تیبا که در ابتدای ورود با شعار «زیبای ایرانی» به بازار آمد عنوان دومین خودروی ملی ایران را نیز به دوش میکشد. تیبا در واقع نسخهی ارتقا یافته پراید محسوب میشود. این خودرو براساس پلتفرم (S81 یاX200) ساخته شده و به گفته کارشناسان، میتوان آن را خودرویی میان پراید و ریو تلقی کرد. جالب اینکه در طراحی این «زیبای ایرانی» از تخصص گروه ایتالیایی IET و گروه آنجلینی دیزاین و طراح ژاپنی معروف آن، هارادا استفاده شده است؛ که البته در کنار آنها مهندسان ایرانی نیز حضور داشتهاند. در طراحی این خودرو از خطوط و منحنیهای فراوانی استفاده شده است. این خطوط در نمای جلویی فرم کاپوت را برجستهتر کرده و علاوهبر افزایش خاصیت آیرودینامیکی تیبا، حالتی تهاجمی به آن میخشند. البته نظرات دربارهی طراحی تیبا متفاوت است. عدهای به نحوهی طراحی جلوپنجره کوچک و نیز سپر تیبا انتقاداتی دارند و معتقدند این بخش با طراحی باقی بدنه و اتاق هماهنگی لازم را ندارد. اما در نهایت میتوان گفت نوآوری در طراحی تیبا، مخصوصاً در بخشهایی مانند گلگیرها و عقب خودرو در بین مزیتهای آن قرار میگیرد. خیلیها تیبا را یکی از جایگزینهای به حق پراید پس از توقف تولید آن میدانند. این خودرو علاوهبر طراحی بهروزتر نسبت به پراید از فضای بیشتر، شتاب بالاتر و کابین بیصدا و راحتتری نیز برخوردار است. در واقع میتوان تیبا را حاصل ترکیب و تلفیق پراید و ریو دانست. برای مثال صندلیهای آن شباهت زیادی به صندلیهای ریو دارد. موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر آن در واقع نمونهی ارتقا یافته موتور پراید است که با همکاری شرکت مگاموتور و آلمانیها تقویت شده است. بیشینه قدرت این موتور تقویت شده در ابتدا ۸۰ اسب بخار بود که البته پس از برخی تغییرات به ۸۷ اسب بخار هم افزایش یافت. هماهنگی جعبه دنده و موتور تیبا نیز شتاب بالایی را برای آن به ارمغان میآورد. سیستم ترمز تیبا هم در جلو دیسکی و در عقب کاسهای است. تیبا همچنین به گرمکن شیشهی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک (به صورت سفارشی)، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، آینههای جانبی تاشو و ۲ کیسهی هوا مجهز است. به نظر برخی از همین تجهیزات بیشتر نسبت به پراید و البته وجود اشتراکاتی با پرتیراژترین خودروی داخلی، باعث شد تا کاربران ایرانی نسبت به این خودرو احساس آشنایی کرده و از آن استقبال خوبی به عمل آورند.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۹ لیتر
حجم موتور
۱.۵۰۳ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
سایپا تیبا را روی پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید کرده است، بنابراین میتوان شاهد اشتراکات زیادی در خصوصیات دو خودرو و تجربهی رانندگی با آنها بود. اما تجربهی رانندگی با تیبا یک تفاوت عمده و مهم با پراید دارد و آن احساس امنیت و چسبندگی بیشتر خودرو است. به نظر میرسد این امنیت ناشی از تقویت بدنه و وزن بیشتر تیبا است. تیبا نیز مانند پراید خودرویی با شتاب بالا محسوب میشود اما این شتاب در حدی است که در مقایسه با خودروهای همسطح و همقیمتش نوعی برتری به حساب میآید. در مقایسه با پراید باید گفت هنگام طی کردن مسیرهای ناهموار با تیبا، ضربات و تکانهای کمتری به داخل کابین منتقل میشود که از سیستم تعلیق و فنربندی نسبتاً خوب آن نشات میگیرد. همین تکانهای کمتر سرنشین و راننده را در مسیرهای طولانی کمتر خسته خواهد کرد. البته در این بخش کیفیت تایرها نیز بر کیفیت سیستم تعلیق تاثیر بسیاری دارد. عملکرد سیستم ترمز تیبا نیز (با وجود شباهت به ترمزهای پراید) خوب و رضایت بخش است و ترمزها ایستایی لازم را برای متوقف کردن این خودرو از خود نشان میدهند. همچنین پایداری خودرو و هندلینگ مناسب آن آرامش خوبی را حین رانندگی به راننده و سرنشینان منتقل میکند. صندلی عقب تیبای صندوقدار بسیار جادار است و برای سفرهای خانوادگی فضای کافی و خوبی دارد. فرمان هیدرولیک تیبا نیز رانندگی را نرمتر و راحتتر میکند، البته شیشههای برقی و آینههای کناری برقی در تیپ (EX) را هم باید به امتیازات آن اضافه کرد. مهمترین تجربه در هنگام اولین رانندگی با تیبا، صدای غیرعادی و زیاد از حد موتور آن است که کاملاً در اتاقک ماشین احساس میشود. این صدا در بعضی از تولیدات سال ۱۳۹۰ به بعد، حتی به گونهای است که راننده میترسد دور بالایی از موتور بگیرد. کارشناسان و تعمیرکاران این صدا را ناشی از ضعف عایقبندی کابین و همچنین ساختار موتور میدانند. در واقع موتور تیبا صدای زیادی تولید میکند تا جایی که در برخی از این مدلها، این صدا حتی از پراید هم بیشتر به نظر میرسد؛ هرچند که بعضی از رانندگان با یک نمد کاپوت، مشکل را تا حدودی حل میکنند. همچنین ممکن است هنگام استفاده از دنده یک و دو تیبا، دنده کمی سخت جا برود. این معضل در سالهای اول تولید تیبا شدیدتر بود و حتی ممکن بود راننده را مجبور به تعویض، دیسک و صفحه کلاچ خودروی صفر خود کند. اما این تعویض راه چاره نبود. تعمیرکاران متخصص منشا این صدا را طراحی دنده برنجیهای گیربکس تیبا میدانند.
SX، سال ۱۴۰۱
۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته