش را از دست داده، اما قادر است شتاب و قدرت خوبی ایجاد کند، به همین دلیل این مدل تبدیل به گزینه مورد علاقه جوانها شده است. قدرت ایجاد شده در پیشراانه ۱.۵ لیتری تیبا ۲ به ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر میرسد. وقتی این عددها را به وزن یکتنی تیبا هاچبک اضافه میکنید، متوجه میشوید که شتاب و قدرت ایجاد شده آن چرا حالت تندوتیزی به این خودرو بخشیده است. فرمان هیدرولیک، سیستم سوخترسانی انژکتوری، جعبهدنده ۵ سرعته دستی و سیستم ترمز دیسکی در جلو و کاسهای در عقب و ABS از دیگر داشتههای مثبت این خودرو است. تیبا۲ نسبت به ریو و پراید آپشنهای بهروزتری هم دارد. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، آینه کناری تاشو، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم صوتی مجهز به رادیو و سیدیپلیر با قابلیت پخش MP3 و … از دیگر آپشنهای این هاچبک نسبتاً ارزانقیمت تولید داخل است. از آغاز عرضه این خودرو تاکنون، خریدوفروش آن رونق فراوانی داشته و در سامانههای خرید و فروش نیز آگهیهای متعلق به این خودرو فراوان یافت میشود.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۹ لیتر
حجم موتور
۱.۵۰۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
تیبا نسخه تقویتشده پراید و البته شیکتر و بهروزتر از آن است. یک جایگزین اقتصادی مناسب برای پرفروشترین خودروی کشور که امکانات و مشخصات فنی آن در بازه قیمتی که دارد تعریف شده است. حالت تهاجمی تیبا، باعث میشود که کاربران، در مقایسه با پراید، حس بهتری نسبت به آن داشته باشند. ضمناً این نوع طراحی در شتابگیری هم کمکحال تیبا ۲ است. در واقع هاچبک بودن خودرو یکی از عوامل شتاب بالای آن است. همین امر باعث علاقه جوانترها به تیبای هاچبک شده است. کارشناسان، سیستم تعلیق و فنربندی تیبای هاچبک را قابلقبول میدانند، طوریکه هنگام رانندگی در دستاندازها تکانشهای کمتری نسبت به پراید دارد. در کل پایداری و تعلیق خودرو بهتر از حتی مدلهای هاچبک ۲۰۶ است. دلیل این موضوع هم وزن خودرو و نیز نوع چرخهای آن است. وجود ترمز ABS تیبا ۲ را در ترمزگیری قابل اعتمادتر کرده است. میزان مصرف خودرو قابلقبول است؛ ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بهصورت ترکیبی؛ این ویژگی در شرایط اقتصادی امروزی نکته مثبتی محسوب میشود. فرمان هیدرولیک تیبای هاچبک باعث میشود ضمن رانندگیِ راحتتر، کنترل بهتری بر خودرو داشته باشید. هرچند در این بخش کمی از ۲۰۶ عقب میماند. با وجود بدنهی کوچک تیبا ۲ فضای داخل کابین آن چندان کم نیست و نسبت به ابعادش قابل قبول است. ارگونومی صندلیها و مخصوصاً صندلی راننده نمره خوبی میگیرد و سرنشینان را نسبت به پراید کمتر اذیت میکند. در کل کیفیت مونتاژ تیبا هاچبک ضعفهای خود را دارد اما در شرایط بهتری از پراید به سر میبرد، همانطور که نسبت به آن ایمنتر است. برخی کارشناسان میزان ایمنی این خودرو را یکپنجم بیشتر از پراید میدانند؛ چیزی نزدیک به ۲۰ درصد. تیبا هاچبک همچنین به ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. اما در کیفیت پایین متریال داخل کابین، تیبا۲ شباهت فراوانی با پراید دارد. برای مثال، جنس غربیلک فرمان، خشک است و به نظر میرسد هنگام حرکت دادنش در دستان راننده صدا میدهد. عملکرد کولر تیبا نیز از موارد مثبت آن است. از ویژگیهای منفی تیبا ۲، ورود صدای موتور به داخل کابین است. این صدا تا حدی است که در دورهای بالا، ممکن است راننده را نگران کند. به این صدا باید صدای فن دمنده کولر را نیز که به داخل کابین نفوذ میکند، افزود. البته میتوان با یک نمد کاپوت، بخشی از مشکل صدای موتور را حل کرد. تعویض دنده تیبا ۲ در ضرایب ۱ و ۲ سخت انجام میشود و از نظر تعمیرکاران دلیل این مشکل فرم دنده برنجی جعبه دنده است. محدودیت دیدِ عقب تیبا ۲ از دیگر ویژگیهای منفی آن است.